Předpěstování a výsadba zeleniny
41-u-3/AB98
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Rozmnožování zeleniny, její výsadba a ošetřování
Odborné učiliště Cvrčovice, příspěvková organizace, Cvrčovice
04. 06. 2019 21:49
16
2. ročník
skupinové
3
Komplexní úloha je určena k procvičování tematického okruhu rozmnožování zeleniny.
Součástí komplexní úlohy je prezentace k danému učivu, která může být použita jako forma zápisu do sešitu (vlepování do sešitu) zejména pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Cílem je pomocí pracovních listů naučit žáky způsoby rozmnožování zeleniny, způsoby výsevů, ošetřování výsevů, předpěstování sadby, způsoby výsadby a ošetřování po výsadbě.
Pracovní listy mohou rovněž sloužit jako testy s otevřenými otázkami.
Poslední částí komplexní úlohy je pracovní list pro záznam zkoušky klíčivosti.
Používané didaktické metody: výklad, samostatná práce, instruktáž.
Žák uvede výhody předpěstované zeleniny.
Provede zkoušku klíčivosti.
Rozlišuje doby výsevů, způsoby výsevů, místa výsevů.
Popíše výsev do truhlíku.
Popíše přepichování.
Popíše přípravu pozemku před výsadbou.
Rozliší čtyřspon od trojsponu.
Uvede způsoby výsadby a používané nářadí k výsadbě.
Vyjmenuje způsoby ošetřování zeleniny po výsadbě a během vegetace.
Uvede způsoby závlahy.
K výkladu používají žáci připravenou prezentaci, kterou jim může učitel vytisknout a následně si ji žáci vlepí do sešitu.
Prezentaci s postupem výsevu lze použít několika způsoby.
Nejprve jako doplněk k výkladu, dále je možné smazat text a žák podle obrázků musí popsat postup výsevu, a rovněž lze obrázky vytisknout, rozstříhat, zamíchat a žák je musí správně chronologicky uspořádat.
Na pracovních listech pracují žáci samostatně, případně s pomocí literatury nebo sešitu.
Pokus zkoušky klíčivosti plní ve skupince po 2–3 žácích. Vyučující zajistí materiál, každá skupinka obdrží osiva alespoň 5 různých druhů zelenin. Provedou zkoušku a zaznamenají výsledky do pracovního listu. Společně se třídou pokus vyhodnotí. Zkouška klíčivosti může být prováděna i v praktickém vyučování.
Úloha bude řešena v teoretickém vyučování.
Součástí pracovních listů je i správné řešení.
Úloha bude řešena v teoretickém vyučování v učebně, nebo v úvodu učebního dne v praktickém vyučování. Zkouška klíčivosti může být prováděna i v praktickém vyučování.
Pro práci s pracovními listy literatura a sešit.
Výstupem budou vypracované pracovní listy a záznam o provedené zkoušce klíčivosti. Součástí komplexní úlohy je správné řešení pracovních listů.
V pracovních listech za každou zodpovězenou otázku lze přidělit dle náročnosti odpovědi 1–3 body. Pro úspěšné zvládnutí tematického okruhu je nutná 80% úspěšnost.
POKORNÝ, J.: Základy zahradnické výroby pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003. 120 s. ISBN: 80-7216-181-4.
POKORNÝ, J.: Zelinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 64 s. ISBN: 80-7216-159-8.
Časová náročnost úlohy: 12–16 hodin
Doporučený počet žáků ve skupině: 2–3
Zdroje obrázků v příloze.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiřina Šafářová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.