VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Základy statistiky
Kód úlohy
MA-u-4/AD21
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Vzdělávací oblasti
MA - Matematika a její aplikace
Vazba na vzdělávací modul(y)
Statistika
Škola
Vyšší odborná škola a Stř.průmysl.škola, Gen. Krátkého, Šumperk
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
30. 09. 2019 11:06
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
4
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
8
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
6
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je praktické užití dovedností získaných v průběhu studia. Jejím řešením si žáci ověří, nakolik dovedou uplatnit výsledky učení, ke kterým směřovala výuka v oblasti teoretické přípravy. Řešením komplexní úlohy si žáci ověří, jak se získané vědomosti mohou uplatnit v praxi.
- V rámci pracovních listů projeví samostatnou práci.
- Dále si žáci ověří, nakolik dovedou uplatnit práci s výpočetní technikou.
- Seznámí se se stránkami Českého statistického úřadu.
- Úloha zároveň žákům umožňuje doplnění dosud neosvojených znalostí a dovedností.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák
- osvojí si základní pojmy statistiky na konkrétních příkladech
- samostatně pracuje se zdrojem informací, logicky organizuje, vyhodnocuje a zpracuje data
- určí statistické jednotky, rozsah souboru, statistické znaky – kvantitativní, kvalitativní, četnost znaku, rozdělení četností, druhy grafů, aritmetický průměr, modus, medián, směrodatnou odchylku
- porovnává a zpracovává soubory dat získaných při měřeních v odborných předmětech (elektrotechnika, technická měření)
- interpretuje údaje vyjádřené v diagramech, grafech a tabulkách
- používá informační a komunikační technologie, obohatí si možnosti jejich využití
- osvojuje si týmovou práci
- prezentuje vlastní postupy a řešení
Využívané tematické celky:
Matematika: Statistika, práce s daty
Informační a komunikační technologie: práce s programy Office
Ekonomika: Práce se statistickou ročenkou
Elektrotechnika: měření napětí a proudu
Technická měření: měření mikrometrem
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Tvorba tabulek a grafů v Excelu, výpočty – 6 hodin
Aplikace učiva na jiné soubory (vyhledávání, vyhodnocování a zpracovávání dat), prezentace (skupinová práce) – 6 hodin
Metodická doporučení
1. dílčí část – 3 pracovní listy
- 3 motivační úlohy slouží k upevnění znalostí základních statistických pojmů (statistické jednotky, rozsah souboru, statistické znaky – kvantitativní, kvalitativní, rozdělení četností, druhy grafů, aritmetický průměr, modus, medián, směrodatná odchylka)
- žáci pracují u počítačů, řeší zadané úkoly
- obhajoba řešení a vyhodnocení
2. dílčí část – tvorba statistického plakátu
- zadání skupinové práce
- výběrem statistického souboru, vyhledáváním dat si žáci ověří stav vlastních znalostí a dovedností, které jsou podkladem pro práci v různých oblastech hospodářství
- žáci pracují zcela samostatně bez jakéhokoli vedení ze strany učitele (rozdělí si úkoly, část mohou vypracovat doma)
- prezentace a vyhodnocení
Způsob realizace
Obě dílčí části nejlépe v učebně IKT (může být i bez PC, využijí kalkulačky, pravítka, …)
Prezentace v učebně s dataprojektorem
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače s přístupem na internet
- MS Word, Excel, PowerPoint
- dataprojektor
- plátno na promítání
- případně kopírka, skener
Pomůcky učitele:
- pracovní listy (v elektronické podobě)
Pomůcky pro žáka:
- psací potřeby, popř. pravítko, kalkulačka
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
žáci
- samostatně sestaví tabulku absolutní a relativní četnosti, vyberou graf, vypočítají aritmetický průměr, směrodatnou odchylku, medián, zdůvodní postupy
- využijí funkce z Excelu
- odevzdají vyplněné pracovní listy (např. v elektronické podobě na určené místo na školním disku)
2. dílčí část
žáci
- zorganizují práci ve skupině
- vytvoří statistický plakát – viz příloha 3
- připraví krátké vystoupení (10 minut) pro spolužáky, v němž prezentují výsledky práce skupiny (prezentace může být předvedena elektronicky i v papírové podobě)
Kritéria hodnocení
Při hodnocení výsledků učitel posuzuje
- úroveň dosažených výsledků
- píli žáka a jeho přístup k úkolům
- schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů
- schopnost nalézt, třídit a interpretovat informace
- kvalitu myšlení, především jeho samostatnost, tvořivost a originalitu
- osvojení dovednosti účinně spolupracovat
1. dílčí část – učitel společně se žáky vyhodnotí žákovská řešení, může se i bodovat na základě dohodnutých kritérií (hodnocení by nemělo klesnout pod 40 %).
2. dílčí část – po prezentování statistických plakátů žáci pod vedením učitele zhodnotí vlastní vystoupení, v diskusi se spolužáky vyhodnotí silné i slabé stránky jednotlivých vystoupení, v diskusi se žáky učitel analyzuje oblasti, které jsou jejich silnými i slabými stránkami.
Doporučená literatura
https://www.czso.cz/
Poznámky
Úloha je určena pro řešení:
- individuální: 1.–6. hodina
- skupinové: 7.–12. hodina (5 skupin – po 5–6 žácích)
Požadované vstupní vědomosti a dovednosti: standardní znalost práce s počítačem a základním programovým vybavením (zejména programy typu Office)
Obsahové upřesnění
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Šubrtová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.