VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Inventář na podávání nápojů
Kód úlohy
65-u-3/AB40
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Vazba na vzdělávací modul(y)
Inventář na úseku obsluhy
Škola
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
23. 04. 2019 15:55
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
20
Charakteristika/anotace
Hlavním cílem komplexní úlohy je naučit žáky rozdělit nápojový inventář dle různých hledisek, výstižně ho popisovat, poznávat a určovat jeho správné použití a ošetřování v podmínkách praxe v souvislosti s nabídkou nápojů na trhu v odbytových střediscích. Dílčím cílem je seznámit žáky s odbornou terminologií pro nápoje a nápojový inventář, naučit se tuto terminologii používat, uvědomovat si cizojazyčné pojmy uváděné na etiketách obalů nápojů. Žáci si zároveň uvědomují cennou hodnotu inventáře, při praktických cvičeních (ukázkách) dodržují zásady hygieny a BOZP.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí pojem inventář na podávání nápojů, jeho využití v odbytových střediscích,
- vysvětlí význam odborných pojmů z oblasti nápojové gastronomie včetně cizojazyčných výrazů,
- rozlišuje jednotlivé druhy nápojového inventáře podle hledisek členění,
- popíše podle obrázků či fotografií druhy nápojového inventáře v konkrétních odbytových střediscích,
- vybere a použije adekvátní nápojový inventář pro konkrétní účely stolování dle zadání pedagoga v souladu s dodržováním zásad hygieny a BOZP,
- zkontroluje, převezme a předá požadovaný nápojový inventář,
- kompletuje/charakterizuje nápojové sety/sady inventáře,
- rozlišuje základní (běžný) a atypický inventář, dokáže navrhnout či určit jeho vhodné použití,
- popíše možnosti zabezpečení a způsoby uskladnění nápojového inventáře,
- ošetřuje a udržuje inventář v bezvadném stavu a kvalitě během praktických úkolů,
- uvědomuje si význam estetiky nápojového inventáře v souvislosti s prostředím, kde se používá.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Výuka probíhá formou výkladu s využitím prezentace a názorných ukázek k jednotlivým subtématům za použití pracovních listů. Používá se např. dataprojektor, TV či PC, reálný inventář a další pomůcky (obrázky, fotografie, ilustrace, pomocný inventář).
Žáci se aktivně zapojují do nácviku dovedností pro práci s nápojovým inventářem, který třídí, rozdělují, popisují a používají při praktických cvičeních. K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování a pravidelné opakování učiva s využitím názorných ukázek a praktických cvičení.
Žák:
- sleduje odborný výklad učitele, prezentaci, ukázky
- průběžně si vyplňuje zadané pracovní listy, učí se z nich
- uplatňuje práci s textem a využívá internetové zdroje
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek
- spolupracuje s ostatními spolužáky dle pokynů pedagoga
- prezentuje a zdůvodní své výsledky praktických úkolů před vyučujícím a spolužáky
- vysvětlí pojem inventář na podávání nápojů, jeho využití v jednotlivých odbytových střediscích (1 h.)
- seznamuje se s pojmem inventář na podávání nápojů, jeho praktickým využitím v obsluze; pomůckou jsou prezentace pedagoga a konkrétní ukázky inventáře
- uvede konkrétní příklady inventáře z vlastních zkušeností
- vysvětlí význam odborných pojmů z oblasti nápojové gastronomie včetně cizojazyčných výrazů (1 h.)
- seznámí se a vysvětlí odborné pojmy z oblasti nápojové gastronomie včetně cizojazyčných výrazů; pomůckou je zadaný pracovní list
- odbornou terminologii bude nadále při výuce používat
- rozlišuje jednotlivé druhy nápojového inventáře podle hledisek členění (2 h.)
- naučí se teoreticky rozdělovat nápojový inventář podle dílčích hledisek; pomůckou jsou prezentace pedagoga a konkrétní ukázky inventáře
- rozlišuje a zatřídí jednotlivé druhy inventáře podle zadání pedagoga,
- zvolí vhodné odbytové středisko pro použití konkrétních druhů inventáře při praktických ukázkách
- popíše podle ukázek, obrázků či fotografií druhy nápojového inventáře v konkrétních odbytových střediscích (1 h.)
- popíše/charakterizuje co nejvýstižněji vybrané druhy nápojového inventáře, navrhne jeho konkrétní použití v provozu; pomůckou jsou ilustrace inventáře
- navrhuje alternativní druh inventáře dle zadání pedagoga,
- výstižně popisuje založený inventář na praktických ukázkách, zároveň ho rozděluje podle dílčích hledisek, své stanovisko zdůvodní
- vybere a použije adekvátní nápojový inventář pro konkrétní účely stolování dle zadání pedagoga v souladu s dodržováním zásad hygieny a BOZP (1 h.)
- zvolí a připraví nápojový inventář na stůl pro hosty nebo na příruční stůl dle pokynů pedagoga, dodržuje přitom zásady hygieny a BOZP; svou volbu zdůvodní a obhájí,
- předvede způsoby správného uchopení inventáře včetně bezpečného zacházení v návaznosti na jednoduchou techniku obsluhy, hygienu a BOZP,
- kontroluje při své práci kvalitu, čistotu, nezávadnost inventáře; při práci používá bílé rukavičky,
- odborně a opatrně zachází se zapůjčeným inventářem během všech učebních činností, uvědomuje si jeho hodnotu
- zkontroluje, převezme a předá požadovaný nápojový inventář (1 h.)
- podle žádanky či návratky vybere správný nápojový inventář, jeho počet, zkontroluje jeho nezávadnost a čistotu a předá dle pokynů pedagoga na určené místo,
- vyhotoví/vyplní doklad o převzetí/vrácení inventáře,
- podle inventárního seznamu provede fyzickou inventuru skladu s nápojovým inventářem, zaeviduje vzniklé rozdíly, stavy
- kompletuje/charakterizuje nápojové sety/sady inventáře (2 h.)
- popisuje či sestavuje sady nápojového inventáře dle zadání pedagoga,
- určí jeho materiál a vhodné použití v praxi
- rozlišuje základní (běžný) a atypický inventář, dokáže navrhnout či určit jeho vhodné použití (2 h.)
- představí a popíše atypický, speciální nápojový inventář – jednotlivě či celé sady, navrhne vhodný způsob použití a péči o něj; pomůckou jsou ilustrační ukázky
- charakterizuje inventář a pomůcky nápojářů – specialistů dle ilustračních ukázek
- popíše možnosti zabezpečení a způsoby uskladnění nápojového inventáře (1 h.)
- předvede a zdůvodní způsoby správného a špatného uskladnění konkrétních druhů nápojového inventáře,
- předvede, vysvětlí způsoby a sdělí důvody zabezpečení nápojového inventáře
- ošetřuje a udržuje nápojový inventář v bezvadném stavu a kvalitě během praktických úkolů (1 h.)
- provede údržbu konkrétních druhů inventáře dle pokynů pedagoga, použije vhodné prostředky či pomůcky,
- popíše průběžnou péči o konkrétní druhy nápojového inventáře; svůj postoj zdůvodní,
- ukáže provedení kontroly kvality nápojového inventáře před jeho použitím či uskladněním
- uvědomuje si význam estetiky nápojového inventáře v souvislosti s prostředím, kde se používá (1 h.)
- vyhledá na internetu konkrétní příklady ne/vkusné kombinace barev, interiéru, dekorací a nápojového inventáře v různých typech odbytových středisek či u různých společenských příležitostí; své stanovisko zdůvodní a navrhne event. vhodnější řešení
Metodická doporučení
Provázanost úlohy je v rámci předmětů stolničení a odborný výcvik a má přesah do navazujícího oboru vzdělání kategorie L0.
Žáci se mohou navzájem doplňovat, diskutovat o možnostech dalšího využití konkrétního inventáře v praxi, navrhovat alternativní možnosti. Dojde tak k upevnění nejen odborných znalostí, dovedností, ale také k rozvíjení komunikačních, sociálních a prezentačních schopností žáků.
Způsob realizace
Teoreticko-praktická forma
- v odborné učebně nebo
- školní odloučené pracoviště nebo
- pracoviště smluvního partnera.
Pomůcky
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
- pracovní sešit a listy
- psací potřeby včetně barevných zvýrazňovačů
- ukázkový inventář na podávání nápojů dle možností učebny / výukového prostoru
- ilustrující obrázky/fotografie nápojového inventáře
- pomocné prádlo na pulírování inventáře
- bílé rukavičky
Učební (odborné) pomůcky/zařízení pro učitele:
- pracovní listy
- prezentace
- ukázkový inventář na podávání nápojů dle možností učebny/výukového prostoru
- ilustrující obrázky/fotografie nápojového inventáře
- výstavní prostor a jídelní stoly na ukázky kuvéru
- skladovací/úložné prostory na inventář
- bílé rukavičky
Technické vybavení:
- počítač s připojením na internet
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
- vyplněné pracovní listy/sešit
- osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností pomocí ukázek a splněných úkolů
- dokázat v běžných podmínkách praxe používat správný a vhodný typ inventáře, uvědomovat si jeho hodnotu i estetický význam
- adekvátně a zodpovědně plnit zadané úkoly pedagogem, obhajovat své postoje a stanoviska řešení jednotlivých úloh
- nadále používat osvojenou odbornou terminologii nápojové gastronomie v navazujících odborných předmětech a v odborném výcviku
- své znalosti a dovednosti nápojového inventáře uplatňovat v reálných podmínkách praxe i v běžném životě s ohledem na hygienu a BOZP
- úspěšně splnit všechna kritéria hodnocení a očekávaných výsledků učení této komplexní úlohy
Kritéria hodnocení
Slovní hodnocení dosahované úrovně průběžného plnění zadaných úkolů a dodržování zásad hygieny a BOZP při praktických úkolech, individuální přístup k zadaným úkolům, vlastní aktivita žáka. Dále ověřujeme teoretické znalosti formou uzavřených a otevřených otázek v písemné či elektronické formě testů. Ústní zkoušení je průběžné, kombinujeme praktické úkoly s ústní obhajobou postoje či stanoviska žáka.
Výsledné hodnocení vychází z ústního a písemného zkoušení/ověřování znalostí a dovedností.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými tématy, srozumitelnost, plynulost projevu včetně postojů a obhajob praktických úloh.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:
- správně je méně než 35 % – známka 5
- správně je alespoň 35 a méně než 50 % – známka 4
- správně je alespoň 50 a méně než 70 % – známka 3
- správně je alespoň 70 a méně než 85 % – známka 2
- správně je alespoň 85 % – známka 1
Žák je úspěšný, pokud splní následující kritéria:
- řádná docházka min. 10 hodin výuky,
- min. 1x ústní zkoušení teoretických znalostí (z témat 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9 a 10)
- min. 1x písemné ověření znalostí (z témat 1, 2, 3, 4, 9 a 10)
- min. 1x obhajoba praktické ukázky/úkolu
- min. 1 realizovaný praktický úkol dle zadání pedagoga (z témat 3 až 11)
Hodnocení slovní + známkou.
Doporučená literatura
SALAČ, Gustav. Stolničení. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 80-7168-752-9.
HRBKOVÁ, Zdeňka. Nové stolničení v kostce. Praha: Ratio, 2012. ISBN 80-86351-12-2.
FIŠERA, Miroslav. Gastronomie. Praha: 2 THETA, 2017. ISBN 978-80-86380-78-0.
Katalogy firem ZIEHER professional (www.zieher.com) a SAHM GASTRO (www. sahm-gastro.cz)
http://www.stolniceni.cz/1_-rocnik/inventar-na-useku-obsluhy/inventar-na-napoje
http://www.stolniceni.cz/1_-rocnik/inventar-na-useku-obsluhy/inventar-na-napoje
https://www.sahm-gastro.cz/slovnik-pojmu/?param_search=1&abeceda=A
Poznámky
Tato komplexní úloha předchází modulu „jednoduchá obsluha hostů“, prolíná se s odborným výcvikem.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Janásová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.