Servis pokrmů jednoduchou obsluhou
65-u-3/AA98
H (EQF úroveň 3)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Jednoduchá obsluha hostů
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
Kompetence k učení, Komunikativní kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
18. 03. 2019 17:10
8
1. ročník
individuální, skupinové
1
Hlavním cílem komplexní úlohy je naučit žáky základní pravidla servisu pokrmů a pravidla servisu jednotlivých chodů. Komplexní úloha je řešena formou skupinové a individuální práce prostřednictvím prezentace a pracovního listu. Osvojené znalosti jsou ověřeny kontrolním testem.
Očekávané výsledky učení vychází z PK 65-007-H Jednoduchá obsluha hostů, kdy absolvent po ukončení modulu:
Žák:
- dodržuje základní pravidla servisu pokrmů v jednoduché obsluze
- obsluhuje hosty v soulady s pravidly techniky obsluhy
- používá vhodný inventář v souladu s jeho určením
- používá vhodná technologická zařízení pro konkrétní činnosti při obsluze bezpečně a ekonomicky
Výuka probíhá formou výkladu s využitím prezentace a názorných ukázek k jednotlivým subtématům za použití pracovního listu. Používá se např. dataprojektor, PC, reálný inventář a další pomůcky.
K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování a pravidelné opakování učiva s využitím názorných ukázek.
Učební činnosti žáků:
- učí se profesionálnímu přístupu při servisu pokrmů
- seznamuje se se správnými postupy a návyky, které vedou k vytvoření příjemného prostředí pro hosta
- seznamuje se se zásadami servisu pokrmů prostřednictvím výkladu učitele a prezentace
- seznamuje se se základními pravidly servisu pokrmů prostřednictvím výkladu učitele a prezentace
- seznamuje se s inventářem vhodným k servisu pokrmů
- seznamuje se se servisem jednotlivých chodů, příloh a doplňků k pokrmům
- na základě prezentace vyplní pracovní list na téma Servis pokrmů jednoduchou obsluhou
- na základě prezentace vyplní pracovní list na téma Servis jednotlivých chodů
- aktivně se zapojuje do výuky
- aktivně se podílí na vyplnění pracovních listů
- průběžně si osvojuje informace o zásadách servisu
- osvojené informace ověřuje kontrolním testem
Doporučený časový rozvrh:
1. a 2. vyučovací hodina – prezentace (Základní pravidla servisu pokrmů)
3. a 4. vyučovací hodina – prezentace (Servis jednotlivých chodů)
5. a 6. vyučovací hodina – pracovní listy k prezentacím
7. vyučovací hodina – opakování a upevňování probraného učiva
8. vyučovací hodina – kontrolní test
Komplexní úlohu lze využít v teoretickém vyučování
I. ročník.
65-51-H/01 Kuchař – číšník
Předpokladem je:
- znalost pravidel hygieny a BOZP
- schopnost pojmenovat inventář na úseku obsluhy
- schopnost vybrat a použít inventář na úseku obsluhy
Průběh komplexní úlohy:
1. vyučující pomocí prezentace
- popisuje správné zásady servisu pokrmů v jednoduché obsluze
- popisuje základní pravidla při servisu pokrmů v jednoduché obsluze
- charakterizuje jednotlivé chody a rozdělí je dle gastronomických pravidel
- objasní vhodný inventář na podáván í jednotlivých chodů
- objasní vhodný inventář na konzumaci jednotlivých chodů
- popíše správný postup servisu jednotlivých chodů
2. žáci pomocí doplňovacích listů
- upevní odbornou terminologii
- zopakují a upevní získané informace
- rozvíjí svoji samostatnost
- kontrolují spolu s vyučujícím správnost řešení
Organizační forma výuky – teoretická
Prostředí realizace – učebna, odborná učebna
Učební pomůcky pro žáka:
- psací pomůcky
- učebnice
- sešit, pracovní listy
Učební pomůcky pro učitele a technické vybavení:
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
- vhodný inventář na servis pokrmů
Na základě prezentace žáci vypracují pracovní listy. Pracovní listy mohou žáci vypracovat samostatně nebo ve dvojicích.
Osvojené znalosti žáci ověří ústním zkoušením a kontrolním testem formou samostatné práce.
Slovní i písemné hodnocení dosahované úrovně průběžného plnění pracovních listů. U zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probraným učivem, srozumitelnost, plynulost projevu.
Žák je úspěšný, pokud splní následující kritéria:
- řádná docházka minimálně 7 hodin výuky
- aktivním vypracováním pracovního listu
- úspěšným splněním kontrolního testu formou samostatné práce
- minimálně 2x ústní zkoušení teoretických znalostí
Hodnocení kontrolního testu:
100 % - 91 % výborný
90 % - 71 % chvalitebný
70 % - 51 % dobrý
50 % - 31 % dostatečný
30 % - 0 % nedostatečný
Hodnocení slovní + známkou
SALAČ G.: Stolničení. Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-752-9
BUREŠOVÁ P., ZIMÁKOVÁ B.: Gastronomické služby-servis. Praha: Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s.r.o., 2010. ISBN 978-80-87411-06-3
Přehled o úloze:
Komplexní úloha se skládá z následujících částí:
Prezentace: Základní pravidla servisu pokrmů JO
Prezentace: Servis jednotlivých chodů
Pracovní list žáka + řešení: Zásady servisu pokrmů JO
Pracovní list žáka + řešení: Servis jednotlivých chodů
Kontrolní test + řešení: Servis pokrmů JO
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Hlaváčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.