VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Studené nápoje
Kód úlohy
65-u-2/AB76
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Odborné učiliště Cvrčovice, příspěvková organizace, Cvrčovice
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Datum vytvoření
18. 05. 2019 20:41
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
1
Charakteristika/anotace
Hlavním cílem komplexní úlohy je naučit žáky význam nápojů, jejich rozdělení, seznámit je s hlavními skupinami studených a teplých nealkoholických nápojů, charakteristiku a rozdělení vody a ovocných šťáv. Komplexní úloha je řešena formou skupinové a individuální práce.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje nápoje a jejich význam ve výživě člověka,
- rozlišuje a charakterizuje vodu, minerální vodu, čerstvý džus, mošt, 100% džus, nektar a ovocné nápoje,
- rozlišuje základní skupiny studených a teplých nealkoholických nápojů.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- učí se charakterizovat nápoje a jejich význam ve výživě člověka,
- učí se rozdělení nápojů na studené a teplé nápoje a základní skupiny nápojů,
- na základě videoukázky se učí charakteristiku pramenité, kojenecké a minerální vody,
- seznamuje se získáváním minerální a pramenité vody, a výrobou ochucené minerální vody,
- na základě videoukázky se učí rozdělení ovocných nápojů a jejich charakteristiku,
- na základě prezentace a videoukázek vyplní pracovní listy,
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího,
- aktivně se podílí na vyplnění pracovních listů,
- osvojené informace ověřuje kontrolním testem.
Doporučený časový rozvrh:
- 1.-2. vyučovací hodina – prezentace PowerPointové prezentace
- 3. vyučovací hodina – vyplnění pracovního listu k PowerPointové prezentaci, prezentace, zhodnocení
- 4. vyučovací hodina – vyideoukázka Minerální a pramenitá voda, vyplnění pracovního listu
- 5. vyučovací hodina – prezentace pracovních listů, zhodnocení
- 6. vyučovací hodina – videoukázka Džusy, vyplnění pracovního listu
- 7. vyučovací hodina – prezentace pracovních listů, zhodnocení, opakování
- 8. vyučovací hodina – kontrolní test
Metodická doporučení
Komplexní úlohu lze využít v teoretickém vyučování předmětu Potraviny a nápoje ve výživě oboru Stravovací a ubytovací služby a Práce ve stravování.
Způsob realizace
Organizační forma výuky – teoretická
Prostředí realizace – učebna, odborná učebna
Pomůcky
Učební pomůcky pro žáka:
- psací pomůcky, nůžky, lepidlo
- učebnice
- sešit
Učební pomůcky pro učitele a technické vybavení:
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Na základě prezentace a videoukázek žáci vypracují příslušné pracovní listy. Pracovní listy mohou žáci vypracovat samostatně nebo ve dvojicích.
Osvojené znalosti žáci ověří kontrolním testem formou samostatné práce.
Kritéria hodnocení
Žák splní komplexní úlohu vypracováním pracovních listů a úspěšným splněním kontrolního testu formou samostatné práce.
Hodnocení kontrolního testu:
- 100 % – 91 % výborný
- 90 % – 81 % chvalitebný
- 80 % – 51 % dobrý
- 50 % – 31 % dostatečný
- 30 % – 0 % nedostatečný
Doporučená literatura
ŠEBELOVÁ, Marie. Potraviny a výživa: učebnice pro odborná učiliště: obor kuchařské práce. Upr. 2. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-190-6.
Poznámky
Videoukázka: Minerální a pramenitá voda - https://www.stream.cz/jidlo-s-r-o/10005759-mineralni-a-pramenita-voda
Videoukázka: Džusy - https://www.stream.cz/peklonataliri/685416-dzusy
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Kučera. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.