Lešení
36-u-2/AE72
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Lešení
Střední škola řemesel a Základní škola, Hořice, Havlíčkova, Hořice
06. 09. 2019 11:50
24
1. ročník
individuální, skupinové
2
Komplexní úloha má za úkol seznámit žáky formou odborných vědomostí z oblasti pomocných stavebních konstrukcí – Lešení, a to seznámení se s druhy stavebního lešení, jako je dřevěné kozové, ocelové kozové stabilní a výsuvné, HAKI lešení, lehké lešeňové konstrukce a klasické trubkové lešení, dnes již moc nepoužívané, snad jen u specifických staveb, u kterých je tento druh výhradně vyžadován.
U kozového lešení se žáci naučí jeho používání, včetně BOZP. U lešení HAKI, lehkého hliníkového a trubkového, jejich složení – jednotlivé prvky, názvy prvků, postup montáže, smysl používání a v neposlední řadě i BOZP, která je u těchto konstrukcí velice důležitá. Na základě znalostí pak žák dokáže vyhodnotit stavbu a určit pro ni potřebnou pomocnou stavební konstrukci – potřebné lešení a prezentovat technologický postup jeho montáže.
Dále komplexní úloha směřuje k získání praktických dovedností a znalostí při provádění montáže lešení přímo na stavbě, kde jsou zúročeny vědomosti o technologickém postupu montáže a znalost názvů jednotlivých prvků pro snadnější a rychlejší jeho sestavení. Praktická část se týká založení a vyrovnání v případě nerovného terénu, montáž do určené výšky, kotvení a zavětrování a následně jeho demontáž až po roztřídění jednotlivých prvků, jejich uložení na stanovené místo, popřípadě připravení k odvozu. Díky těmto znalostem nebude pro žáky problém zhotovit jakoukoliv pomocnou konstrukci vybraného lešení.
Žák:
Základní teoretické znalosti jsou žákům prezentovány formou přednášek, práce s učebnicí, a pokud je to jenom trochu možné, doplněné o názorné ukázky jednotlivých druhů lešení i s pomocí multifunkční tabule a internetu, kde jsou možné prezentace pomocí videí, popřípadě praktické procvičení práce s katalogy a technickými listy výrobců při vyhledávání různých druhů lešení dle specifikace stavby či prostředí pro jeho montáž.
Praktickou část teoretické výuky je možno doplnit návštěvou výrobce, prostor pro uskladnění lešení nebo půjčovnu lešení dle lokality a možnosti provedení těchto doplňujících exkurzí. Vhodná je i exkurze na stavbu, kde právě montáž daného druhu lešení probíhá, a zhlédnutí činnosti řemeslníků v praxi. Důležité je se u těchto praktických ukázek seznámit s bezpečnostními prvky, především u lešení lehkého hliníkového nebo rámového a lešení HAKI.
Komplexní úloha může být využita nejen v teoretické výuce, ale i v odborné praxi a je rozdělena do několika částí.
1. část
2. část
3. část
Organizační forma výuky je teoreticko-praktická, kde bude komplexní úloha řešena nejprve v učebně, s teoretickým opakováním, a poté v reálném pracovním prostředí na stavbě, u smluvního partnera s předvedením praktické dovednosti zaměřené na problematiku lešení a využívání jich po praktické stránce.
Základní učební pomůckou v teoretické výuce je učebnice a výklad učitele, s pomocí technických listů a multifunkční tabule či internetových stránek. Dále pak pracovní sešit a psací potřeby, pracovní listy v tištěné podobě, pak to jsou praktické ukázky různých druhů lešení, jejich jednotlivé komponenty, ukázka a praktická část montáže daného lešení na konkrétní stavbě.
U praktické výuky jsou potřebné ochranné pomůcky (rukavice a ochranná přilba), pracovní boty a oblečení, včetně drobného nářadí pro montáž lešení (metr, tužka, ruční malá pilka pro nařezání podkladů a šablon na trubkové lešení, ráčnový klíč pro montáž trubkového lešení, palička, krátká a dlouhá vodováha pro osazení první řady do roviny).
Ústně – druhy lehkých pomocných konstrukcí (lešení), jejich složení z jednotlivých komponentů, využívání jednotlivých druhů, základní předpisy a BOZP při montáži lešení, podstata montáže lešení do roviny jak svislé, tak i vodorovné a negativní důsledek při nedodržení tohoto pravidla, vyjmenování komponentů lešení (nánožky, patky, podklady), kterými se této roviny docílí
Písemně – technologický postup provádění montáže u jednotlivých druhů lešení, kde se žáci soustředí na zakládání první řady a dodržení pravidel u tohoto založení, popis jednotlivých komponentů u daných druhů lešení a bezpečnostní prvky včetně pravidel pramenící z BOZP při provádění montáže, důležitost stability a tuhosti u všech druhů lešení (včetně nákresu od ruky) a následky u jejího podcenění nebo nedodržení
Prakticky – provádění montáže jednotlivého druhu lešení podle toho, na jaké stavbě se žáci právě nachází a jaký druh lešení je právě požadován pro danou pracovní činnost
Hodnocení:
Výborně: 100–85 % správných odpovědí
Chvalitebně: 84–70 % správných odpovědí
Dobře: 69–50 % správných odpovědí
Dostatečně: 49–30 % správných odpovědí
Nedostatečně: 29–0 % správných odpovědí
Mgr. Podlena, V.: Zednické práce, Technologie, 1. Ročník, učebnice pro odborná učiliště, Parta 2001, ISBN 80-85989-76-X
Tibitanzl, O.: Stavební technologie 1, pro 1. ročník SŠ a SOU učebního oboru zedník, Sobotáles 2013, ISBN
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Vedra. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.