VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Zákonné odvody
Kód úlohy
99-u-3/AI07
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
Zákonné odvody a daň z příjmu fyzických osob
Škola
Integrovaná střední škola technická, K Učilišti, Mělník
Klíčové kompetence
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
05. 02. 2020 17:47
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
16
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
3
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha má za cíl naučit žáky, na základě jednoduchých doplňovaček a dílčích příkladů, výpočet zákonných odvodů na sociální zabezpečení, zdravotní pojišťovnu, daň z příjmů jak podnikatele (OSVČ) tak i za zaměstnance.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vypočítá nemocenské pojištění a sociální (důchodové) pojištění OSVČ (živnostníka), vyplní tiskopis pro výpočet sociálního pojištění OSVČ
- vypočítá zdravotní pojištění OSVČ (živnostníka), vyplní tiskopis pro výpočet zdravotního pojištění OSVČ
- vypočítá daň z příjmů fyzických osob, vyplní daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob
- vypočítá sociální a zdravotní pojištění zaměstnance a daň ze mzdy
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák:
- Používá odbornou terminologii výpočtu sociálního a zdravotního pojištění OSVČ a výpočtu daně z příjmů OSVČ
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- samostatně nebo ve skupině žáků řeší zadané pracovní listy
- Provede výpočet sociálního (důchodového) pojištění OSVČ (živnostníka)
- definuje základní legislativu nemocenského a sociálního pojištění a získávání aktuálních informací
- vypočítá sociální pojištění OSVČ
- vyplní tiskopis pro výpočet sociálního pojištění OSVČ
- Provede výpočet zdravotního pojištění OSVČ
- definuje základní legislativu zdravotního pojištění a získávání aktuálních informací o zdravotních pojišťovnách
- vypočítá zdravotní pojištění OSVČ
- vyplní tiskopis pro výpočet zdravotního pojištění OSVČ
- Provede výpočet daně z příjmů fyzických osob
- definuje základní legislativu daně z příjmů fyzických osob a získávání aktuálních informací
- vypočítá daň z příjmu fyzických osob, včetně uplatnění zákonných slev
- vyplní daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob
- vypočítá zákonné odvody ze mzdy (sociální a zdravotní pojištění, daň z příjmu fyzických osob)
- vypočítá sociální a zdravotní pojištění hrazené zaměstnancem a zaměstnavatelem
- vypočítá daň z příjmu fyzických osob, včetně superhrubé mzdy a zákonných slev
Doporučený časový rozvrh činí:
- 2 vyučovací hodiny pro první část
- 3 vyučovací hodiny pro druhou část
- 3 vyučovací hodiny pro třetí část
- 4 vyučovací hodiny pro čtvrtou část
V průběhu celého bloku je doporučena domácí příprava v rozsahu 4 vyučovací hodiny
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretickém vyučování a je rozdělena do dílčích částí:
1. dílčí část
- pracovní list slouží k opakování a zapamatování probraného učiva v rámci teoretického učiva
- žák je veden učitelem k samostatné činnosti a řešení vzniklých problémů, formou navádění na správné vyhledání informací a zodpovězení daných otázek
- učitel dohlíží na správný průběh činnosti žáků a konzultuje s žáky jejich provedené chyby a špatné postupy
- učitel vždy kontroluje správné postupy a výsledky
2. dílčí část
- pracovní list slouží k aplikaci teoretických znalostí ve výpočtu sociálního pojištění OSVČ do praktického příkladu a vyplnění formuláře
- učitel nejprve seznámí žáky s pracovním listem a daným příkladem a zopakuje přesný postup výpočtu sociálního pojištění
- žáci pracují samostatně nebo v malých skupinkách (maximálně 3 žáci na skupinku)
- učitel dohlíží na průběh zadané činnosti a opravuje chyby způsobené špatným výpočtem nebo nepřesným uvedením do tiskopisu
- učitel zodpovídá odborně na kladené dotazy žáků na danou problematiku
- učitel kontroluje správnost zpracování pracovního listu a správné vyplnění tiskopisu
3. dílčí část
- pracovní list slouží k aplikaci teoretických znalostí ve výpočtu zdravotního pojištění OSVČ do praktického příkladu a vyplnění formuláře
- učitel nejprve seznámí žáky s pracovním listem a daným příkladem a zopakuje přesný postup výpočtu zdravotního pojištění
- žáci pracují samostatně nebo v malých skupinkách (maximálně 3 žáci na skupinku)
- učitel dohlíží na průběh zadané činnosti a opravuje chyby způsobené špatným výpočtem nebo nepřesným uvedením do tiskopisu
- učitel zodpovídá odborně na kladené dotazy žáků na danou problematiku
- učitel kontroluje správnost zpracování pracovního listu a správné vyplnění tiskopisu
4. dílčí část
- pracovní list slouží k aplikaci teoretických znalostí ve výpočtu daně z příjmů fyzických osob do praktického příkladu a vyplnění formuláře
- učitel nejprve seznámí žáky s pracovním listem a daným příkladem a zopakuje přesný postup výpočtu daně z příjmu fyzických osob
- žáci pracují samostatně nebo v malých skupinkách (maximálně 3 žáci na skupinku)
- učitel dohlíží na průběh zadané činnosti a opravuje chyby způsobené špatným výpočtem nebo nepřesným uvedením do daňového přiznání
- učitel zodpovídá odborně na kladené dotazy žáků na danou problematiku
- učitel kontroluje správnost zpracování pracovního listu a správné vyplnění daňového přiznání
5. dílčí část
- pracovní list slouží k aplikaci teoretických znalostí ve výpočtu zákonných srážek z mezd do praktického příkladu
- učitel nejprve seznámí žáky s pracovním listem a daným příkladem a zopakuje přesný postup výpočtu sociálního a zdravotního pojištění a daně ze mzdy
- žáci pracují samostatně nebo v malých skupinkách (maximálně 3 žáci na skupinku)
- učitel dohlíží na průběh zadané činnosti a opravuje chyby způsobené špatným
- učitel zodpovídá odborně na kladené dotazy žáků na danou problematiku
- učitel kontroluje správnost zpracování pracovního listu
Způsob realizace
forma výuky – teoretická
komplexní úloha bude řešena v učebně s možným přístupem k internetu
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače nebo tablety s přístupem k internetu
- MS Word, MS EXCEL, Adobe Reader
- dataprojektor
Učební pomůcky pro učitele:
- zadání komplexní úlohy (každý žák má vlastní komplexní úlohu)
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
- zadání dílčích částí komplexních úloh
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- vyplnění pracovního listu
2. dílčí část
- vyplnění pracovního listu
- vyplnění Přehledu OSVČ
3. dílčí část
- vyplnění pracovního listu
- vyplnění Přehledu OSVČ
4. dílčí část
- vyplnění pracovního listu
- vyplnění daňového přiznání
5. dílčí část
- vyplnění pracovního listu
- výpočet sociálního a zdravotního pojištění a daně ze mzdy
6. dílčí část
- samostatný modelový příklad
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu a aplikace teoretických znalostí do praktických příkladů
- aktivita žáka
- spolupráce žáků s učitelem
2. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výpočtu a vyplnění tiskopisu
- aktivita žáka a samostatnost při řešení zadaného příkladu
3. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výpočtu a vyplnění tiskopisu
- aktivita žáka a samostatnost při řešení zadaného příkladu
4. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výpočtu a vyplnění daňového přiznání
- aktivita žáka a samostatnost při řešení zadaného příkladu
5. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výpočtu
- aktivita žáka a samostatnost při řešení zadaného příkladu
6. dílčí část
- posuzuje se forma zpracování dílčího příkladu
- samostatnost při zpracování modelového příkladu
- věcná správnost zpracování modelového příkladu
Každá dílčí část má hodnocení 30 bodů. Žák uspěl při splnění 40 % daných bodů.
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-16-6.
Webové stránky:
Dotazy a zajímavosti - Česká správa sociálního zabezpečení. Úvod - Česká správa sociálního zabezpečení [online]. Copyright © [cit. 25.02.2020]. Dostupné z: https://www.cssz.cz/web/cz/obecne-informace-osvc
Přehled o příjmech a výdajích OSVČ - VZP ČR. VZP ČR [online]. Copyright © 2020 VZP ČR, Všechna práva vyhrazena [cit. 25.02.2020]. Dostupné z: https://www.vzp.cz/platci/formulare/prehled-o-prijmech-a-vydajich-osvc
Finanční správa. Finanční správa [online]. Copyright © 2013 [cit. 25.02.2020]. Dostupné z: https://www.financnisprava.cz/
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Vlková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.