Stereometrie v praxi
MA-u-4/AD22
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
MA - Matematika a její aplikace
Geometrie v prostoru (H)
Geometrie v prostoru (M)
Střední průmyslová škola Třebíč, Manž. Curieových, Třebíč
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Personální a sociální kompetence, Matematické kompetence
30. 09. 2019 11:44
8
12
2. ročník, 3. ročník, 4. ročník
skupinové
3
Komplexní úloha je zaměřena na užití stereometrie v praxi. Žáci aplikují poznatky stereometrie při výrobě jednoduchého předmětu – např. krabice s víkem.
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Obsahový okruh: Geometrie
Obsahový podokruh: Geometrie v prostoru
Využívané tematické celky: objem a povrch těles (MAT), sítě těles (MAT), procenta (MAT), informace a informační zdroje (IKT), základy práce s textem (IKT), počítačové prezentace (IKT), nauka o grafické stránce českého jazyka (CJL), jazyková stylistika (CJL), technické modelování 3D (CAD)
a) Žák připraví podklady pro výrobu krabice
b) Žák matematicky zpracuje zadané úlohy
c) Žák vyrobí krabici
d) Žák prezentuje výsledky práce
teoreticko-praktická výuka
úloha bude řešena: dílna (není nutná), učebna IKT, standardní učebna, doma
Každá skupina odevzdá:
Hodnocení lze provést slovně, bodovým ohodnocením nebo známkou či více známkami. Slovní ohodnocení (vysvětlení bodového ohodnocení či známky) by mělo být nedílnou součástí.
vytvoření návrhu (10 b)
hodnoceno: odborná správnost, samostatnost týmu při zpracování
zpracování projektové dokumentace (10 b)
hodnoceno: odborná správnost, samostatnost týmu při zpracování
matematické výpočty (10 b)
hodnoceno: odborná správnost matematických výpočtů, samostatnost při zpracování, zápis matematických výpočtů v txt dokumentu (využití programu na tvorbu rovnic), formální úprava textového dokumentu
zpracování objednávky (5 b)
hodnoceno: formální úprava textového dokumentu
kalkulace ceny (10 b)
hodnoceno: odborná správnost, samostatnost týmu při zpracování
výroba krabice (15 b)
hodnoceno: kvalita zpracování, atraktivnost, grafické provedení
prezentace projektu (10 b)
hodnoceno: odborná správnost, formální „úprava“ počítačové prezentace, provedení prezentace (verbální i nonverbální projev), schopnost zaujmout, odpovědi na otázky k tématu
formální a jazyková stránka, struktura práce (5 b)
hodnoceno: dodržení nastavení oficiálního formátu (formální zpracování), logika struktury práce, využití správných jazykových prostředků, aplikace gramatiky českého jazyka
využití cizího jazyka (5 b)
hodnoceno: zařazení cizího jazyka při prezentaci práce, použití správných jazykových prostředků
samostatnost zpracování projektu (5 b)
hodnoceno: samostatnost při práci, schopnost aplikace získaných vědomostí a dovedností v praxi
splnění zadání (5 b)
hodnoceno: splnění zadání projektu
kreativita (10 b)
hodnoceno: kreativita provedení úkolů, využití netradičních způsobů realizace projektu
Hodnocení:
Ročník
Požadované vstupní vědomosti a dovednosti: standardní znalost práce s počítačem a základním programovým vybavením (zejména programy typu Office), výhodou je např. znalost programu CAD, odpovídající schopnost komunikovat v cizím jazyce a pracovat s odborným textem.
Zadání lze přizpůsobit oboru vzdělávání i možnostem a vybavení školy. Lze využít pro obory M, L0 i H.
Žáci vyrábí pouze 1 krabici na předem určený výrobek. Tvar výrobku, na který je krabice určena, ovlivní úroveň výsledné práce žáků. Nemělo by se jednat o jednoduchý výrobek, ale aspoň o složené těleso, aby žáci museli volit optimální polohu výrobku a konstrukci krabice – určuje vyučující.
Objednávka materiálu, kalkulace ceny, výpočet spotřeby materiálu a odpadu bude provedena pro větší počet krabic (např. 10 nebo 100).
Skupinová práce
Při skupinové výuce jsou žáci vedeni k tomu, aby si navzájem dokázali rozdělit role a práci si naplánovali. Každý žák pracuje na úkolu, který je důležitý pro úspěšné splnění společného cíle, a zároveň si žáci pomáhají, radí si a navzájem se kontrolují. Případné spory se učí vyřešit si sami.
Rozdělení do skupin je vhodné nechat na žácích, aby si za práci týmu zodpovídali hned od samého počátku. Ani losování (vytváření náhodných skupin) není kontraproduktivní. V takových případech se žáci učí spolupracovat i v nevyrovnaných skupinách.
Při hodnocení by si žáci měli uvědomovat přínos jednotlivých členů skupiny a stejně tak by si svůj podíl na výsledku měl uvědomit a umět zhodnotit každý jedinec. Měli bychom se vyvarovat srovnávání členů ve skupině. Všechny žáky hodnotíme stejně. Při práci v týmu je nutné hodnocení skupiny jako celku. Za splnění úkolu jsou zodpovědní všichni členové skupiny. Zjednodušeně – podle předem zadaných kritérií dostanou všichni žáci jednoho týmu stejnou známku.
Žáci musí být předem seznámeni s „pravidly“ a je jen na nich, jak si role v týmu rozdělí a jak se navzájem domluví.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Bobek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.