Chci být jazykovědcem
ČJ-u-4/AD72
M (EQF úroveň 4)
ČJ - Český jazyk
Integrovaná střední škola - Centrum odborné přípravy a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Valašské Meziříčí, Palackého, Valašské Meziříčí
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Občanské kompetence a kulturní povědomí
30. 09. 2019 17:40
16
3. ročník
individuální, skupinové
2
Cíl úlohy
Komplexní úloha slouží k motivaci žáků při práci s odbornou literaturou a má jim pomoci při porozumění jednotlivých bodů strukturované osnovy neuměleckého textu u ústní maturitní zkoušky. Současně systemizuje již probrané jazykovědné učivo 1. a 2. ročníku z oblasti vývoje jazyka a zdrojů informací. Písemný výstup vede žáky k normativnímu zpracování informací (průprava pro podklady k praktické maturitní zkoušce).
Komplexní úloha
Obsah:
Doporučená literatura k rozboru hesel:
Lze využít i jiná díla odpovídajícího charakteru.
Žák
a) porozumí základním jazykovědným termínům
b) má přehled o odborné jazykovědné literatuře
c) rozezná slovníkové a encyklopedické heslo
d) pracuje s osnovou neuměleckého textu k ústní maturitní zkoušce
e) osvojí si základy normativního zpracovávání písemných textů
1. opakování poznatků z odborného stylu – 2 hodiny
2. motivace, vysvětlení zadání – 1 hodina
3. praktické činnosti – práce s jazykovědnými a encyklopedickými materiály – 2 hodiny
4. nácvik práce s osnovou neuměleckého textu k ÚMZ – 2 hodiny
5. samostatná práce žáka – 8 hodin
6. vyhodnocení prací učitelem – 1 hodina
Při realizaci je nutné vycházet ze znalostí učiva ČJ z 1. a 2. ročníku – z obecné jazykovědy, vývoje jazyka, stylistiky.
Při zpracovávání výstupu práce žák využívá znalostí z hodin ICT – vhodná konzultace s učiteli ICT.
Žák má možnost zvolit si libovolná hesla – vhodná je motivace k výběru hesel ze studovaného oboru.
Realizace probíhá v běžných učebnách, popř. odborné učebně
Samostatná práce je realizována dle podmínek žáka
Knihovna
Skupinová práce / práce ve dvojicích
Pracovní listy k opakování učiva
Frontální opakování
Testové úlohy
Osnova práce – vhodná prezentace
DUMy
Encyklopedie, slovníky
Učebnice ČJ
Pracovní listy
Testové úlohy
PC s připojením na internet
Materiál k výstupu (složky, vazba)
Výstupem komplexní úlohy je písemné zpracování jednotlivých bodů osnovy, práce má požadovanou grafickou úpravu a doporučený rozsah. Na základě prostudovaných materiálů:
a) žák porozumí základním jazykovědným termínům
b) žák má přehled o odborné jazykovědné literatuře
c) žák rozezná slovníkové a encyklopedické heslo
d) žák pracuje s osnovou neuměleckého textu k ústní maturitní zkoušce
e) žák si osvojí základy normativního zpracovávání písemných textů
a) žák porozumí základním jazykovědným termínům
b) žák má přehled o odborné jazykovědné literatuře
c) žák rozezná slovníkové a encyklopedické heslo
d) žák pracuje s osnovou neuměleckého textu k ústní maturitní zkoušce
e) žák si osvojí základy normativního zpracovávání písemných textů
Všechny výsledky učení jsou hodnoceny na škále splnil – nesplnil.
učebnice ČJ používané ve škole
encyklopedie dle výběru učitele i žáka
slovníky dle výběru učitele i žáka
https://prirucka.ujc.cas.cz
Vstupním předpokladem je osvojení očekávaných výstupů RVP v oblasti stylistiky, především těch, které se týkají práce s neuměleckými texty.
Vymezení požadované úrovně: základní znalosti stylistiky (funkční styly, slohové postupy, odborný styl a jeho slohové útvary); základy jazykovědy (dělení, terminologie); základní znalosti jazykovědných děl.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Bolechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.