Základní pasivní prvky - rezistor, cívka, kondenzátor
26-u-3/AB52
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Základní pasivní prvky elektronických obvodů
Střední průmyslová škola Chrudim, Čáslavská, Chrudim
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
25. 04. 2019 17:26
12
2. ročník, 3. ročník
individuální, skupinové
2
Úloha je určena pro doplnění modulu Základní pasivní prvky elektronických obvodů s cílem osvojení znalostí a dovedností žáky v oblasti základních pasivních součástek rezistoru, cívky a kondenzátoru, jejich vlastností, značení, měření jejich parametrů a použití v elektronických obvodech (děliče napětí, můstky, dolní a horní propusti, rezonanční obvody,...).
Žák:
- ovládá vlastnosti, značení a parametry rezistorů, cívek a kondenzátorů;
- rozliší druhy, provedení a použití rezistorů, cívek a kondenzátorů v elektronických obvodech;
- změří a vypočítá hodnoty rezistorů, cívek a kondenzátorů pro jednoduchá konkrétní zapojení;
- odečítá a vyhodnocuje údaje z měřicích přístrojů, správně interpretuje naměřené výsledky.
Druhy rezistorů, provedení, značení,spojování, parametry a jejich použití - odborný výklad s prezentací, řešení úloh a příkladů ve skupinách; dílčí test: 2 hod.
Určování hodnot odporu podle barevného kódu, měření odporu multimetrem, výpočet a návrh děliče napětí, sériové a paralelní spojování rezistorů: laboratorní úloha: 2 hod.
Druhy kondenzátorů, provedení, značení,spojování, parametry a jejich použití - odborný výklad s prezentací, řešení úloh a příkladů ve skupinách; dílčí test: 2 hod.
Určování hodnot kapacity kondenzátorů, měření kapacity multimetrem, chování kondenzátoru v obvodu stejnosměrného a střídavého napětí, sériové a paralelní spojování kondenzátorů: laboratorní úloha: 2 hod.
Druhy cívek, provedení, značení, spojování, parametry a jejich použití - odborný výklad s prezentací, řešení úloh a příkladů ve skupinách; dílčí test: 2 hod.
Výpočet vlastní indukčnosti cívek, měření indukčnosti R L C metrem, chování cívky v obvodu stejnosměrného a střídavého napětí, sériové a paralelní spojování cívek: laboratorní úloha: 2 hod.
Při výkladu i měření je možno využít různých simulačních programů (např. NI Multisim, Circuit Simulator Applet, SPICE, TINA-TI apod.).
Pro samotná měření je možno využít například výukový Systém rc2000 - µLAB nebo Školní experimentální systém ISES apod.
Rozsah frekvencí je třeba nastavovat s ohledem na možností měření střídavého napětí danými multimetry, zpravidla od 50 do 500 Hz.
Organizační forma výuky teoreticko-praktická, řešení úlohy bude probíhat v učebně a v elektrotechnické laboratoři.
Různé druhy rezistorů, cívek a kondenzátorů,
multimetry pro měření napětí, proudu,odporu a kapacity,
RLC metry,
zdroj stejnosměrného a střídavého napětí,
funkční generátor,
osciloskop,
vodiče.
Druhy, značení, parametry a použití rezistorů, cívek a kondenzátorů, protokoly z měření jejich parametrů, výpočet sériové a paralelní kombinace těchto prvků, ověření funkce obvodů s rezistory, kondenzátory, cívkami.
Písemné zkoušení - teoretický test - 10 testových úloh (5 s výběrem odpovědi, 5 s otevřenými odpověďmi) na téma:
- druhy a provedení rezistorů,cívek a kondenzátorů;
- značení a další katalogové parametry;
- sériové a paralelní spojení, určení výsledné hodnoty;
- vlastnosti a použití v konkrétním zapojení (dělič napětí, filtr, oscilační obvod).
Praktická měření:
- měření odporu, kapacity a vlastní indukčnosti multimetrem;
- návrh odporového děliče napětí;
- závislost odporu, kapacitní a induktivní reaktance na frekvenci.
Samostatná práce:
- žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky (protokol z měření);
- žák nakreslí schéma zapojení pro ověření závislosti odporu, kapacitní a induktivní reaktance na frekvenci;
- žák vyřeší testové úlohy v testech.
Žák uspěl, pokud splnil všechny tři části zkoušky.
Výsledná známka bude určena jako vážený průměr s váhou dílčích zkoušek - písemné zkoušení - test 1, praktická měření 2, samostatná práce 2. (Každou známku vynásobit její vahou a následně vypočítat aritmetický průměr známek.)
Prospěl na výborný:
Žák ovládá vlastnosti, značení a parametry rezistorů, cívek a kondenzátorů; rozliší jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech; změří a vypočítá jejich hodnoty pro jednoduchá konkrétní zapojení.
minimálně 90 % úspěšnost v závěrečném testu.
Prospěl na chvalitebný:
Žák ovládá s drobnými chybami vlastnosti, značení a parametry rezistorů, cívek a kondenzátorů; rozliší jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech; změří a vypočítá jejich hodnoty pro jednoduchá konkrétní zapojení s drobnými nedostatky.
minimálně 75 % úspěšnost v závěrečném testu.
Prospěl na dobrý:
Žák ovládá s chybami, které po upozornění odstraní vlastnosti, značení a parametry rezistorů, cívek a kondenzátorů; rozliší jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech;
změří a vypočítá jejich hodnoty pro jednoduchá konkrétní zapojení s částečnou pomocí učitele.
minimálně 65 % úspěšnost v závěrečném testu.
Prospěl na dostatečný:
Ovládá s velkými obtížemi vlastnosti, značení a parametry rezistorů, cívek a kondenzátorů, změří a vypočítá jejich hodnoty pro jednoduchá konkrétní zapojení jen s pomocí učitele.
minimálně 50 % úspěšnost v závěrečném testu.
Neprospěl:
Žák neovládá vlastnosti, značení a parametry rezistorů, cívek a kondenzátorů; nezná jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech; nesplní měření praktické úlohy, neodevzdá protokol s vyhodnocením měření.
Méně než 50 % úspěšnost v testu.
Jan Kesl: Elektronika I. BEN - technická literatura, Praha 2006, ISBN 978-80-7300-143-8.
Václav Malina: Poznáváme elektroniku I. KOPP, České Budějovice, ISBN 80-85828-25-1.
Václav Malina: Poznáváme elektroniku II. KOPP, České Budějovice, ISBN 80-85828-55-3.
Robert Láníček: Elektronika obvody-součástky-děje. BEN - technická literatura, Praha 1998, ISBN 80-86056-25-2.
Jaroslav Doleček: Moderní učebnice elektroniky 1. Základy elektroniky, ideální a reálné prvky rezistor-kondenzátor-cívka BEN - technická literatura, Praha 2005 ISBN 80-7300-146-2.
Adrian Schommers: Elektronika tajemství zbavená. Kniha 1: Pokusy se stejnosměrným proudem - nakladatelství HEL Ostrava ISBN 80-902059-9-2.
Miloslav Bezděk: Elektronika I. KOPP, České Budějovice, ISBN 80-7232-174-4.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.