VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Druhy pojmenovaných smluv jednoduše a hravě
Kód úlohy
63-u-4/AC71
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
66 - Obchod
68 - Právo, právní a veřejnosprávní činnost
Vazba na vzdělávací modul(y)
Druhy pojmenovaných smluv
Škola
Integrovaná střední škola živnostenská, Plzeň, Škroupova 13, Škroupova, Plzeň - Jižní Předměstí
Klíčové kompetence
Občanské kompetence a kulturní povědomí
Datum vytvoření
29. 11. 2019 11:39
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
20
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
4. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
1
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše a pomocí doplňování, dílčích příkladů a samostatné práce naučit žáky orientovat se v závazkovém právu, resp. mezi jednotlivými druhy smluv, které uvádí platné znění zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými znalostmi z modulu „Druhy pojmenovaných smluv“.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Používá terminologii závazkového práva, když zná způsoby vzniku, změny a zániku závazků.
- Orientuje se v pojmenovaných smlouvách s pomocí platného znění zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
- Dokáže ve svém životě vyhledat příklady pro specifikaci jednotlivých pojmenovaných smluv a způsoby jejich uzavření, a rozlišuje rozdíly mezi navzájem si podobnými pojmenovanými smlouvami.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák:
- Používá terminologii závazkového práva, když zná způsoby vzniku, změny a zániku závazků.
- sleduje výklad látky vyučujícího a vytváří si poznámky
- reaguje na dotazy vyučujícího a na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
- s využitím platného znění zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, samostatně doma (popř. ve skupině při vyučovací hodině) vyplní pracovní listy na vznik, změnu a zánik závazků
- Orientuje se v pojmenovaných smlouvách s pomocí platného znění zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
- s využitím platného znění zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, uvede všechny pojmenované smlouvy a je schopen rozlišit, zda jde o smlouvy úplatné či bezúplatné
- jednotlivě či ve spolupráci se spolužáky ve skupinkách po 4 vyplní přehlednou tabulku, z níž bude zřejmé, o jakou smlouvu jde, označí smluvní strany a uvede krátkou výstižnou definici
- v případě skupinové práce si skupina určí mluvčího, který poté před vyučujícím a třídou prezentuje výsledky z vytvořené tabulky. Ostatní žáci si doplňují informace o smlouvách, jež získávají od mluvčího skupiny
- pro usnadnění práce v hodině se doporučuje také domácí příprava, když poté jednotlivci reagují na dotazy vyučujícího pro získání informací z pracovního listu na pojmenované smlouvy
- Dokáže ve svém životě vyhledat příklady pro specifikaci jednotlivých pojmenovaných smluv a způsoby jejich uzavření, a rozlišuje rozdíly mezi navzájem si podobnými pojmenovanými smlouvami
- příklady z praxe lze zanést do pracovního listu a nechat žáky vypracovat při domácí přípravě samostatně, popř. při vyučovacích hodinách jednotlivě nebo ve skupině po 4 žácích
- dokáže určit smlouvy, které jsou si obsahem celkem blízko a jednoduše sdělí základní rozlišující znak
- z příkladů ze života dokáže rozlišit způsoby uzavírání smluv
Doporučený časový rozvrh:
- 4 vyučovací hodiny a 2 hodiny pro domácí přípravu
- 4 vyučovací hodiny a 4 hodiny pro domácí přípravu
- 4 vyučovací hodiny a 2 hodiny pro domácí přípravu
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů, a je rozdělena do dílčích částí:
- Vznik a změna závazků
- pracovní list slouží k opakování a postupnému zapamatování si učiva
- žáci s pomocí platného znění zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, vyplňují pracovní list
- žák své odpovědi obhájí před vyučujícím a třídou
- vyučující zkontroluje správnost jeho výsledků
- Zánik závazků
- pracovní list slouží k opakování a postupnému zapamatování si učiva
- žáci s pomocí platného znění zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, vyplňují pracovní list
- žák své odpovědi obhájí před vyučujícím a třídou
- vyučující zkontroluje správnost jeho výsledků
- Přehled pojmenovaných smluv
- pracovní list slouží k opakování a postupnému zapamatování si učiva
- vyučující vede žáky formou diskuze k doplnění příslušných termínů a jednoznačných jednoduchých definic. Žáci si příp. mohou pracovní list vyplnit s pomocí platného znění zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v rámci domácí přípravy
- vyučující zkontroluje správnost jeho výsledků
- Vybrané praktické příklady
- pracovní list slouží k lepšímu pochopení učiva
- vyučující vede žáka formou diskuze ke správnému řešení úlohy
- žák své odpovědi obhájí před vyučujícím a třídou
- vyučující zkontroluje správnost jeho výsledků
- Křížovka
- pracovní list slouží k opakování a postupnému zapamatování si učiva
- žáci využívají získané informace z probírané látky a systematicky je doplňují do křížovky s tajenkou
- žák před vyučujícím a třídou obhájí vyluštěnou tajenku
- vyučující zkontroluje správnost jeho výsledků
Způsob realizace
Teoretická, průřezová
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače s MS Word a MS Excel
- diaprojektor
- plátno na promítání
Učební pomůcky vyučujícího:
- zadání komplexní úlohy – počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném a účinném znění
Učební pomůcky žáka:
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
- zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném a účinném znění
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část – Vznik a změna závazků
2. dílčí část – Zánik závazků
3. dílčí část – Přehled pojmenovaných smluv
4. dílčí část – Vybrané praktické příklady z praxe
5. dílčí část – Křížovka
Kritéria hodnocení
1. dílčí část – Vznik a změna závazků
- hodnotí se věcná správnost doplnění, aktivní přístup a samostatnost
- k doplnění 17 pojmů a 5 definic; žák uspěl při doplnění 10 pojmů a 2 definic
2. dílčí část – Zánik závazků
- hodnotí se věcná správnost doplnění, aktivní přístup a samostatnost
- k doplnění 10 definic; žák uspěl při doplnění 4 definic
3. dílčí část – Přehled pojmenovaných smluv
- hodnotí se věcná správnost doplnění, aktivní přístup a samostatnost
- k doplnění 52 pojmů a 17 definic; žák uspěl při doplnění 40 pojmů a 7 definic
4. dílčí část – Vybrané praktické příklady
- hodnotí se věcná správnost doplnění, aktivní přístup a samostatnost
- k doplnění 15 pojmů; žák uspěl při doplnění 7 pojmů
5. dílčí část – Křížovka
- hodnotí se věcná správnost doplnění, aktivní přístup a samostatnost
- k doplnění 51 pojmů; žák uspěl při doplnění 40 pojmů
Doporučená literatura
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném a účinném znění, část čtvrtá – relativní majetkové právo, hlava I – všeobecná ustanovení o závazcích, a hlava II – závazky z právních jednání
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Lörincz. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.