Praktické sestavení slavnostního menu
65-u-3/AB45
H (EQF úroveň 3)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Odborná příprava ke zpracování Samostatné odborné práce - zaměření Číšník-servírka
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
23. 04. 2019 22:04
8
3. ročník
skupinové
8
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky sestavit slavnostní menu podle gastronomických pravidel s ohledem na racionální výživu, vhodně volit nápoje k jednotlivým chodům, dodržet posloupnost jednotlivých chodů.
Očekávané kompetence ve vazbě na NSK:
Očekávané výsledky učení:
Žák:
Komplexní úlohu lze využít v rámci předmětu Stolničení, Technologie v teoretické výuce a v Odborném výcviku uvedeného oboru Kuchař-číšník ve všech zaměřeních.
Komplexní úloha je tvořena pěti dílčími částmi, které na sebe navazují. Znalosti potřebné ke splnění komplexní úlohy žák získá v teoretickém vyučování.
Splnění komplexní úlohy Praktické sestavování slavnostního menu je pro zaměření Číšník podkladem pro realizaci komplexní úlohy Příprava, sestavení a založení tabule pro 6 osob. Žák využije vytvořeného slavnostního menu k zadané příležitosti ke splnění dílčí části založení inventáře, který bude dán skladbou menu.
Organizační forma výuky: teoretická, učebna odborného výcviku/Stolničení
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
Vybavení odborné učebny:
Učební pomůcky pro žáka:
Na základě prezentace žáci vypracují příslušné pracovní listy.
1) Pracovní list – Grafická úprava menu
2) Pracovní list – Tvorba menu
3) Pracovní list – Doplňovačka pokrmů
4) Pracovní list – Doplňovačka nápojů
5) Žák sestaví slavnostní menu dle zadané příležitosti
Žák bude individuálně bodově hodnocen za splnění úlohy. Kromě splnění dílčích úkolů bude hodnocen aktivní přístup, samostatnost, aplikace teoretických znalostí, využití gastronomických pravidel, pestrost pokrmů, nápaditost, originalita.
3, 4) Hodnotí se věcná správnost doplnění, samostatnost (celkem 3 pokrmy/nápoje; žák získá za každý 5 bodů; celkem 15 bodů; uspěl při dosažení 5 bodů)
5) Hodnotí se námět a obsah zpracování, gastronomická správnost, samostatnost při řešení a obhajoba své práce (celkový počet za zpracované menu 25 bodů; uspěl při dosažení celkem 10 bodů)
SALAČ, Gustav. Stolničení 2002, vydání druhé. Praha. ISBN 80-7168-752-9
BUREŠOVÁ P., ZIMÁKOVÁ B.: Gastronomické služby-servis. Praha: Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s.r.o., r.2010, ISBN 978-80-87411-06-3
RUNŠTUK J. a kolektiv: Receptury teplých pokrmů. Hradec Králové: R plus, r. 2001, ISBN 80-902492-3-X
Doporučený počet žáků ve skupině je 4–8.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Hlaváčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.