VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Majetek – základní předpoklady
Kód úlohy
66-u-3/AC42
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Vazba na vzdělávací modul(y)
Majetek
Škola
Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
12. 06. 2019 14:54
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
20
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
4
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše a pomocí dílčích příkladů a samostatné práce naučit žáky rozlišovat typy majetku, vypočítat účetní a daňové odpisy a vyčíslit inventarizační rozdíly. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Majetek“.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- kategorizuje majetek, odpisy a charakterizuje inventarizaci
- odpisuje dlouhodobý majetek
- vyčíslí inventarizační rozdíly
- vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při evidenci majetku
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1) kategorizuje majetek, odpisy a charakterizuje inventarizaci
- používá odbornou terminologii spojenou s majetkem, odpisy a inventarizací
- sleduje prezentaci na dané téma a reaguje na dotazy učitele
- na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
- samostatně nebo ve skupině žáků řeší zadaný pracovní list
Doporučený časový rozvrh činí 6 vyučovacích hodin.
2) odpisuje dlouhodobý majetek
- žák zařadí majetek do odpisové skupiny
- žák dle zadání vypočítá daňové i účetní odpisy
- žák vyplní inventární kartu
Doporučený časový rozvrh činí 4 vyučovacích hodin.
3) vyčíslí inventarizační rozdíly
- do připravené tabulky vypočítá fyzický stav majetku
- vyčíslí hodnotu účetního stavu majetku
- vyčíslí hodnotu inventarizačních rozdílů a pojmenuje ji
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
4) vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při evidenci majetku ve firmě
- navrhne si fiktivní firmu
- definuje si druhy majetku
- sestaví si odpisový plán a realizuje ho
- vytvoří si podklad pro fiktivní inventarizaci a vyčíslí inventarizační rozdíly
Doporučený časový rozvrh činí 8 vyučovacích hodin. Je doporučena i domácí příprava.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
- prezentace slouží k vysvětlení a procvičení terminologie spojené s majetkem firmy
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost výsledků
2. dílčí část
- pracovní list slouží opakování a postupnému zapamatování učiva
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, objasňuje a zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost výsledků
3. dílčí část
- příklad slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- učitel seznámí žáky se souvislým příkladem, připomene postup při řešení
- učitel společně se žáky do „inventární karty“ zapíše několik odpisů
- žáci následně pracují samostatně
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zodpovídá případné dotazy k dané problematice
- učitel zkontroluje správnost souvislého příkladu
4. dílčí část
- výpočet inventarizačních výsledků slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- učitel vysvětlí jednotlivé položky tabulek na uvedených příkladech
- společně se žáky spolupracuje na splnění úkolu
- učitel přizpůsobuje tempo a zodpovídá na případné dotazy
- společně kontrolují výsledek výpočtu a pojmenování inventarizačních rozdílů
5. dílčí část
- učitel zadá samostatně každému žákovi nebo skupině žáků vytvoření samostatného modelového příkladu
- učitel vysvětlí požadavky a podmínky zadaného modelového příkladu
Způsob realizace
v průběhu realizace modulu „Majetek“, v odborné učebně.
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- MS Word, MS Excel
- dataprojektor
- plátno na promítání (interaktivní tabule)
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb. (§ 26 až § 33a), ve znění pozdějších předpisů
- vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků, ve znění pozdějších předpisů
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část - prezentace - není žádný písemný výstup, žáci opakují teoretické poznatky společně s učitelem
2. dílčí část - doplňovačka - pracovní list
3. dílčí část - výpočet odpisů – pracovní list
4. dílčí část - výpočet inventarizačních rozdílů – pracovní list
5. dílčí část - samostatný modelový příklad
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů; způsob formulace; aktivita žáka
- předpokládá se spolupráce učitele se žákem, dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost doplnění; aktivní přístup; samostatnost
- celkem 5 dílčích příkladů; žák získá za každý příklad 5 bodů; celkem 25 bodů; uspěl při správném a věcném doplnění 2 příkladů a dosažení celkem 10 bodů.
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a učitelem
- celkem 3 dílčí příklady; žák získá za každý příklad 10 bodů; celkem 30 bodů; uspěl při správném a věcném doplnění 1 příkladu a dosažení celkem 10 bodů.
4. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a učitelem
- výpočet inventarizačních rozdílů; žák získá celkem 10 bodů; uspěl při získání 5 bodů
5. dílčí část
- hodnotí se námět samostatného modelového příkladu; forma zpracování; věcná správnost; samostatnost při řešení; obhajoba a prezentace přinesené práce
- celkový počet za modelový příklad 30 bodů; uspěl při dosažení celkem 10 bodů
Komplexní úloha se skládá celkem z pěti dílčích částí, žák může získat celkem 95 bodů, uspěl při dosažení 35 bodů.
Při celkovém hodnocení žáka se dále zohledňuje i práce ve vyučovacích hodinách a domácí příprava na samostatném modelovém příkladu.
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Daňová evidence 2017: praktický průvodce. 6. aktualizované vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2017. ISBN 978-80-88221-03-6.
Poznámky
Přehled o úloze:
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí:
- majetek – prezentace
- doplňovačka – pracovní list
- výpočet odpisů – pracovní list
- inventarizační rozdíly – pracovní list
- samostatný modelový příklad
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.