VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Základy účetnictví - pokladna, ceniny
Kód úlohy
99-u-3/AI02
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
Pokladna a její účtování
Škola
Obch.akademie a Jazyk.škola s právem SJZ, Bartošova, Přerov 2
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
04. 02. 2020 10:40
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl pomocí testu a pracovních listů získat souhrnný pohled na funkci pokladníka, způsob evidence a účtování v pokladně, včetně inventarizace pokladny.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny v jejím formuláři. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
Výuku je vhodné prokládat hledáním informací na internetu.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá odbornou terminologii dle Zákona o účetnictví
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- na internetu vyhledává, doplňuje a ověřuje si informace z pracovních listů
- pořizuje si poznámky
- vyřeší test – pokladna
- prostuduje pracovní listy a na základě předlohy vypracuje úkoly: vyplní pokladní doklady, sepíše dohodu o hmotné odpovědnosti, zapíše údaje do pokladní knihy, zaúčtuje do hlavní knihy, na základě údajů z pokladní knihy a výčetky sestaví inventurní soupis o provedené inventuře v pokladně a na ceninách
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učitel má za úkol žáky:
- seznámit s novým učivem,
- umožnit, aby si nové učivo upevnili a prohloubili,
- motivovat je,
- diagnostikovat dosažený stav a prověřit výsledky učení
Celková časová náročnost 12 hodin, komplexní úloha
se skládá ze tří částí, kde 1. jsou věnovány 3 hodiny, 2. jsou věnovány 2 hodiny, 3. část by měla být vyřešena za 7 hodin.
Metodická doporučení
Učitel používá klasické výukové metody –
slovní a praktické
- vysvětlování
- vyjasňování
- tázání se
- práce s textem
- dialog
- metody práce s pracovními listy
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech
Způsob realizace
teoreticko-praktická,
prostor, ve kterém bude komplexní úloh řešena je učební místnost, nebo učebna s PC
Pomůcky
Technické vybavení:
- dataprojektor
- plátno na promítání
- počítače
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- platné znění zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví
Učební pomůcky žáka:
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- Žák sleduje prezentaci, vyřeší test – pokladna, používá odbornou terminologii
- Pracuje s právními předpisy spojenými s činností pokladníka
- Na základě informací z prezentace vyřeší test
- Sleduje pracovní list – ochranné prvky současných bankovek a zpracuje úkol v tomto pracovním listě
2. dílčí část
- Vyplní pokladní příjmové a výdajové doklady
- Žák vyplní pracovní list – 2 pokladní příjmové a výdajové doklady
- Dle zadání vyplní pokladní doklady, sdělí náležitosti daňového dokladu dle zákona o účetnictví, vysvětlí způsob výpočtu DPH
3. dílčí část
- Žák vyřeší souhrnnou úlohu
- Prostuduje pracovní list a na základě zadání vypracuje úkoly: na základě předlohy sepíše dohodu o hmotné odpovědnosti, zapíše údaje do pokladní knihy, zaúčtuje do hlavní knihy, na základě údajů z pokladní knihy a výčetky sestaví inventurní soupis o provedené inventuře v pokladně a na ceninách
- Ve spolupráci s vyučujícím popíše a vysvětlí jednotlivé úkoly. Konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků
Kritéria hodnocení
Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách případně i domácí příprava.
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů, způsob formulace
- aktivita žáka
- předpokládá se spolupráce učitele s žákem
- hodnotí se test, který se skládá z 12 otázek. Za přidělení 1 bodu, považujme správně zodpovězenou celou otázku
- Žák uspěl pokud z testu získá alespoň 6 bodů
2. dílčí část
- hodnotí se pracovní list, doklady se hodnotí souhrnně, celkem může být přiděleno 40 bodů:
- správné vyplnění formálních údajů,
- správný výpočet DPH,
- úprava
- žák uspěl, pokud získal alespoň 20 bodů
3. dílčí část
- hodnotí se pracovní list, maximálně může být přiděleno 98 bodů:
- správné vyplnění formálních údajů,
- úprava,
- 11 zápisů do pokladní knihy,
- 12 zápisů do hlavní knihy,
- kontrola pokladního skontra, zjištění inventarizačního rozdílu, inventarizační rozdíl zapsat do pokladní a hlavní knihy
- sepsat inventurní soupis o provedené inventuře v pokladně a na ceninách
- žák uspěl, pokud získal alespoň 49 bodů
Doporučená literatura
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví v platném znění
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Trnčáková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.