VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu
Kód úlohy
82-u-4/AA50
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Akademie - Vyšší odborná škola, Gymnázium a Střední odborná škola uměleckoprůmyslová Světlá nad Sázavou, Sázavská, Světlá nad Sázavou
Klíčové kompetence
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
04. 02. 2019 20:14
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
36
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
10
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky modelování reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu; výtvarný návrh (předloha) může být vlastní i vytvořený jiným žákem, umělcem nebo pedagogem; výtvarný návrh může mít různou podobu (kresby + náčrty + skici; různé modely, ale i fotografie; počítačové vizualizace + modely z 3D tiskáren apod.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- zhotovuje reliéf, plastiky nebo sochy (celku, části nebo detailu) dle výtvarného návrhu (z oblasti praktického modelování, sochařství, užitého sochařství a užitého umění)
- zhotovuje reliéf, plastiky nebo sochy (celku, části nebo detailu) dle výtvarného návrhu, zasazení výtvoru do prostoru a využití funkčnosti (z oblasti praktického modelování, sochařství, užitého sochařství a užitého umění)
- zhotovuje reliéf, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu, části nebo detailu v různých modelovacích materiálech a technikách, ve skutečné velikosti, v různých měřítkách, reliéfní i objemové zobrazení, stylizace (zjednodušení)
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- pracuje s dovedností na zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu
- realizuje výtvarný návrh pro zhotovení reliéfu formou
- zasadí hotový produkt do reálného prostředí
- provádí reliéf, plastiku nebo sochu dle výtvarného návrhu, části nebo detailu pomocí různých materiálů, různými modelovacími technikami a v různých měřítkách
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Doporučený časový rozvrh:
Průběžné práce
36 vyučovacích hodin:
- jednoduché jednotlivé zhotovení reliéfu, částí a detailu reliéfu (2 –3 práce)
- zhotovení reliéfu (2 práce)
- jednoduché jednotlivé zhotovení plastiky, částí a detailu plastiky (2 –3 práce)
- zhotovení plastiky (1 práce)
- jednoduché jednotlivé zhotovení sochy, částí a detailu sochy (2 – 3 práce)
- zhotovení sochy (1 práce)
36 vyučovacích hodin:
Samostatná práce žáků:
- skici a studie reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu – zmenšené měřítko (2 – 4 práce)
Doporučený časový rozvrh – individuální
Zpracování souborné práce
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky Odborný výcvik, Výtvarná příprava
Způsob realizace
- praktická forma výuky; samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
- samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
pro žáka:
- užití různých modelačních materiálů a nástrojů k modelování reliéfu a figury (různé druhy modelovacích hlín popřípadě syntetických plastických hmot; klasické a moderní; špachtle, očka, obkročák, nože, šablony, pauzy aj.)
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením /modelovna/ dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu, části nebo detailu v různých materiálech
- zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu, části nebo detailu různými modelovacími či skulpturálními technikami
- zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu, části nebo detailu ve skutečné velikosti (poměr 1 : 1)
- zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu, části nebo detailu v různých měřítkách
- zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu, části nebo detailu, prvku a jeho částí v různé míře stylizace (zjednodušení)
Zpracování souborné práce:
- teoretická část – záměr
- praktická část
- jednoduché jednotlivé zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy, částí a detailu (1 – 2 práce)
- zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy (výběrem; 1 – 2 práce)
- zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy reliéfu a figury v různých materiálech a technikách, v různých měřítkách (2 – 3 práce)
- závěr – výsledné práce, 2 – 3 práce (materiály, techniky, měřítka aj.)
Kritéria hodnocení
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- jednoduché jednotlivé zhotovení reliéfu, částí a detailu reliéfu (2 –3 práce)
- zhotovení reliéfu (2 práce)
- jednoduché jednotlivé zhotovení plastiky, částí a detailu plastiky (2 –3 práce)
- zhotovení plastiky (1 práce)
- jednoduché jednotlivé zhotovení sochy, částí a detailu sochy (2 – 3 práce)
- zhotovení sochy (1 práce)
- zpracování souborné práce
Bodový
Výborný: 15 – 13 bodů, chvalitebný: 12 – 10 bodů, dobrý: 9 -7 bodů, dostatečný: 6 – 4 body, hranice úspěšnosti: 4 body
Prospěl: samostatné provedení práce, správné zachycení zobrazovaného objektu, zvládnutí modelovacích postupů, technik a materiálu, vystižení tvaru a materiálu, redukce prostoru u reliéfu, objemové ztvárnění u plastiky nebo sochy, zachycení celku a detailu, správné využití kompozice (umístění do formátu), správné použití měřítka (zvětšování x zmenšování), použití kánonu figury; jasná a správná specifikace záměru
Neprospěl: nedokáže se orientovat v požadavcích, nesplnění požadavků; úkoly řeší jen s pomocí učitele, samostatná práce vykazuje závažné nedostatky
Doporučená literatura
NUTSCH, W., Odborné kreslení a základy konstrukce pro truhláře,
SMITH, R., Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Slovart, 2000
BASL, Josef: Modelování v hlíně (Příruční kniha pro učitele modelování), Praha 1925, Nakladatel I. L. Kober knihkupectví v Praze
ZELL, Mo: Škola kreslení a modelování pro architekty, 2009, Slovart, ISBN 80-7391-154-6
FLÁDR, Ladislav: Modelování, 1967, SPN
SOUKUP, O.: Modelovací a pomocné techniky v sochařství, ÚDLT, Praha 1965
ŠEDIVÝ, Václav: Sochařské řemeslo (Základ sochařského umění) SNKLHU, 1953
MATĚJČEK, Stáňa: Plastika,
PISCH, Ondřej: Modelování v hlíně a látkách příbuzných
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Ratajová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.