Rozdělení, vlastnosti a použití zesilovačů
26-u-3/AB54
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Zesilovače elektrických signálů
Střední průmyslová škola Chrudim, Čáslavská, Chrudim
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
25. 04. 2019 17:44
12
2. ročník, 3. ročník
individuální, skupinové
2
Úloha je doplněním modulu Zesilovače elektronických signálů s cílem osvojení znalostí a dovedností žáky v oblasti zesilovačů, jejich vlastností a chování v základních zapojení, kreslení schémat zapojení a popis funkce jednotlivých prvků, nastavení a stabilizace pracovního bodu, rozdělení do jednotlivých tříd, vyjádření jejich parametrů a použití v praxi.
Žák:
- ovládá vlastnosti zesilovačů, schéma zapojení a parametry zesilovačů;
- rozlišuje druhy zesilovačů, jejich provedení a použití v elektronických obvodech;
- změří a nastaví jeho pracovní bod pro jednotlivé třídy zesilovačů;
- nakreslí zesilovač se zpětnou vazbou a vysvětlí pojem a druhy zpětných vazeb a jejich vliv na vlastnosti zesilovače;
- odečítá a vyhodnocuje údaje z měřicích přístrojů, správně interpretuje naměřené výsledky.
Základní vlastnosti zesilovačů, h - parametry, charaktreristiky a zapojení tranzistorů SE, SB, SC - odborný výklad s prezentací, řešení úloh a příkladů ve skupinách; dílčí test: 4 hod.
Nastavení a stabilizace pracovního bodu tranzistoru, druhy zpětných vazeb a jejich vliv na vlastnosti zesilovačů: laboratorní úloha: 2 hod.
Zapojení a použití různých druhů zesilovačů, měření zesílení a frekvenční přenosové charakteristiky NF zesilovače - laboratorní úloha: 2 hod.
Vícestupňové zesilovače a druhy vazeb mezi jednotlivými stupni, třídy zesilovačů, zesilovače s unipolárními tranzistory: odborný výklad s prezentací, řešení úloh a zapojení ve skupinách, ústní zkoušení, závěrečný test: 4 hod.
Při výkladu i měření je možno využít různých simulačních programů (např.NI Multisim,Circuit Simulator Applet,SPICE, TINA-TI apod.).
Pro samotná měření je možno využít například výukový Systém rc2000 - µLAB nebo Školní experimentální systém ISES apod.
Organizační forma výuky teoreticko-praktická, řešení úlohy bude probíhat v učebně a v elektrotechnické laboratoři.
- Zdroj stejnosměrného napětí,
- tranzistory, rezistory, kondenzátory,
- různé druhy zesilovačů,
- funkční generátor,
- multimetry pro měření napětí a proudu,
- osciloskop,
- vodiče.
Vlastnosti a chování zesilovačů v praktických zapojení, kreslení schémat zapojení a popis funkce jednotlivých prvků, nastavení a stabilizace pracovního bodu, měření zesílení a přenosové frekvenční charakteristiky, rozdělení do jednotlivých pracovních tříd a druhy zesilovačů, vyjádření jejich parametrů a použití v praxi..
Písemné zkoušení - teoretický test - 10 testových úloh (5 s výběrem odpovědi, 5 s otevřenými odpověďmi) na téma:
- parametry zesilovačů, zesílení a zisk v dB;
- princip a základní druhy zpětné vazby, vliv na vlastnosti zesilovače;
- pracovní třídy a druhy zesilovačů;
- přenosová a fázová frekvenční charaktreristika zesilovačů;
- nízkofrekvenční jednostupňové a vícestupňové zesilovače,vazba mezi stupni;
- koncové a výkonové zesilovací stupně;
- druhy a použití zesilovačů.
Praktická měření:
- nastavení pracovního bodu tranzistoru;
- měření vstupního a výstupního odporu, výkonu zesilovače;
- měření zesílení a přenosové frekvenční charakteristiky zesilovače.
Samostatná práce:
- žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky (protokol z měření);
- žák nakreslí schéma zapojení pro měření frekvenční přenosové charakteristiky zesilovače;
- žák vyřeší testové úlohy v testech.
Žák uspěl, pokud splnil všechny tři části zkoušky.
Výsledná známka bude určena jako vážený průměr s váhou dílčích zkoušek - písemné zkoušení - test 1, praktická měření 2, samostatná práce 2. (Každou známku vynásobit její vahou a následně vypočítat aritmetický průměr známek.)
Prospěl na výborný:
Žák ovládá vlastnosti, zapojení a parametry zesilovačů; rozliší jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech; změří a vyhodnotí vlastnosti pro jednoduchá konkrétní zapojení.
minimálně 90 % úspěšnost v závěrečném testu.
Prospěl na chvalitebný:
Žák ovládá s nepodstatnými chybami vlastnosti, zapojení a parametry zesilovačů; rozliší jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech; změří a vyhodnotí jejich vlastnosti s drobnými nedostatky.
minimálně 75 % úspěšnost v závěrečném testu.
Prospěl na dobrý:
Žák ovládá s chybami, které po upozornění odstraní, vlastnosti, zapojení a parametry zesilovačů; rozliší jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech; změří a vyhodnotí jejich vlastnosti s částečnou pomocí učitele.
minimálně 65 % úspěšnost v závěrečném testu.
Prospěl na dostatečný:
Ovládá s velkými obtížemi vlastnosti, zapojení a parametry zesilovačů, jejich provedení a použití v elektronických obvodech; změří a vyhodnotí jejich vlastnosti jen s pomocí učitele.
minimálně 50 % úspěšnost v závěrečném testu.
Neprospěl:
Žák neovládá vlastnosti, zapojení a parametry zesilovačů; nezná jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech; nesplní měření praktické úlohy, neodevzdá protokol s vyhodnocením měření.
Méně než 50 % úspěšnost v testu.
Jan Kesl: Elektronika I. BEN - technická literatura, Praha 2006, ISBN 978-80-7300-143-8.
Miloslav Bezděk: Elektronika I. KOPP, České Budějovice, ISBN 80-7232-174-4.
Robert Láníček: Elektronika obvody-součástky-děje. BEN - technická literatura, Praha 1998, ISBN 80-86056-25-2.
Adrian Schommers: Elektronika tajemství zbavená. Kniha 2: Pokusy se střídavým proudem - nakladatelství HEL Ostrava ISBN 80-86167-01-1.
M. Frohn: Elektronika - Polovodičové součástky a základní zapojení BEN - technická literatura, Praha 2006, ISBN 80-7300-123-3.
Jaroslav Doleček: Moderní učebnice elektroniky - Přenosy v lineárních obvodech a úvod do zesilovačů BEN - technická literatura, Praha 2006, ISBN 80-7300-185-3.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.