Malty a maltové směsi
36-u-2/AD59
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Malty a maltové směsi
Střední škola řemesel a Základní škola, Hořice, Havlíčkova, Hořice
30. 06. 2019 23:10
12
1. ročník
individuální
Komplexní úloha má za úkol seznámit žáky formou odborných vědomostí z oblasti základních stavebních materiálů a výrobků, týkající se malt a maltových směsí, se kterými se budou dále setkávat při studiu i při praktické činnosti v oboru. Dále komplexní úloha směřuje k získání znalostí a vědomostí o vzájemných vztazích mezi stavebními materiály a výrobky a o jejich použití ve stavební výrobě.
Díky těmto znalostem nebude pro žáky problém určit druh malty na danou konstrukci a její postup a poměr při přípravě a namíchání, včetně přípravě podkladu, aby byl daný druh malty správně aplikován.
Žák
Základní teoretické znalosti jsou žákům prezentovány formou přednášek, práce s učebnicí, doplněné o názorné ukázky jednotlivých stavebních materiálů a výrobků i s pomocí multifunkční tabule a internetu, kde jsou možné prezentace pomocí videí.
Praktické procvičení práce s katalogy a technickými listy výrobců při vyhledávání výrobků zadaných parametrů, návštěva stavebnin s odbornou přednáškou a konkrétní praktická ukázka a seznámení se s pytlovanými různými druhy malt, jak na zdění, omítání nebo i spárování.
Je možné si domluvit písemně nebo telefonicky semináře se zástupci firem, které vyrábí nebo pracují s jednotlivými stavebními materiály. Exkurze do výrobního závodu vyrábějícího malty či maltové směsi a seznámení se s výrobním programem.
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborné praxi a je rozdělena do několika částí.
1. část
2. část
3. část
Organizační forma výuky je teoreticko-praktická, kde bude komplexní úloha řešena nejprve v učebně s teoretickým opakováním a poté v reálném pracovním prostředí na stavbě, u smluvního partnera s předvedením praktické dovednosti zaměřené na problematiku maltových směsí a využívání jich po praktické stránce.
Základní učební pomůckou je učebnice a výklad učitele s pomocí technických listů a multifunkční tabule či internetových stránek. Dále pak pracovní sešit a psací potřeby, pracovní listy v tištěné podobě, pak to jsou praktické ukázky maltových směsí jednak jako vzorky v uzavíratelných nádobách – složení, barva a zrnitost, nebo praktické ukázky ve skutečné velikosti pytlovaných maltových směsí, např. ze stavebnin, a poté na konkrétní stavbě.
Potřebné nářadí pro výrobu a aplikaci maltových směsí – míchačka, ruční elektrické míchadlo, základní zednické nářadí pro zdění a omítání.
Ústně – příprava některých maltových směsí z technických listů a odprezentování spolužákům, rozdělení jednotlivých maltových směsí a jejich využití, rozdílnost jednotlivých maltových směsí podle poměru míchání
Písemně – technologický postup výroby jednotlivých druhů maltových směsí a rozdílnost v poměru míchání, rozdílná aplikace těchto směsí na různé stavební konstrukce (zdění, omítání, nanášení štukové omítky apod.), vyplnění pracovních listů
Prakticky – jednotlivé technologické postupy míchání maltových směsí z jednotlivých komponentů či pytlované nebo jejich nanášení na rozdílné konstrukce lze procvičovat při praktické části výuky (odborného výcviku – praxi) podle toho, jaký druh práce je zrovna s žáky procvičován
Hodnocení:
Výborně: 100–85 % správných odpovědí
Chvalitebně: 84–70 % správných odpovědí
Dobře: 69–50 % správných odpovědí
Dostatečně: 49–30 % správných odpovědí
Nedostatečně: 29–0 % správných odpovědí
Stavební materiály II, O.Tibitanzl, Sobotáles 2003
Technické listy výrobců maltových směsí
Dědek, M., Vošický, F.: Stavební materiály pro 1. ročník SPŠ, Praha, Sobotáles 2001 Technické listy výrobců
Liška, J.: Materiály, učebnice pro odborná učiliště, obor zednické práce, Parta 2003, ISBN 80-7320-040-6
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Vedra. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.