VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Řezání, hoblování, dlabání, krabicové a rámové spoje
Kód úlohy
82-u-3/AA70
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Řezání, hoblování, dlabání, krabicové a rámové spoje
Škola
Střední škola stavebních řemesel Brno-Bosonohy, příspěvková organizace, Pražská, Brno
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
04. 03. 2019 11:31
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
32
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
12
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky ruční opracování pomocí řezání, dlabání a hoblování a následně výrobu krabicových a rámových spojů. Žáci získají praktické zkušenosti s ručním opracováním technikou řezání.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje operaci řezání, druhy pil a jejich použití
- charakterizuje operaci hoblování, druhy hoblíků a jejich použití
- charakterizuje operaci dlabání, druhy dlát a jejich použití
- vysvětlí rozdíl mezi krabicovými a rámovými spoji
- popíše druhy krabicových spojů a jejich postup výroby
- popíše druhy rámových spojů a jejich postup výroby
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše jednotlivé druhy ručního opracování technikou řezání, hoblování a dlabání
- popíše postupy jednotlivé druhy ručního opracování (řezání, hoblování a dlabání)
- prakticky provede techniky ručního opracování (řezání, hoblování a dlabání)
- seznámí se a následně popíše jednotlivé druhy krabicových a rámových spojů
- popíše postupy výroby krabicových a rámových spojů
- prakticky provede techniky krabicových a rámových spojů
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Doporučený časový rozvrh - 1. ročník (32 hod):
Průběžný časový rozvrh činí 12 vyučovací hodiny.
- sleduje prezentaci na dané téma a reaguje na dotazy vyučujícího;
Průběžný časový rozvrh činí 10 vyučovací hodiny.
- určí a popíše jednotlivé operací, nářadí
Průběžný časový rozvrh činí 10 vyučovací hodiny.
- navrhne postupy výroby krabicových a rámových spojů
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci předmětu technologie, konstrukce a odborný výcvik.
slovní metody:
- odborný výklad s prezentací
přímé vyučování:
- přednes s použitím audiovizuální techniky a odborné literatury
- hodnocené domácí úkoly (hledání materiálů a informací, vytvoření prezentace k danému tématu)
Způsob realizace
- teoreticko-praktická forma výuky v učebně s potřebným vybavením/ kreslírna/ dílna s potřebným vybavením
- samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
pro žáka:
- rýsovací pomúcky, pravítka, kružítka, šablony
- počítač s programem pro konstruování
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením/ kreslírna/ dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Praktické zkoušení
- praktické prověření znalosti jednotlivých operací na vzorcích materiálu
Zpracování samostatné práce:
- zpracování seminární práce
- uplatnění dosažených znalostí žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
1 – 100 %, 2 – 87 %, 3 – 73 %, 4 – 58 %,
hranice úspěšnosti zkoušky – 43 %
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
Neprospěl: neorientuje se v učivu, písemné nebo ústní úkoly řeší jen s pomocí učitele, jeho řešení vlastní prezentace má po obsahové stránce větší závady
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ Zdeňka, Technologie, pro 1. ročník SOU oborů zpracování dřeva, Sobotáles, ISBN: 80-85920-74-3
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Božeková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.