VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Procenta v praxi
Kód úlohy
MA-u-3/AD15
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Vzdělávací oblasti
MA - Matematika a její aplikace
Vazba na vzdělávací modul(y)
Operace s čísly (Aritmetika) (M)
Posloupnosti a finanční matematika
Škola
Integrovaná střední škola živnostenská, Plzeň, Škroupova 13, Škroupova, Plzeň - Jižní Předměstí
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Personální a sociální kompetence, Matematické kompetence
Datum vytvoření
29. 09. 2019 20:35
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
4
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
8
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
3
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha se zaměřuje na využití procentového počtu v ekonomice a finančních výpočtech, rozvíjí finanční gramotnost žáků. Cílem je, aby se žák orientoval v běžně užívaných pojmech (úrok, daň, akcie, dividenda, tržní a nominální cena, hrubý a čistý výnos) a řešil základní úlohy s využitím procentového počtu (výpočet úroku, daně z příjmu, dividendy) s využitím kalkulačky a tabulkového procesoru Excel.
Žáci se seznámí s danými pojmy a odvodí určené vzorce pro výpočet úroku, zdanění, celkové hodnoty portfolia. Potřebné dovednosti nejdříve procvičí při práci s pracovními listy.
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Obsahový okruh: Aritmetika
Obsahový podokruh: Operace s čísly
Využívané tematické celky:
- Matematika (M): Operace s čísly – procentový počet
- Ekonomika (E): Jednoduché úročení, Daně z příjmu, Akcie
- Informační a komunikační technologie (IKT): Práce s programy Office – MS Excel
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák
- aplikuje matematické znalosti při výpočtech procentového počtu na kalkulačce
- určí kapitál, úrokovou míru, úrok před i po zdanění
- uplatňuje tyto dovednosti při práci v tabulkovém procesoru Excel, odvodí vzorce pro výpočet dividendy, daně z příjmu, tržní hodnoty vybraných akcií, celkové tržní ceny vybraného portfolia akcií a výnosu z něj
- samostatně používá informační a komunikační technologie, získané informace zpracuje a vyhodnotí
- interpretuje získané údaje, prezentuje vlastní postupy a řešení
- osvojuje si práci v týmu
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- zadání úlohy, specifikace požadavků (1 h)
- výpočty (6 h)
- tvorba tabulky v MS Excel (2 h)
- obhajoba práce s diskuzí k problémům (2 h)
- zhodnocení projektu, rozbor chyb (1 h)
Metodická doporučení
1. dílčí část
- zadání úlohy, specifikace požadavků – přesné definování požadovaných výstupů úlohy, určení pravidel a podmínek realizace
2. dílčí část (individuální a skupinová práce); M
- výpočty – žáci si zopakují a upevní výpočet procentového počtu na kalkulačce (pracovní list 1), procvičí výpočet úroku z kapitálu před zdaněním a po zdanění včetně výpočtu úrokové míry (pracovní list 2)
3. dílčí část (individuální a skupinová práce); E
- žáci vyřeší úlohy spojené s cennými papíry: výpočet dividendy před a po zdanění, výpočet tržní hodnoty akcií a zvoleného portfolia, výpočet výnosu z kapitálu (pracovní list 3)
4. dílčí část (skupinová práce); IKT
- žáci vytvoří tabulku v MS Excel podle zadání (pracovní list 4), nadefinují příslušné vzorce
5. dílčí část
- skupiny žáků obhajují svoji práci, vysvětlí vlastní postup před třídou
- shrnutí celé realizace projektu, vyzdvižení kladů, shrnutí chyb
Způsob realizace
teoreticko-praktická úloha
místo realizace: učebna, počítačová učebna
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- MS Excel
- dataprojektor
- plátno na promítání
- případně kopírka
Pomůcky učitele:
Pomůcky pro žáka:
- psací potřeby, kalkulačka
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Matematika – žák vyřeší dva pracovní listy (procentový počet, jednoduché úročení + daň z příjmu)
Ekonomika – žák předvede učiteli znalost základních pojmů, žák vyřeší pracovní list (akcie)
Informační a komunikační technologie – každá skupina zpracuje úkol v MS Excel
Kritéria hodnocení
Při hodnocení výsledků učitel posuzuje
- úroveň dosažených výsledků
- schopnost nalézt, třídit a interpretovat informace
- schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů
- kvalitu myšlení, především jeho samostatnost, tvořivost a originalitu
- píli žáka a jeho přístup k úkolům
- úroveň prezentace vlastní práce
- osvojení dovednosti účinně spolupracovat
Matematika – max. 40 bodů
Ekonomika – max. 30 bodů
Informatika – max. 30 bodů
Hodnocení:
- 100–86 ⇒ výborný
- 85–70 ⇒ chvalitebný
- 69–50 ⇒ dobrý
- 49–34 ⇒ dostatečný
- 33–0 ⇒ nedostatečný
Hodnotit lze i dílčí úkoly zvlášť v jednotlivých předmětech.
Doporučená literatura
Műller, P.: Procenta v každodenní praxi. FORTUNA, Praha 1995.
Poznámky
Výplata dividendy z akcií je v praxi určena rozhodnutím valné hromady společnosti, komplexní úloha je modifikována a počítáme dividendy z nominální hodnoty akcie.
Ročník:
- 3. ročník (obory H), popř. 4. ročník (obory L0, M)
- Úlohu lze zařadit i do nižších ročníků, pro zařazení do konkrétního ročníku je určující ŠVP odborných předmětů v rámci vzdělávacího plánu školy (Ekonomika, Informační a komunikační technologie).
Obsahové upřesnění
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Olga Wintrová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.