VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Kulturní odkaz Táborska
Kód úlohy
UK-u-4/AF87
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Vzdělávací oblasti
UK - Umění a kultura (včetně literatury)
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
VOŠ, SŠ, Centrum odborné přípravy, Budějovická, Sezimovo Ústí
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence, Občanské kompetence a kulturní povědomí, Digitální kompetence
Datum vytvoření
15. 12. 2019 19:06
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
20
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
8
Charakteristika/anotace
Projekt provede žáky regionem Táborska s předmětovým přesahem Společenská nauka, Dějepis a Estetická výchova (literatura).
- Na Kozí hrádek poblíž Sezimova Ústí se svého času uchýlil mistr Jan Hus. Jeho osobnost si žáci připomenou návštěvou místa. Další část akce proběhne jako čtenářská dílna s využitím rozboru dobových děl.
- Významnou stavbou na území Tábora je barokní klášter v Klokotech. Žáci určí znaky tohoto slohu při prohlídce celého objektu, včetně křížové cesty, dohledají místní zajímavosti. Informace doplní přednáška o misijní činnosti členů řeholního řádu.
- Inkviziční procesy v 17. století zachycuje ve svém románu Kladivo na čarodějnice Václav Kaplický, rodák ze Sezimova Ústí. Žáci vyhledají informace o době (co bylo „kladivo na čarodějnice“, inkvizice apod.), zhlédnou stejnojmenný film Otakara Vávry. Při jeho rozboru srovnají inkviziční procesy a politické procesy v 50. letech 20. století.
- Co spojuje Tábor a osobnost Oskara Nedbala, si vyhledají žáci (za pomoci internetu, encyklopedií a při návštěvě místního informačního střediska) sami, zpracují referát, popř. vytvoří prezentaci na toto téma.
- Jak zasáhla nejen heydrichiáda, ale i celá okupace do osudu lidí regionu, zjistí žáci v informačním středisku, popř. v městské knihovně. Jejich motivací bude návštěva táborského popraviště.
- Benešova vila v Sezimově Ústí vznikla původně jako letní dům manželů Benešových, dnes patří Úřadu vlády ČR, který ji nechal zrekonstruovat do původní podoby. Žáci dohledají hlavní zásluhy E. Beneše o vznik ČR, zejména o její hranice (viz Versailleská mírová konference), vytvoření zahraniční politiky nového státu.
V rámci projektu žáci navštíví Městskou knihovnu v Táboře, aby vyhledali informace k jednotlivým částem úlohy. Předmětem návštěvy knihovny je rovněž samotné fungování instituce (počet knih, počet výpůjček, meziknihovní výpůjční služba aj.).
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
a) žák porozumí historickým a kulturním kontextům vývoje a rozvoje Táborska
b) žák posoudí historické a umělecké texty
c) žák využívá vlastní četbu uměleckého díla dané doby (nebo zhlédnutý film)
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- Příprava prezentace přečtených děl z hlediska žákovských dojmů a postřehů z četby – 2
- Příprava prezentace zhlédnutých děl z hlediska žákovských dojmů a postřehů z filmu – 2
- Individuální četba žáků (práce žáků s konkrétními texty) – 3
- Čtenářská dílna s využitím rozboru dobových děl – 2
- Řešení souborů úloh podle individuálního záměru učitele – 6
- Seznámení se s misijní činností řeholního řádu – 1,5
- Identifikace znaků uměleckého směru při prohlídce objektu barokního kláštera – 1,5
- Zpracování referátu o O. Nedbalovi a táborském divadle – 2
- Exkurze v rozsahu zvoleném vyučujícím
Hodinové rozvržení uvedených bodů je pouze informativní, bude uzpůsobeno
Metodická doporučení
Projekt provede žáky regionem Táborska v rámci předmětů Společenská nauka, Dějepis a Estetická výchova (literatura) a seznámí je s historií a kulturou oblasti.
Doporučení realizovat projekt v závěru školního roku (po uzavření klasifikace).
Způsob realizace
Individuální četba žáků
Řešení pracovních listů s ukázkami
Řešení souborů úloh, přenášení poznaných životních hodnot do současnosti
Řízená prezentace přečtených děl z hlediska žákovských dojmů a postřehů z četby, z filmu (čtenářská dílna s využitím rozboru dobových děl)
Tvorba referátu
Návštěva zříceniny Kozího hrádku
Prohlídka barokního kláštera v Klokotech
Přednáška o misijní činnosti členů řeholního řádu
Prohlídka Benešovy vily v Sezimově Ústí
Exkurze do Městské knihovny v Táboře
Pomůcky
- počítač s možností připojení na internet
- příslušenství umožňující žákovské prezentace
- pracovní listy
- využití materiálů informačního střediska, knihovny
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
a) žák porozumí historickým a kulturním kontextům vývoje a rozvoje Táborska
- porozumí historickým a kulturním souvislostem, na jejichž základě se vyvíjelo město k dnešní podobě
- rozliší různé architektonické styly výstavby města
- porovná dopad různých politických rozhodnutí na činnost města
b) žák posoudí historické a umělecké texty
- vyhledává v historickém a uměleckém textu určující myšlenky a ty následně uvádí do současného kontextu
- porozumí obsahu dobových literárních děl
- interpretuje přečtený text
- porovnává různé historicky politické etapy
c) žák využívá vlastní četbu uměleckého díla dané doby (nebo zhlédnutý film)
- vyjadřuje vlastní prožitky z četby vybraného uměleckého textu (popř. z filmu)
- využívá přečtený text k posouzení aktuálních životních situací
- obhájí a vysvětlí vyslovené názory a argumenty
Kritéria hodnocení
Ad Očekávané výsledky učení
a) žák porozumí historickým a kulturním kontextům vývoje a rozvoje Táborska
- ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh; bodové hodnocení a jemu odpovídající známka (úspěšnost 100–40 %)
b) žák posoudí historické a umělecké texty
- ověřováno prostřednictvím pracovních listů; doporučeno využít prvků formativního hodnocení
c) žák využívá vlastní četbu uměleckého díla dané doby (nebo zhlédnutý film)
- ověřováno prostřednictvím čtenářského portfolia a samostatných vystoupení žáků ve třídě včetně učitelem řízené diskuse; doporučeno využít prvků formativního hodnocení
- Při hodnocení tohoto výsledku učení doporučeno nehodnotit známkami. V rámci hodnocení svých poznatků posoudit nově zjištěné informace, vyhodnotit pořadí jednotlivých skupin, sebehodnocení. Hodnocení v intencích zdařilé/nezdařilé.
Doporučená literatura
Václav Kaplický: Kladivo na čarodějnice, libovolné vydání
Jan Hus: Spisy, libovolné vydání
Poznámky
Komplexní úloha navazuje na všeobecné znalosti získané na ZŠ a v 1. ročníku SŠ.
Obsahové upřesnění
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ludmila Vandová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.