Judaismus v proměnách věků
SP-u-4/AE85
M (EQF úroveň 4)
SP - Člověk a společnost
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
02. 10. 2019 12:38
32
2. ročník
individuální, skupinové
25
Komplexní úloha je zaměřena na osvojování vědomostí žáků o judaismu se zvláštním zřetelem na holocaust za 2. světové války. Úloha si klade za cíl zajistit komplexní výuku problematiky holocaustu v kontextu všech vzdělávacích oblastí, které se tématu dotýkají: Člověk a společnost (OBN, DEJ), Informatika a ICT, Komunikace v českém jazyce a Umění a kultura (CJL), včetně dalších relevantních poznatků (např. ze zeměpisu).
Komplexní úloha se týká obsahového okruhu Člověk v lidském společenství a úzce se zaměřuje na tematické celky holocaust, 2. světová válka ve světě i u nás, světová a česká židovská literatura, geografie Státu Izrael a jeho historie.
Žáci si osvojí teoretickou průpravu o judaismu, židovských zvycích, židovské kultuře a holocaustu a tyto informace prakticky upevní při návštěvách židovských objektů, přednášek a besed. Tato část slouží jako zpestření a doplnění jejich nabytých teoretických znalostí. Praktickým vyústěním úlohy potom bude tvorba vlastní prezentace na zadané téma, při které budou muset prokázat nejenom osvojené znalosti, ale také orientaci v počítačovém programu powerpoint.
Návštěva Terezína, Osvětimi (8)
Přednáška v knihovně na téma „židovská literatura“ (3)
Beseda s přeživším holocaustu (2)
Návštěva židovských objektů – židovský hřbitov, synagoga, mikve (2)
Zeměpis – geografická poloha Státu Izrael, životní podmínky, struktura obyvatelstva, strategické suroviny, sousedství ostatních států (2)
Český jazyk – židovská literatura – Starý zákon až současná židovská literatura, se zvláštním přihlédnutím k předválečné a poválečné literatuře jako reflexi na válečný konflikt a holocaust (projekce filmu – Modlitba pro K. Horowitzovou, Sousto…) (4)
Dějepis – historický exkurz k dějinám židovského národa, stavba Chrámů, diaspora, holocaust v kontextu 2. světové války, poválečný vývoj, vznik Státu Izrael, současná situace (2)
Občanská výchova – workshop na téma judaismus (ukázka židovských předmětů, židovské svátky, liturgie, kuchyně); specifikace xenofobie a rasismu na ukázkách předválečného vzestupu nacistického hnutí (slabikáře pro německé děti, definice Panské rasy atd.) (4)
Informatika – zpracování prezentace v powerpointu na téma judaismu (každý student jiné téma, poté prezentování před třídou) (5)
1. dílčí část – teoretická
Učitelé žákům poskytnou dostatečné množství informací o problematice. Informace budou předány s ohledem na tematický přesah do jiných společenskovědních oborů. Učitelé využijí informace nabyté z jiných oborů jako základ pro doplnění informací ze svého oboru. Povinnou součástí teoretické části je absolvování přednášek, besed, workshopů atd. Žáci používají pracovní listy, z nichž se po vyplnění stává sylabus nabytých vědomostí.
2. dílčí část – praktická
Žáci se s učitelem účastní nejméně dvou návštěv objektů se vztahem k judaismu. O návštěvách si vedou záznamy a přidávají si je k sylabu. V této části aktivně využívají již osvojené znalosti.
3. dílčí část – tvorba prezentace
Učitel zadá každému žákovi téma, které zpracuje formou prezentace. Žák téma nakonec přednáší před ostatními. Tím se závěrem shrne veškeré učivo. Učitel poté zhodnotí práci žáků a navrhne celkovou známku.
Forma výuky – teoreticko-praktická
Místo: školní třída, školní prostory, místa holocaustu (Terezín, Osvětim), knihovna, objekty židovské kultury (hřbitov, synagoga, mikve)
Technické vybavení:
Pomůcky učitele:
Pomůcky pro žáka:
vypracované pracovní listy (zkompletovaný sylabus)
powerpointová prezentace
1. Žák charakterizuje judaismus za uplatnění teoreticko-historických a obecně-kulturních znalostí.
Kritéria – žák:
2. Žák definuje charakteristické znaky židovské kultury v porovnání s dalšími velkými náboženstvími.
Kritéria – žák:
3. Žák vysvětlí podstatu holocaustu.
Kritéria – žák:
4. Žák prezentuje nabyté znalosti formou vlastní prezentace.
Kritéria – žák:
5. Žák při diskuzi podloženě argumentuje a opírá se o osvojené znalosti.
Kritéria – žák:
V teoretické části úlohy žák prokáže základní nabyté znalosti o dané problematice. Ověřování probíhá formou testů, při kterých by měla být měřitelná minimální hranice úspěšnosti 40 %. Učitel vždy uvede správné řešení a zaměří se na případné zopakování a doplnění znalostí o tématu.
V praktické části žák společně s vyučujícím aktivně navštěvuje navržené objekty, přednášky a besedy. Pracuje s pracovními listy, aktivně se účastní diskuzí, klade otázky, zajímá se o problematiku. Učitel sleduje jeho aktivitu, kterou posléze zhodnotí a udělí známku. Hodnota známky závisí na prokázané činnosti v průběhu aktivit.
Učitel vyhodnocuje zpracování zadaného tématu žákem v podobě powerpointové prezentace. Zde hodnotí objem použitých informací, grafickou podobu, logickou návaznost jednotlivých informací i způsob prezentování před třídou.
Závěrem zhodnotí a sumarizuje celou úlohu.
Deník Anne Frankové
Otčenášek, J. Romeo, Julie a tma
Olbracht, I. Golet v údolí
Lustig, A. Hořká vůně mandlí
Ukázky z knihy Der Giftpilz (Jedovatá houba):
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Tománková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.