Fyziologické procesy trávení
65-u-3/AB21
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
53 - Zdravotnictví
Výživa
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
01. 04. 2019 15:06
8
3. ročník
individuální, skupinové
25
Hlavním cílem komplexní úlohy je seznámit žáky s principem trávení a vstřebávání živin v lidském organismu, jako nedílné součásti každodenní tvorby energie pro činnost všech lidských orgánů, tkání, buněk. Dílčími cíli jsou osvojení teoretických znalostí o trávicí soustavě, jejích orgánech, trávicích enzymech a poruchách trávení. Žáci si tak uvědomují význam pravidelného a racionálního stravování na lidské zdraví, dokáží rozpoznat lehce a hůře stravitelné potraviny nebo pokrmy.
Žák:
- vysvětlí pojmy trávení, trávicí ústrojí a trávicí soustava, dokáže vyjmenovat její dílčí orgány
- popíše strukturu a činnost jednotlivých orgánů trávicí soustavy podílející se na trávení a vstřebávání živin
- vyjmenuje trávicí enzymy a šťávy, které působí na jednotlivé základní živiny při trávení, popíše průběh jejich trávení
- určí faktory, které mají vliv na stravitelnost (rychlejší trávení) konkrétních potravin/pokrmů
- vyjmenuje poruchy trávení a vysvětlí jejich příčiny
Výuka probíhá formou frontálního výkladu s využitím prezentace a názorných ukázek k jednotlivým subtématům za použití pracovního sešitu. Používá se např. dataprojektor, TV či PC, fyziologická mapa lidského těla a další pomůcky (obrázky, fotografie, ilustrace, schéma trávicí soustavy, videoukázky). Součástí je týmová práce poznávání orgánů trávicí soustavy včetně jejich správného umístění v lidském tělě.
Žáci jsou vedeni k aktivnímu přístupu při výuce, své poznatky a zkušenosti sdílí s ostatními, navzájem se doplňují a podporují. K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování a pravidelné opakování učiva s využitím názorných ukázek.
Žák:
- sleduje odborný výklad učitele, prezentaci, ukázky
- průběžně si vyplňuje zadaný pracovní sešit, učí se z něj
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek
-spolupracuje s ostatními spolužáky dle pokynů pedagoga
- zdůvodní a obhájí své stanovisko splněného úkolu před vyučujícím a spolužáky
- uplatňuje konkrétní příklady z reálné praxe
1. vysvětlí pojmy trávení, trávicí ústrojí a trávicí soustava, dokáže vyjmenovat její dílčí orgány (1 h.)
- vysvětlí jednotlivé odborné výrazy, uvědomuje si rozdíly,
- vyjmenuje duté a žlázové orgány trávicí soustavy ve správném pořadí, jak na sebe navazují,
- zapíše jednotlivé orgány do schématu trávicího systému,
2. popíše strukturu a činnost jednotlivých orgánů trávicí soustavy podílející se na trávení a vstřebávání živin (3 h.)
- rozlišuje jednotlivé orgány trávicí soustavy, dokáže je charakterizovat,
- popíše činnost jednotlivých orgánů při trávení/ vstřebávání rozložených živin, jejich základní funkce,
- vysvětlí postupný průběh trávení v jednotlivých orgánech,
3. vyjmenuje trávicí enzymy a šťávy, které působí na jednotlivé základní živiny při trávení, popíše průběh jejich trávení (2 h.)
- vysvětlí trávení bílkovin, vyjmenuje druhy enzymů a trávicích šťáv, které na jejich trávení působí,
- popíše trávení sacharidů, vyjmenuje enzymy a trávicí šťávy, které na jejich trávení působí,
- vysvětlí princip trávení tuků, druhy enzymů a trávicích šťáv, které se podílejí na jejich trávení,
4. určí faktory, které mají vliv na stravitelnost (rychlejší trávení) konkrétních potravin/pokrmů (1 h.)
- vysvětlí pojem stravitelnost potravin/pokrmů,
- vyjmenuje faktory, které mají vliv na stravitelnost,
- určí příklady potravin a pokrmů, které mají dobrou a horší stravitelnost, svůj postoj zdůvodní,
- navrhuje alternativní úpravu pokrmů tak, aby byla pro strávníka lépe stravitelná,
5. vyjmenuje poruchy trávení a vysvětlí jejich příčiny (1 h.)
- vysvětlí důvody vedoucí k poruchám trávení,
- popíše na příkladech z praxe konkrétní poruchy trávení,
- navrhuje preventivní opatření pro eliminaci rizika vzniku poruch trávení.
Úloha navazuje na znalost živin, jejich rozdělení a výskyt v potravinách. Vhodná provázanost úlohy je s odborným výcvikem, technologií přípravy pokrmů a předmětem potraviny a nápoje.
Úloha má přesah do navazujícího oboru vzdělání kategorie LO a M.
Žáci se navzájem doplňují, uplatňují své vlastní poznatky a zkušenosti a dochází tak k upevnění nejen odborných znalostí, ale také k rozvíjení komunikačních, sociálních a prezentačních schopností žáků.
Úloha kombinuje teoretický základ učiva s uváděním dobrých příkladů praxe. Na každé téma navazují konkrétní praktické příklady, se kterými se žáci setkávají v profesním i běžném životě.
Subtéma č. 4 – stravitelnost potravin/pokrmů je zaměřeno na týmovou spolupráci žáků, vzájemné uvádění příkladů a obhajobu svých názorů.
Teoretická forma
v odborné učebně
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
- pracovní sešit
- psací potřeby včetně barevných zvýrazňovačů
- ilustrující obrázky/fotografie/schémata
Učební (odborné) pomůcky/zařízení pro učitele:
- pracovní sešit
- prezentace
- ilustrující obrázky/fotografie/schémata/odborná kniha
Technické vybavení:
- počítač s připojením na internet
- dataprojektor
- plátno na promítání
- vyplněný pracovní sešit
- osvojení teoretických znalostí splněním testové úlohy
- aktivní přístup v hodinách, úroveň správných odpovědí na kladené otázky
- správně popsané schéma trávicí soustavy
- týmová spolupráce – diskuze, uplatnění komunikačních a prezentačních dovedností
- úspěšně splnit všechna kritéria hodnocení a očekávaných výsledků učení této komplexní úlohy
Slovní hodnocení dosahované úrovně průběžného plnění zadaných úkolů, míra aktivizace žáka.
Dále ověřujeme teoretické znalosti formou uzavřených a otevřených otázek v písemné či elektronické formě testů.
Ústní zkoušení je průběžné, kombinujeme úroveň osvojení teoretických znalostí a ústní obhajobu/postoj či stanovisko žáka.
Výsledné hodnocení vychází z ústního a písemného zkoušení/ověřování znalostí.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými tématy, srozumitelnost, věcná obhajoba vlastního stanoviska.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:
• správně je méně než 35 % všech odpovědí, známka 5
• správně je alespoň 35 % a méně než 50 %, známka 4
• správně je alespoň 50 % a méně než 70 %, známka 3
• správně je alespoň 70 % a méně než 85 %, známka 2
• správně je alespoň 85 % všech odpovědí, známka 1
Žák je úspěšný, pokud splní následující kritéria:
- řádná docházka min. 6 hodin výuky,
- min. 1 x ústní zkoušení teoretických znalostí (z témat 2, 3, 4 a 5)
- min. 1 x písemné ověření znalostí (z témat 1, 2, 3)
- odevzdané řádně vyplněné schéma trávicí soustavy
Hodnocení slovní + známkou.
KUDEROVÁ, Libuše. Nauka o výživě pro střední hotelové školy a pro veřejnost. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 80–7168–926–2
ROUBÍK, Lukáš. Moderní výživa ve fitness a silových sportech. Praha: Erasport, 2018. ISBN 978-80-905685-5-6
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Janásová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.