VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
19. století
Kód úlohy
82-u-3/AA83
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
19. století
Škola
Střední škola stavebních řemesel Brno-Bosonohy, příspěvková organizace, Pražská, Brno
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Datum vytvoření
08. 03. 2019 13:46
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
24
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník, 3. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
30
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl osvojení znalostí v oblasti jednotlivých slohů a stylů v 19. století. Žáci rozlišují prvky umění jednotlivých slohů a stylů v 19. století (architektury, sochařství, malířství) a charakterizují uměleckořemeslné zpracování dřeva v 19. století.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje historický vývoj společnosti a její výtvarné tvorby v kontextu s obdobím 19. století;
- identifikuje výtvarný projev období podle jeho základních znaků;
- charakterizuje a rozená významné tvůrce včetně jejich typického díla;
- vytváří vlastní prezentaci a prezentuje s použitím odborné literatury období 19. století;
- využívá všech dostupných zdrojů pro získávání informací a aplikuje je při samostatné práci.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše jednotlivé slohové a styly 19. století
- popíše a charakterizuje významné památky v Evropě a v českých zemích v období klasicismu, období historizujících slohů a secese)
- popíše a charakterizuje uměleckořemeslné výrobky 19. století ( počátky strojní výroby, nábytek, techniky výroby nábytku)
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Doporučený časový rozvrh - 2. ročník (24 hod):
Průběžný časový rozvrh činí 8 vyučovací hodiny.
- sleduje prezentaci na dané téma a reaguje na dotazy vyučujícího;
Průběžný časový rozvrh činí 4 vyučovací hodiny.
- používá odbornou terminologii a charakterizuje historický vývoj společnosti a její výtvarné tvorby v období Středověku;
Průběžný časový rozvrh činí 4 vyučovací hodiny.
- identifikuje významné díla a nejvýznamnější představitelé, jejich dílo a jejich společensko-historické souvislosti;
Průběžný časový rozvrh činí 6 hodiny
- vytvoří prezentaci s použitím odborné literatury;
Průběžný časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
- prezentuje ostatním spolužákům svoji prezentaci.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky Dějiny umění, Uměleckořemeslné techniky, Technologie, Odborný výcvik, Výtvarná příprava
slovní metody:
- odborný výklad s prezentací
přímé vyučování:
- přednes s použitím audiovizuální techniky a odborné literatury
hodnocené domácí úkoly (hledání materiálů a informací, vytvoření prezentace k danému tématu)
Způsob realizace
- teoretická forma výuky v učebně s potřebným vybavením
- samostatná příprava žáka (hodnocené domácí úkoly a samostatná práce žáků)
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
pro žáka:
- psací pomůcky, pravítka, barevné tužky
- počítač s programem pro tvorbu prezentací
- digitální fotoaparát nebo fotoaparát v mobilním telefonu
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Zpracování samostatné práce:
- zpracování vlastní prezentace
- Specifikace vlastní prezentace:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (porovnání jednotlivých uměleckořemeslných výrobků nebo technik napříč historizujícími obdobími, výsledky pozorování)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
- Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
- Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, písemné nebo ústní úkoly řeší jen s pomocí učitele, jeho řešení vlastní prezentace má po obsahové stránce větší závady
Doporučená literatura
BLÁHA, J., ŠAMŠULA, P., Průvodce výtvarným uměním 3, Praha: Vydavatelství a nakladatelství Práce, 1996
MRÁZ, B., Dějiny výtvarné kultury 3, IDEA SERVIS, ISBN 80- 85970-31-7
BRUNSCHWILER,J., Stilkunde fur Schreiner: Th.Schafer,Hannover 1986
BECKER,E.,Gold Leaf, Surrey England: Bushwood Books, 1998
MEDKOVÁ, E., BOHMANOVÁ, A., Starožitný nábytek – údržba a opravy, Praha: SNTL, Práce 1985
DLABAL, S., Nábytkové umění:GRADA Publishing 2000
2000 Benedikt Taschen Verlag GmBh: Furniture from rokoko to art deco
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Svobodová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.