Literární teorie
ČJ-u-4/AD73
M (EQF úroveň 4)
ČJ - Český jazyk
Vyšší odborná škola a Stř.průmysl.škola, Gen. Krátkého, Šumperk
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence
30. 09. 2019 17:59
8
1. ročník
individuální, skupinové
1
Komplexní úloha je naplněním jednoho z modulů tvořících celek a může být použita buď jako součást učiva literární výchovy v tradičním historizujícím chronologickém pojetí, anebo jako literární učivo, jež je tomuto pojetí alternativou. Tematické pojetí modulů a komplexních úloh umožňuje strukturovat literární učivo tak, aby vzdělávací oblast Umění a kultura mohla naplňovat vlastní účel, tedy aby se žáci zabývali spíše literaturou než vědou o literatuře. Komplexní úlohy mají strukturu výsledků učení, které si žáci průběžně osvojují prostřednictvím různých témat. Takové pojetí komplexních úloh umožňuje učitelům volit témata, která mají různý potenciál zaujmout žáky v různých oborech vzdělávání a zajistit přitom osvojení dovedností potřebných k vykonání maturitní zkoušky. Komplexní úloha se zabývá literární teorií a reflektuje jednak výstupy odpovídajícího RVP, jednak požadavky na vědomosti a dovednosti uvedené v dokumentu Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky (platný od školního roku 2017/2018).
Obsah:
1. umělecký text, jeho funkce a dělení;
2. literární druhy a žánry;
3. tematika a kompozice uměleckého textu;
4. umělecké jazykové prostředky.
Ve výuce lze také využít jakýkoli umělecký text podle výběru učitele/žáka.
Žák:
Hodinové rozvržení uvedených bodů provádí učitel podle individuálního záměru.
Komplexní úloha je řešena v celém rozsahu jako pracovní sešit či cvičebnice a respektuje tak požadavek na provázanost teoretické úlohy s praktickým vyučováním. Kombinuje dosavadní zkušenosti žáků, nové teoretické poznatky a jejich praktické využití v samostatné či skupinové práci žáka. Předpokládá roli učitele jako průvodce a koordinátora jednotlivých fází učení.
práce žáků s texty umělecké povahy;
řešení pracovních listů s výňatky uměleckých textů (možné i podle ind. výběru učitele);
řešení souborů úloh (podle individuálního záměru učitele);
tvorba textů umělecké (i neumělecké) povahy podle konkrétního zadání učitele;
prezentace textů vlastní tvorby žáků;
Organizační forma výuky je teoreticko-praktická a probíhá v reálném pracovním prostředí – učebna.
PC s možností připojení na internet, dataprojektor, příslušenství umožňující žákovské prezentace, pracovní listy s výňatky uměleckých textů, teorií a úlohami praktického cvičení, testové úlohy + záznamové archy.
Ad Očekávané výsledky učení:
a) rozezná umělecký text od neuměleckého
b) vystihne charakteristické znaky různých literárních textů
c) klasifikuje konkrétní literární díla podle základních druhů a žánrů
d) uplatňuje znalosti z literární teorie při rozboru uměleckého textu
Vzhledem k tomu, že jde o problematiku ověřovanou během maturitní zkoušky (didaktický test a ústní část), je pro vhodné ověřování v rámci přípravy možné využít tematických testových nástrojů s jednoznačně stanovenými kritérii hodnocení – uzavřené či otevřené typy úloh didaktických testů včetně příslušného bodového ohodnocení.
Dále je doporučeno maximálně využít samostatných vystoupení (všech) žáků ve třídě dle struktury zkušebního schématu společné části maturitní zkoušky včetně učitelem řízené diskuse – zejména využití prvků formativního hodnocení. Doporučená hranice úspěšnosti testových úloh i vystoupení je 44 %.
Odpovídající RVP
Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky (aktuální verze)
Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. Praha, SPN, 2003.
Kostečka, Jiří: Do světa literatury jinak. Praha, SPN, 1995.
Martinková, Věra: Teorie literatury netradičně. Praha Trizonia, 1995.
Prokop, Vladimír: Čítanka k dějinám literatury od starověku do počátku 19. století. Sokolov, Ok Soft, 2003.
Rut, Přemysl: Menší poetický slovník v příkladech. Praha, MF, 1985.
Vlašín, Štěpán: Slovník literární teorie. Praha, ČS, 1984.
Základním vstupním předpokladem je osvojení očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti literární výchovy. Jde zejména o ty výstupy, jež se týkají práce s texty umělecké povahy a základy literární teorie. Komplexní úloha nepředpokládá předchozí znalosti z oblasti literární historie.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Mareš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.