Diferencované stravování
65-u-3/AB20
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
53 - Zdravotnictví
Výživa
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
01. 04. 2019 12:54
8
3. ročník
individuální, skupinové
1
Hlavním cílem komplexní úlohy je seznámit žáky s rozdílnými přístupy ve stravování určitých skupin lidí včetně výživy dětí podle určité společné charakteristiky. V různých životních etapách vývoje člověka, rozdílných pracovních i životních podmínkách je nezbytné přizpůsobovat stravu tak, aby plnohodnotně zabezpečila správný růst a vývoj zdravého organismu. Zvýšené/snížené nároky na složení stravy během dne se liší právě s ohledem na věk, životní styl, druh vykonávané práce, zdravotní či fyziologický stav lidského organismu. Žáci tak dokáží rozlišit či doporučit vhodný jídelníček vybrané skupině osob. Uvědomují si skutečný význam a vliv nutričně vyvážené stravy na lidské zdraví, pro správný fyzický i duševní vývoj jedince.
Žák:
- vysvětlí pojem diferencované stravování, jeho význam z pohledu výživy a hlediska rozdělení
- rozlišuje jednotlivé věkové kategorie diferencovaného stravování a charakterizuje výživové potřeby každé skupiny
- popíše rozdíly ve výživě u aktivně pracujících lidí z pohledu druhu práce, míry fyzické zátěže, pracovního prostředí
- charakterizuje rozdíly ve výživě lidí podle životního stylu – aktivní/pasivní přístup k životu
- vysvětlí rozdílný přístup ve stravování/výživě osob podle zdravotního či fyziologického stavu
Výuka probíhá formou frontálního výkladu s využitím prezentace a názorných videoukázek k jednotlivým subtématům s využitím pracovního sešitu. Používá se např. dataprojektor, TV či PC, konkrétní ukázky jídelníčků a další pomůcky (obrázky, fotografie, ilustrace, videoukázky). Praktické úlohy ve formě pracovních týmů, ve skupinkách dle metodických pokynů.
Žáci jsou vedeni k aktivnímu přístupu při výuce, své poznatky a zkušenosti sdílí s ostatními, navzájem se doplňují a podporují. K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování a pravidelné opakování učiva s využitím názorných ukázek.
Žák:
- sleduje odborný výklad učitele, prezentaci, ukázky
- průběžně si vyplňuje zadaný pracovní sešit, učí se z něj
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek
- spolupracuje s ostatními spolužáky dle pokynů pedagoga
- zdůvodní a obhájí své stanovisko splněného úkolu před vyučujícím a spolužáky
- uplatňuje vzájemné učení se navzájem.
1. vysvětlí pojem diferencované stravování, jeho význam z pohledu výživy a hlediska rozdělení (1 h.)
- seznamuje se s pojmem diferencované stravování, jeho významem ve výživě člověka během celého života,
- vyjmenuje hlediska rozdělení pro diferencované stravování,
- uvede konkrétní příklady skupin lidí, kteří uplatňují diferencované stravování, svůj názor zdůvodní,
2. rozlišuje jednotlivé věkové kategorie diferencovaného stravování a charakterizuje výživové potřeby každé skupiny (3 h.)
- rozděluje jednotlivé dílčí věkové kategorie od kojenců až po seniory,
- charakterizuje výživové potřeby každé věkové kategorie,
- zdůvodní zařazení konkrétních pokrmů na jídelníček vybrané věkové kategorie,
- navrhuje denní jídelníček zadané cílové skupině,
3. popíše rozdíly ve výživě u aktivně pracujících lidí z pohledu druhu práce, míry fyzické/duševní zátěže, pracovního prostředí (1 h.)
- vysvětlí rozdíly ve výživě pracujících podle druhu práce, fyzické či duševní zátěže, pracovních podmínek,
- uvede konkrétní příklady vhodných pokrmů, nápojů a potravin definované cílové skupině,
- vyjmenuje různé druhy profesí a navrhne vhodný denní jídelníček na konkrétním příkladu,
4. charakterizuje rozdíly ve výživě lidí podle životního stylu – aktivní/pasivní přístup k životu (2 h.)
- vysvětlí pojmy aktivní a pasivní životní styl,
- rozdělí aktivně zaměřené jedince dle míry sportovní zátěže a uvede konkrétní druhy sportovních aktivit, které jsou pro ně typické a zvyšují tak nároky na výživové potřeby,
- seznamuje se s výživou sportovců, individuálním výživovým plánem, pomůckou je ukázka jídelníčku špičkového sportovce,
- uvede konkrétní příklady vhodných pokrmů, nápojů a potravin definované cílové skupině,
5. vysvětlí rozdílný přístup ve stravování/výživě osob podle jejich zdravotního či fyziologického stavu (1 h.)
- popíše rozdíly ve výživě těhotných a kojících žen, lidí s nadváhou/obezitou, přechodně nemocných lidí,
- vysvětlí na konkrétních příkladech význam dietního stravování – krátkodobého či dlouhodobého charakteru.
Úloha navazuje na předmět potraviny a nápoje, prolíná se s technologií a s poznatky z odborného výcviku.
Úloha má přesah do navazujícího oboru vzdělání kategorie LO i M.
Žáci se navzájem doplňují, uplatňují své vlastní poznatky a zkušenosti a dochází tak k upevnění nejen odborných znalostí, ale také k rozvíjení komunikačních, sociálních a prezentačních schopností žáků.
Metodicky je komplexní úloha rozdělena na individuální výuku a týmové práce s využitím videoukázek a konkrétních jídelníčků. Vhodné je dílčí hodnocení/obhajoba týmových prací a aktivní zapojení žákovských týmů do tvorby vlastních návrhů menu nebo denního jídelníčku definované cílové skupině. Následovat by měla diskuze nad výsledky, porovnávání výstupů a vhodná doporučení.
Teoretická forma
v odborné učebně
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
- pracovní sešit
- psací potřeby včetně barevných zvýrazňovačů
- ilustrující obrázky/fotografie/jídelníčky/menu
Učební (odborné) pomůcky/zařízení pro učitele:
- pracovní sešit
- prezentace
- ilustrující obrázky/fotografie/jídelníčky/menu
Technické vybavení:
- počítač s připojením na internet
- dataprojektor
- plátno na promítání
vyplněný pracovní sešit
osvojení teoretických znalostí splněním testové úlohy
osvojení souvislostí učiva komplexní úlohy splněním a obhájením týmové práce – tvorba menu či jídelníčku definované cílové skupině
aktivní přístup v hodinách, úroveň správných odpovědí na kladené otázky,
týmová spolupráce – diskuze, uplatnění komunikačních a prezentačních dovedností
úspěšně splnit všechna kritéria hodnocení a očekávaných výsledků učení této komplexní úlohy
Slovní hodnocení dosahované úrovně průběžného plnění zadaných úkolů, míra aktivizace žáka, individuální i skupinový přístup k zadaným úkolům (podle charakteru dílčích částí úlohy). Dále ověřujeme teoretické znalosti formou uzavřených a otevřených otázek v písemné či elektronické formě testů.
Ústní zkoušení je průběžné, kombinujeme úroveň osvojení teoretických znalostí a ústní obhajobu/postoj či stanovisko žákovského týmu.
Výsledné hodnocení vychází z ústního a písemného zkoušení/ověřování znalostí.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými tématy, srozumitelnost, věcná obhajoba týmové úlohy.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:
• správně je méně než 35 % všech odpovědí, známka 5
• správně je alespoň 35 % a méně než 50 %, známka 4
• správně je alespoň 50 % a méně než 70 %, známka 3
• správně je alespoň 70 % a méně než 85 %, známka 2
• správně je alespoň 85 % všech odpovědí, známka 1
Žák je úspěšný, pokud splní následující kritéria:
- řádná docházka min. 6 hodin výuky,
- 1 x ústní zkoušení teoretických znalostí (z témat 2, 3, 4, 5)
- 1 x písemné ověření znalostí (z témat 1, 2, 3, 4)
- aktivní účast v žákovském týmu při obhajobě týmové úlohy.
Hodnocení slovní + známkou.
KUDEROVÁ, Libuše. Nauka o výživě pro střední hotelové školy a pro veřejnost. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 80–7168–926–2.
TRENCHIOVÁ, Cinzia. Jídlo pro sportovce. Praha: Omega, 2018. ISBN 978-80-7390-674-0.
FLORIÁNKOVÁ, Marcela. Zdravý životní styl a jídelníček pro seniory. Praha: Fragment, 2014, ISBN 978-80-253-2031-0.
https://docplayer.cz/15869726-Diferencovana-vyziva-dospelych-osob-dle-charakteru-prace-vlasta-flickova.html
https://www.jidelny.cz/jidelni_listky.aspx
https://www.wikiskripta.eu/w/Stravov%C3%A1n%C3%AD_pracuj%C3%ADc%C3%ADch
https://navolnenoze.cz/blog/vyziva/
https://biologie-chemie.cz/diferencovane-stravovani-potraviny-a-vyziva/
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Janásová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.