Inventář na podávání pokrmů
65-u-3/AB26
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Inventář na úseku obsluhy
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
01. 04. 2019 21:02
8
1. ročník
individuální, skupinové
20
Hlavním cílem komplexní úlohy je naučit žáky správně rozdělit inventář na podávání pokrmů dle různých hledisek, umět ho výstižně popisovat, poznávat a určovat jeho správné použití, ošetřování a skladování v podmínkách praxe v souvislosti s nabídkou běžného sortimentu pokrmů na trhu v různých odbytových střediscích. Dílčím cílem je seznámit žáky s odbornou terminologií tohoto inventáře, naučit se ji používat, osvojit si případné cizojazyčné pojmy.
Žáci si zároveň uvědomují cennou hodnotu inventáře, při praktických cvičeních (ukázkách) dodržují zásady hygieny a BOZP.
Žák:
- vysvětlí pojem inventář, inventář na pokrmy, jeho význam a využití v odbytových střediscích,
- rozlišuje jednotlivé druhy inventáře podle základních hledisek členění, používá odbornou terminologii,
- popíše podle obrázků či fotografií konkrétní druhy inventáře v odbytových střediscích,
- vybere a použije adekvátní inventář pro konkrétní účely stolování dle zadání pedagoga v souladu s dodržováním zásad hygieny a BOZP,
- zkontroluje, převezme a předá požadovaný inventář,
- ošetřuje a udržuje inventář v bezvadném stavu a kvalitě během praktických úkolů,
- popíše způsoby uskladnění inventáře podle druhu,
- rozlišuje základní (běžný) a atypický inventář, dokáže navrhnout či určit jeho vhodné použití,
- uvědomuje si význam estetiky a hodnoty inventáře v souvislosti s prostředím, kde se používá; kompletuje sety/sady inventáře na podávání pokrmů.
Výuka probíhá formou frontálního výkladu s využitím prezentace a názorných ukázek k jednotlivým subtématům za použití pracovního sešitu. Používá se např. dataprojektor, TV či PC, reálný inventář a další pomůcky (obrázky, fotografie, ilustrace, pomocný inventář).
Žáci se aktivně zapojují do nácviku dovedností pro práci s inventářem, který třídí, rozdělují, popisují a používají při praktických cvičeních. K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování a pravidelné opakování učiva s využitím názorných ukázek a praktických cvičení. Pedagog je zde v roli poradce i konzultanta zejména při řešení praktických ukázek a cvičení.
Žák:
- sleduje odborný výklad učitele, prezentaci, ukázky
- průběžně si vyplňuje zadaný pracovní sešit, učí se z něj
- uplatňuje práci s textem a využívá internetové zdroje
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek
- spolupracuje s ostatními spolužáky dle pokynů pedagoga
- prezentuje a zdůvodní své výsledky praktických úkolů před vyučujícím a spolužáky
1. vysvětlí pojem inventář, inventář na pokrmy, jeho význam a využití v odbytových střediscích (1 h.)
- seznamuje se s pojmem inventář, inventář na pokrmy, jeho praktickým využitím v obsluze; pomůckou jsou prezentace pedagoga a konkrétní ukázky inventáře,
- uvede konkrétní příklady inventáře z vlastních zkušeností,
2. rozlišuje jednotlivé druhy inventáře podle základních hledisek členění, používá odbornou terminologii (1 h.)
- naučí se teoreticky rozdělovat inventář podle dílčích hledisek; pomůckou jsou prezentace pedagoga a konkrétní ukázky inventáře,
- rozlišuje a zatřídí jednotlivé druhy inventáře podle zadání pedagoga,
- zvolí vhodné odbytové středisko pro použití konkrétních druhů inventáře při praktických ukázkách,
- seznamuje se s odbornou terminologií, kterou bude ve výuce nadále používat,
3. popíše podle obrázků či fotografií konkrétní druhy inventáře v odbytových střediscích (1 h.)
- výstižně popíše/charakterizuje vybrané druhy inventáře na podávání pokrmů, navrhne jeho konkrétní použití v provozu; pomůckou jsou ilustrace inventáře,
- navrhuje alternativní druh inventáře dle zadání pedagoga,
4. vybere a použije adekvátní inventář pro konkrétní účely stolování dle zadání pedagoga v souladu s dodržováním zásad hygieny a BOZP (1 h.)
- zvolí si a připraví inventář na stůl pro hosty nebo na příruční stůl dle pokynů pedagoga, dodržuje přitom zásady hygieny a BOZP; svou volbu zdůvodní a obhájí,
- předvede způsoby správného uchopení inventáře včetně bezpečného zacházení v návaznosti na jednoduchou techniku obsluhy, hygienu a BOZP,
- kontroluje při své práci kvalitu, čistotu, nezávadnost inventáře; při práci používá bílé rukavičky,
- odborně a opatrně zachází se zapůjčeným inventářem během všech učebních činností, uvědomuje si jeho hodnotu,
5. zkontroluje, převezme a předá požadovaný inventář při praktických cvičeních (1 h.)
- podle žádanky či návratky vybere správné druhy inventáře, přepočítá jej, zkontroluje jeho nezávadnost a čistotu a předá dle pokynů pedagoga na určené místo,
- přehled inventáře potvrdí/zaznamená dle pokynů pedagoga,
6. ošetřuje a udržuje inventář v bezvadném stavu a kvalitě během praktických úkolů (0,5 h.)
- provede údržbu konkrétních druhů inventáře dle pokynů pedagoga, použije vhodné prostředky či pomůcky,
- popíše průběžnou péči o konkrétní druhy inventáře; svůj postoj zdůvodní,
- ukáže provedení kontroly kvality inventáře před jeho použitím či uskladněním,
7. popíše způsoby uskladnění inventáře podle druhu (0,5 h.)
- předvede a zdůvodní způsoby správného a špatného uskladnění konkrétních druhů inventáře,
- předvede, vysvětlí způsoby a sdělí důvody zabezpečení tohoto inventáře,
8. rozlišuje základní (běžný) a atypický inventář, dokáže navrhnout či určit jeho vhodné použití (1 h.)
- představí a popíše atypický inventář – navrhne vhodný způsob použití a péči o něj; pomůckou jsou ilustrační ukázky,
- samostatně uvede možnosti použití běžného a atypického inventáře pro podávání konkrétního pokrmu, využívá při volbě internetového zdroje či prezentuje vlastní zkušenost,
9. uvědomuje si význam estetiky a hodnoty inventáře v souvislosti s prostředím, kde se používá; kompletuje sety/sady inventáře na podávání pokrmů (1 h.)
- vyhledá na internetu či uvede vlastní zkušenost konkrétního příkladu ne/vkusné kombinace barev, tvarů a typů inventáře v různých druzích odbytových středisek či u různých společenských příležitostí; své stanovisko zdůvodní a navrhne event. vhodnější řešení,
- popisuje či sestavuje sady inventáře na podávání pokrmů dle zadání pedagoga,
- určí jeho materiál a vhodné použití v praxi.
Komplexní úloha úzce souvisí s odbytem a obsluhou a rovněž volně navazuje na praktická cvičení odborného výcviku a má přesah do navazujícího oboru vzdělání kategorie L0 a M.
Žáci se mohou navzájem doplňovat, diskutovat o možnostech dalšího využití konkrétního inventáře v praxi, navrhovat alternativní možnosti.
Dojde tak k upevnění nejen odborných znalostí, dovedností, ale také k rozvíjení komunikačních, sociálních a prezentačních schopností žáků.
Metodicky je komplexní úloha rozdělena do 2 částí:
1. teoretický základ
- obsah vzdělávání 1, 2, 3, 7, 8, 9
2. praktická cvičení
- obsah vzdělávání 4, 5, 6, 7, 9
Praktická cvičení vhodně navazují na teoretická východiska výuky, konkrétní zadání jsou uvedeny ve formulářích a přílohách komplexní úlohy včetně metodických pokynů.
Teoreticko-praktická forma s možností realizace na:
- odborné učebně,
- školním odloučeném pracovišti,
- pracovišti smluvního partnera.
Učební (odborné) pomůcky a zařízení pro žáka:
- pracovní sešit,
- psací potřeby včetně barevných zvýrazňovačů,
- ukázkový inventář na podávání pokrmů dle možností učebny / výukového prostoru,
- ilustrující obrázky/fotografie inventáře na pokrmy,
- skladovací prostory na inventář a pomocné prádlo,
- bílé rukavice.
Učební (odborné) pomůcky/zařízení pro učitele:
- pracovní list,
- prezentace,
- ukázkový inventář na podávání pokrmů dle možností učebny/výukového prostoru,
- ilustrující obrázky/fotografie inventáře na pokrmy,
- výstavní prostor a jídelní stoly na ukázky kuvéru,
- skladovací/úložné prostory na inventář,
- bílé rukavice.
Technické vybavení:
- počítač s připojením na internet,
- dataprojektor,
- plátno na promítání.
- vyplněný pracovní sešit
- osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností pomocí ukázek a splněných úkolů
- dokázat v běžných podmínkách praxe používat správný a vhodný typ inventáře, uvědomovat si jeho hodnotu i estetický význam
- adekvátně a zodpovědně plnit zadané úkoly pedagogem, obhajovat své postoje a stanoviska řešení jednotlivých úloh, své výsledky porovnat se spolužáky
- nadále používat osvojenou odbornou terminologii v navazujících odborných předmětech a při odborném výcviku
- své znalosti a dovednosti inventáře uplatňovat v reálných podmínkách praxe i v běžném životě s ohledem na hygienu a BOZP
- úspěšně splnit všechna kritéria hodnocení a očekávaných výsledků učení této komplexní úlohy
Slovní hodnocení dosahované úrovně průběžného plnění zadaných úkolů a dodržování zásad hygieny a BOZP při praktických úkolech, individuální i skupinový přístup k zadaným úkolům (podle charakteru úlohy), vlastní aktivita žáka. Dále ověřujeme teoretické znalosti formou uzavřených a otevřených otázek v písemné či elektronické formě testů. Ústní zkoušení je průběžné, kombinujeme praktické úkoly s ústní obhajobou postoje či stanoviska žáka, konzultujeme výsledky s ním i před ostatními žáky ve skupině.
Výsledné hodnocení vychází z ústního a písemného zkoušení/ověřování znalostí a dovedností.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými tématy, srozumitelnost, věcná obhajoba praktických úloh.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:
Žák je úspěšný, pokud splní následující kritéria:
Hodnocení slovní + známkou.
SALAČ, Gustav. Stolničení. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 80-7168-752-9.
ŠINDELKOVÁ, Alena. Stolničení – učebnice pro odborná učiliště. Praha: Parta, 2012. ISBN 97-88073-201-7.
ENDLICHEROVÁ, Zdeňka. Stolničení: jasně, stručně a přehledně. Brno: Knihař, ISBN 80-86292-19-3.
http://www.stolniceni.cz/1_-rocnik/inventar-na-useku-obsluhy/inventar-na-pokrmy
https://www.gastrosuper.cz/stolovani/stolniinventarbar/?ordertype=asc&Ordering=DateAdd
https://www.sahm-gastro.cz/slovnik-pojmu/?param_search=1&abeceda=A
Tato komplexní úloha předchází modulu „jednoduchá obsluha hostů“, prolíná se s odborným výcvikem.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Janásová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.