Klenby
36-u-2/AC74
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Klenby
Střední škola řemesel a Základní škola, Hořice, Havlíčkova, Hořice
16. 09. 2019 18:32
20
2. ročník
individuální, skupinové
2
Komplexní úloha má za úkol seznámit žáky formou odborných vědomostí a znalostí s oblastí kleneb. A to s jejich historií, významem a použitím. Dále pak s jednotlivými částmi klenby, se základním rozdělením kleneb, klenbových oblouků, s druhy a významem klenbových patek a s poznáním jejich důležitosti.
Komplexní úloha se zabývá pomocnými konstrukcemi souvisejícími s klenbami, a to bedněním při provádění kleneb – ramenátů, jejich druhů a podstaty použití. Nemalá důležitost je věnována technologickému postupu provádění klenbových oblouků, jak do ramenátu, tak i do plného zaskružení po celé délce klenby. Tak jako je věnována pozornost klenbovým patkám, tak je i věnována středovému zakončujícímu klenáku a jeho nepostradatelnosti. V neposlední řadě se úloha věnuje tloušťce klenby u jednotlivých druhů při vyzdívání a BOZP všeobecně i při práci ve výšce.
Komplexní úloha směřuje k získání praktických dovedností a znalostí při zhotovování základních druhů klenbových oblouků na základě teoretických znalostí a jejich plného využití ve všech důležitých bodech správného fungování stability klenby. Praktická část se týká vlastní přípravy bednění – ramenátu, nebo zhotovení plného zaskružení, založení klenby na jednom z druhů klenbových patek, vyzdění klenby s dodržením technologického postupu a pravidla současného oboustranného vyzdívání a zakončení osazením středového klenáku. Ve všech bodech je po praktické stránce dodržována BOZP.
Díky těmto znalostem nebude pro žáky problém, po praktickém zhotovení klenby, provést zatěžkávací zkoušku jako demonstraci úspěšně provedené práce.
Žák
Základní teoretické znalosti jsou žákům prezentovány formou přednášek, práce s učebnicí, a pokud je to jenom trochu možné, doplněné o názorné ukázky jednotlivých druhů kleneb i s pomocí multifunkční tabule a internetu, kde jsou možné prezentace pomocí videí, popřípadě praktické procvičení práce s katalogy a technickými listy výrobců železobetonových prefabrikovaných kleneb, kteří formou těchto dokumentů nabízejí své výrobky.
Praktickou část teoretické výuky je možno doplnit návštěvou – exkurzí právě těchto výrobců železobetonových prefabrikátů (např. PREFA), kde je možné vidět jak různé tvary kleneb vyráběné na zakázku, tak i provádění armování výrobků. Vhodná je i exkurze na stavbu, kde je právě zhotovování určité klenby prováděno, nebo je k vidění osazování klenby prefabrikované. Avšak nejideálnější je zhotovování klenby na odborném výcviku za účasti mistra, kde si ji žáci mohou vlastními silami a s pomocí svého intelektu sami vytvořit.
Důležité je se u těchto praktických ukázek provádění klenbových oblouků také seznámit s BOZP a bezpečnostními předpisy při práci ve výškách.
Komplexní úloha může být využita nejen v teoretické výuce, ale i v odborné praxi, a je rozdělena do několika částí.
1. část
2. část
3. část
Organizační forma výuky je teoreticko-praktická, kde bude komplexní úloha řešena nejprve v učebně, s teoretickým opakováním, a poté v reálném pracovním prostředí na stavbě, u smluvního partnera, popřípadě u výrobce klenbových prefabrikátů, s předvedením praktické dovednosti zaměřené na problematiku provádění klasických zděných či výroby prefabrikovaných kleneb.
Základní učební pomůckou v teoretické výuce je učebnice a výklad učitele s pomocí technických listů výrobců prefabrikovaných kleneb, multifunkční tabule či internetové stránky zaměřené na tuto problematiku. Dále pak pracovní sešit a psací potřeby, pracovní listy v tištěné podobě, a pokud je to jenom trochu možné, tak také praktická ukázka provedení, převážně valené klenby, s jejími jednotlivými částmi, důležitými pro správné a účelné fungování a dle správného technologického postupu.
U praktické výuky jsou potřebné ochranné pomůcky (rukavice, ochranná přilba, brýle), pracovní boty a oblečení, včetně zednického nářadí pro provádění klenby formou klasického zdění (metr, tužka, olovnice, vodováhy různých délek, zednické kladívko, zednická lžíce, větší nádoba na míchání malty a el. míchadlo na maltu, kolečko, kbelík nebo menší nádoba na převážení/přenášení malty, či míchačka pro její namíchání, ruční úhlová bruska s řezacím kotoučem na keramický materiál, palička, sekáč, popřípadě laserový nebo nivelační přístroj).
Ústně – popis jednotlivých druhů kleneb, použití, jednotlivé prvky, z kterých se klenby skládají, technologický postup provádění klenby do ramenátu a plného zaskružení (rozdíl) s důrazem na oboustranný postup vyzdívání a uzavření středovým klenákem, BOZP při provádění klenbové konstrukce a práce ve výšce
Písemně – práce s pracovními listy a odpovědi na dané otázky, technologický postup provádění klenby písemnou formou, nákres klenby s vyznačením nejdůležitějších jejich částí a všeobecné dodržení BOZP
Prakticky – provádění některé z druhů kleneb, převážně valené, a dodržení všech zásad pro její správnou funkčnost
Hodnocení:
Výborně: 100–85 % správných odpovědí
Chvalitebně: 84–70 % správných odpovědí
Dobře: 69–50 % správných odpovědí
Dostatečně: 49–30 % správných odpovědí
Nedostatečně: 29–0 % správných odpovědí
Mgr. Podlena, V.: Zednické práce, Technologie, 2. a 3. ročník, učebnice pro odborná učiliště 2. díl, Parta 2003, ISBN 80-7320-018-X
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Vedra. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.