VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Procenta v praxi – cenné papíry, akcie
Kód úlohy
MA-u-4/AD13
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Vzdělávací oblasti
MA - Matematika a její aplikace
Vazba na vzdělávací modul(y)
Operace s čísly (Aritmetika) (M)
Posloupnosti a finanční matematika
Škola
Integrovaná střední škola živnostenská, Plzeň, Škroupova 13, Škroupova, Plzeň - Jižní Předměstí
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Personální a sociální kompetence, Matematické kompetence
Datum vytvoření
29. 09. 2019 20:10
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
4
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník, 3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
3
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha se zaměřuje na využití procentového počtu v ekonomice a finančních výpočtech. Cílem je, aby žák rozlišil vybrané druhy cenných papírů, orientoval se v běžně užívaných pojmech a řešil základní úlohy s využitím procentového počtu (výpočet úroku, daně z příjmu) s využitím kalkulačky a tabulkového procesoru Excel. Potřebné informace žák musí vyhledat, vytřídit a zpracovat do prezentace a svoji volbu také obhájit.
Žáci vytvoří ve skupinách prezentaci a vlastní fiktivní portfolio akcií, odvodí určené vzorce pro výpočet úroku, zdanění, celkové hodnoty portfolia, případně přepočet ceny podle směnného kurzu. Potřebné dovednosti nejdříve procvičí při práci s pracovními listy.
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Obsahový okruh: Aritmetika
Obsahový podokruh: Operace s čísly
Využívané tematické celky:
- Matematika (M): Operace s čísly – procentový počet
- Ekonomika (E): Cenné papíry
- Finanční a pojistné výpočty (FPV): Jednoduché úročení, Daně z příjmu, Cenné papíry – akcie
- Informační a komunikační technologie (IKT): Práce s programy Office, Informace a informační zdroje, Počítačové prezentace
- Učební praxe (UP): Finanční trhy
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák
- aplikuje matematické znalosti při výpočtech procentového počtu na kalkulačce
- určí kapitál, úrokovou míru, úrok před i po zdanění
- uplatňuje tyto dovednosti při práci v tabulkovém procesoru Excel, vytvoří fiktivní portfolio akcií, odvodí vzorce pro výpočet dividendy, daně z příjmu, tržní hodnoty vybraných akcií, celkové tržní ceny vybraného portfolia akcií a výnosu z něj
- samostatně používá informační a komunikační technologie, získané informace zpracuje a vyhodnotí (mediální kompetence)
- osvojí si základní pojmy (cenné papíry a jejich rozdělení, tržní/nominální hodnota, portfolio, dividenda, daň z příjmu, BCPP, RM – Systém)
- zpracuje prezentaci (PowerPoint)
- interpretuje získané údaje, prezentuje vlastní postupy a řešení
- osvojuje si práci v týmu
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- zadání úlohy, specifikace požadavků (2 h)
- výpočty (6 h)
- vytvoření prezentace (3 h)
- tvorba tabulky v MS Excel (2 h)
- prezentace projektu (2 h)
- zhodnocení projektu, rozbor chyb (1 h)
Metodická doporučení
1. dílčí část
- zadání úlohy, specifikace požadavků – přesné definování požadovaných výstupů úlohy, určení pravidel a podmínek realizace
2. dílčí část (individuální a skupinová práce); M + FPV
- výpočty – žáci si zopakují a upevní výpočet procentového počtu na kalkulačce (pracovní list 1), procvičí výpočet úroku z kapitálu před zdaněním a po zdanění včetně výpočtu úrokové míry (pracovní list 2)
- vyřeší úlohy spojené s cennými papíry: výpočet dividendy před a po zdanění, výpočet tržní hodnoty akcií a zvoleného portfolia, výpočet výnosu z kapitálu, skutečné a slíbené úrokové míry (pracovní list 3)
3. dílčí část (skupinová práce); E + UP
- žáci vyhledají informace pro prezentaci na téma cenné papíry, připraví podklady pro prezentaci v MS PowerPoint v českém jazyce
4. dílčí část (skupinová práce); IKT
- žáci si vyberou akcie na serveru akcie.cz, sestaví svoje fiktivní portfolio, vytvoří tabulku v MS Excel podle zadání, nadefinují příslušné vzorce
5. dílčí část; UP + FPV
- skupiny žáků prezentují projekt před třídou
6. dílčí část
- shrnutí celé realizace projektu, vyzdvižení kladů, shrnutí chyb
- je možné se k úloze vrátit po uplynutí delšího časového období (6–8 měsíců) a zhodnotit i úspěšnost investice jednotlivých skupin
Způsob realizace
teoreticko-praktická úloha
místo realizace: učebna, počítačová učebna
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače s přístupem na internet
- MS Word, Excel, PowerPoint
- dataprojektor
- plátno na promítání
- případně kopírka
Pomůcky učitele:
Pomůcky pro žáka:
- psací potřeby, kalkulačka
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Matematika – žák vyřeší pracovní list (procentový počet)
Ekonomika – žák předvede učiteli znalost základních pojmů
Finanční a pojistné výpočty – žák vyřeší dva pracovní listy (jednoduché úročení + daň z příjmu, cenné papíry), každá skupina prezentuje svoje portfolio akcií a vysvětlí svůj výběr
Učební praxe – každá skupina připraví a předvede prezentaci o cenných papírech
Informační a komunikační technologie – každá skupina zpracuje úkol v MS Excel
Kritéria hodnocení
Při hodnocení výsledků učitel posuzuje
- úroveň dosažených výsledků
- schopnost nalézt, třídit a interpretovat informace
- schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů
- kvalitu myšlení, především jeho samostatnost, tvořivost a originalitu
- píli žáka a jeho přístup k úkolům
- úroveň prezentace vlastní práce
- osvojení dovednosti účinně spolupracovat
Matematika – max. 10 bodů
Ekonomika – max. 10 bodů
Učební praxe – max. 20 bodů
Informatika – max. 20 bodů
Finanční a pojistné výpočty – max. 40 bodů
Hodnocení:
- 100–86 ⇒ výborný
- 85–70 ⇒ chvalitebný
- 69–50 ⇒ dobrý
- 49–34 ⇒ dostatečný
- 33–0 ⇒ nedostatečný
Doporučená literatura
Műller, P.: Procenta v každodenní praxi. FORTUNA, Praha 1995.
Poznámky
Výplata dividendy z akcií je v praxi určena rozhodnutím valné hromady společnosti, komplexní úloha je modifikována a počítáme dividendy z nominální hodnoty akcie.
Pro zařazení do konkrétního ročníku je určující ŠVP odborných předmětů v rámci vzdělávacího plánu školy (Ekonomika, Finanční a pojistné výpočty, Učební praxe, Informační a komunikační technologie).
Obsahové upřesnění
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Olga Wintrová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.