Tvorba kalkulačního listu, normování pokrmů
65-u-3/AB50
H (EQF úroveň 3)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Odborná příprava ke zpracování Samostatné odborné práce - zaměření Kuchař
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám, Matematické kompetence, Digitální kompetence
23. 04. 2019 23:47
4
3. ročník
skupinové
8
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky pracovat s recepturami teplých pokrmů, tvořit kalkulace pokrmů ke zvolenému menu a naučit je jednotlivé chody správně nanormovat na daný počet porcí tak, aby odpovídala jejich gramáž, výrobní postup a charakteristika pokrmu.
Očekávané kompetence ve vazbě na NSK:
Očekávané výsledky učení:
Žák:
Komplexní úlohu lze využít v rámci předmětu Technologie v teoretické výuce a v odborném výcviku uvedeného oboru Kuchař-číšník:
zaměření Kuchař
Komplexní úloha je tvořena čtyřmi dílčími částmi, které na sebe navazují. Znalosti potřebné ke splnění komplexní úlohy žák získá v teoretickém vyučování.
Splnění komplexní úlohy Tvorba kalkulačního listu, normování pokrmů je pro zaměření Kuchař podkladem pro realizaci komplexní úlohy Příprava pokrmu ze samostatné odborné práce. Žák využije vytvořeného kalkulačního listu ke splnění dílčí části připravit hlavní pokrm ze SOP nejméně ve dvou porcích.
Organizační forma výuky: teoreticko-praktická, učebna odborného výcviku
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
Vybavení odborné učebny:
Učební pomůcky pro žáka:
3) Pracovní list – doplňovačka č.1
Pracovní list – doplňovačka č.2
Pracovní list – doplňovačka č.3
4) Žák nanormuje a vykalkuluje hlavní pokrm ze své samostatné odborné práce nejméně ve dvou porcích
Žák bude individuálně bodově hodnocen za splnění úlohy. Kromě splnění dílčích úkolů bude hodnocen aktivní přístup, samostatnost, aplikace teoretických znalostí, správný výpočet hmotnosti pokrmu a jeho cenové kalkulace.
3) Hodnotí se samostatnost a matematická správnost výpočtu hmotnosti surovin a ceny daného pokrmu ve dvou porcích (za výpočet 1 kalkulačního listu žák získá celkem 10 bodů; uspěl při dosažení 5 bodů)
4) Hodnotí se samostatnost a matematická správnost výpočtu hmotnosti surovin a ceny zvoleného pokrmu ve dvou porcích, správný popis charakteristiky a výrobního postupu pokrmu (za zpracované kalkulační listy k hlavnímu chodu žák získá celkem 25 bodů; uspěl při dosažení 10 bodů)
RUNŠTUK J. a kolektiv. Receptury teplých pokrmů 2001, 3 vydání. Hradec Králové. ISBN 80-902492-3-X
Doporučený počet žáků ve skupině je 4–8.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Hlaváčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.