Režimy čítače T0 u KL46Z
18-u-4/AC60
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Mikroprocesorová technika 32 bitů
Střední škola informatiky, elektrotechniky a řemesel Rožnov pod Radhoštěm, Školní, Rožnov pod Radhoštěm
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
16. 06. 2019 13:39
16
4. ročník
Úloha je určena k ověření teorie čítače T0 u mikrokontroléru KL46Z a tvorby aplikačních programů využívajících vývojové prostředí IAR Embedded Workbench, kostru programu a knihovny TPM.
Žák
Mikrokontrolér KL46Z – čítač T0. Princip čítače, režimy, mapování portů, programování, práce s dokumentací, připojování periferií – odborný výklad: 2 hodiny.
Projekt Blikání LED na kitu FRDM-KL46Z. Samostatná práce dle pracovního listu: 2 hodiny.
Projekt Řízení DC motoru z kitu FRDM-KL46Z. Samostatná práce dle pracovního listu: 3 hodiny.
Projekt Ovládání modelářského serva z kitu FRDM-KL46Z. Samostatná práce dle pracovního listu: 3 hodiny.
Projekt Přerušení od čítače T0 využité u kitu FRDM-KL46Z. Samostatná práce dle pracovního listu: 3 hodiny.
Projekt Zachytávání událostí čítačem T0 použité u kitu FRDM-KL46Z. Samostatná práce dle pracovního listu: 3 hodiny.
Při teoretickém výkladu žáci synchronně s vyučujícím pracují s dokumentací.
Praktické úlohy zadávat v pořadí se vzrůstající složitostí (Blikání LED na kitu FRDM-KL46Z, Řízení DC motoru z kitu FRDM-KL46Z, Ovládání modelářského serva z kitu FRDM-KL46Z, Přerušení od čítače T0 využité u kitu FRDM-KL46Z, Zachytávání událostí čítačem T0 použité u kitu FRDM-KL46Z).
U všech úloh důsledně vyžadovat vypracování protokolu.
Komplexní úloha bude vyučována ve specializované počítačové učebně.
Vybavení počítačové učebny:
Počítač učitele, dataprojektor, plátno.
Individuální počítače pro každého žáka.
Všechny počítače musí mít nainstalován program IAR Embedded Workbench 7.30 nebo vyšší. Každé pracoviště musí být vybaveno kity FRDM-KL46Z, DC motorkem s H mostem a modelářským servem. Pokud to serva a DC motory vyžadují, připravit i vhodné napájecí zdroje.
Úloha může být v případě potřeby modifikována i na jiný typ mikrokontroléru řady Kinetis.
Žáci mají splnit pět úloh, v nichž použijí čítač T0 v mikrokontroléru:
Všechny úlohy žáci realizují na kitu FRDM-KL46Z. U prvních čtyř úloh řeší žáci zadání vytvořením projektu pomocí kostry projektu a vybrané knihovny. U páté úlohy žáci pracují s projektem připraveným pomocí CMSIS (Cortex Microcontroller Standard Interface Software).
Ke každé úloze vypracují protokol (jako docx soubor) v následujícím tvaru:
Vložení programu není považováno za řešení. V závěru musí být uveden výsledný stav.
Hodnocení každé úlohy se skládá ze dvou částí.
Funkčnost úlohy je hodnocena pouze ve dvou krajních možnostech splnil - nesplnil. Úkol je splněn, pokud program splňující zadání a ověřený na kitu funguje. Jinak je úkol nesplněn. To platí i v případě, kdy je správné funkcionality dosaženo jiným, od zadání se odlišujícím způsobem. Toto dílčí hodnocení má 80% váhu z celkového hodnocení.
Protokol je hodnocen jednak po formální stránce, kdy za chybějící část (titulní list, zadání, závěr) je snížena známka o půl stupně, jednak po stránce správnosti. Za každý chybějící podstatný krok v popisu postupu nebo závažnou chybu v chronologii popisu se snižuje známka o jeden stupeň. Pokud protokol zcela chybí, je tato část hodnocena jako nesplněná. Toto dílčí hodnocení má 20% váhu z celkového hodnocení úlohy.
Hodnocení každé úlohy je bráno se stejnou váhou. Pro splnění úlohy je třeba, aby žák splnil každé kritérium minimálně na 50%, průměrného hodnocení průměru obou úloh musí být minimálně 60%.
Teoretická část úlohy bude řešena ve skupině max. 30 žáků. Praktická část může být řešena buď individuálně, nebo ve skupinách max. 2 žáků.
Pro úspěšné řešení úlohy je vhodné, aby žáci úspěšně absolvovali výuku Mikroprocesorová technika 8 bitů.
Současně je nutné, aby žáci úspěšně absolvovali úvodní část modulu Mikroprocesorová technika 32 bitů.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Král. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.