VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Fair trade
Kód úlohy
99-u-3/AI13
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
Fair trade
Škola
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Občanské kompetence a kulturní povědomí
Datum vytvoření
10. 02. 2020 09:01
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
2
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
2
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
4
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl pomocí dílčích úkolů naučit žáky vysvětlit podstatu fair trade, popsat odlišnosti mezi podmínkami fair trade obchodu a "běžného" obchodu. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednosti z modulu "Fair trade". Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
1) vysvětlí podstatu Fair trade obchodu a charakterizuje jeho základní principy
2) zhodnotí fair trade z různých pohledů
3) prezentuje možnosi podpory fair trade na praktických příkladech
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1) vysvětlí podstatu fair trade obchodu a charakterizuje jeho základní principy
- samostatně nebo ve skupině žáků vyhledá příslušné informace na webových stránkách
- za pomocí aktivizačních metod (například Brainstormingu), ve spolupráci s učitelem
- vysvětlí základní principy fair trade
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí podstatu fair trade obchodu
- aplikuje podstatu fair trade obchodu na praktických příkladech získaných na základě vlastního průzkumu
- učitel diskusi řídí a usměrňuje
- ve skupině žáků si základní principy společně zopakují, učitel jejich činnosti řídí a koriguje
2) Zhodnotí fair trade z různých pohledů
- společně s učitelem diskutují o příležitostech fair trade a dopadech na různé skupiny ve výrobním a obchodním řetězci od výroby až ke spotřebiteli
- ve skupině si žáci vymění role (např. dělník v továrně, majitel továrny, dopravce, řetězec, stát) a formou hry se budou snažit si vyjednat co nejlepší podmínky obchodu
- po samostatné úvaze odvodí příčiny velmi nízkých cen v supermarketech u produktů z rozvojových zemí, učiní závěry pro své spotřebitelské chování a diskutuje o tom ve skupině žáků
- z názorů si vyberou za účasti učitele nejzásadnější podněty
3) Prezentuje fair trade z různých pohledů
- žák se zapojí do hry a uvedou příklady nejčastějších výrobků fair trade
- vysvětlí, jaké přesvědčení žáka vede k podpoře fair trade
- komunikuje a diskutuje na téma podpory fair trade s učitelem
- navrhne konkrétní příklady podpory fair trade vyspělou společností
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku uvedených oborů vzdělání a je rozdělena do dílčích částí:
1) dílčí část - kreativní tvorba "Co víte o svých botách"
- učitel seznámí žáky s pracovním listem, který vede k zamyšlení
- žáci si samostatně prostřednictvím pracovního listu uvědomí hodnotu svého obutí
- učitel dohlíží na průběh celé činnosti a odpovídá žákům na dotazy
- cílem je uvědomění si hodnotu lidské práce
Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodina.
2) dílčí část - pracovní list "Vystavte správnou účtenku"
- učitel vysvětlí žákům podstatu pracovního listu a jeho vypracování
- žáci se zamyslí a ve skupině žáků se poradí nad řešením svého pracovního listu
- žáci diskutují o cenách, které tvoří uvedené položky
- srovnávají ceny a přiřazují ceny a položky
- učitel ukáže správná řešení a diskutuje se žáky o této problematice
- žáci si uvědomí kolik se za jednotlivé položky platí
Doporučený časový rozvrh činí 0,5 vyučovací hodiny.
3) dílčí část - pracovní list " Největší producenti bot na světě"
- učitel vysvětlí žákům podstatu pracovního listu a jeho vypracování
- žáci se zamyslí a ve skupině žáků se poradí nad řešením svého pracovního listu
- žáci diskutují o největších producentech bot na světě
- přiřazují jednotlivé státy k produkci bot
- učitel odhalí správná řešení a žáci si kontrolují správné odpovědi
- ve spolupráci s učitelem diskutují o největších producentech na světě
Doporučený časový rozvrh činí 0,5 vyučovací hodiny.
4) dílčí část - názorné video
- učitel žákům spustí názorné video
- po skončení videa žáci diskutují nad problematikou pracovních podmínek
- ve skupině žáků sdílejí své názory a podněty
- diskutují co všechno pro fair trade mohou udělat jako spotřebitelé
Způsob realizace
- teoretická, průřezová, praktická
- výuka se realizuje v odborné učebně
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítač
- Internet, MS Word, PowerPoint
- dataprojektor
- plátno na promítání
- tabule, fix, křída
- tiskárna
Učební pomůcky učitele:
- dílčí část - kreativní tvorba "Co víte o svých botách" - v elektronické i tištěné verzi - počet odpovídá žákům ve třídě
- dílčí část - pracovní list "Vystavte správnou účtenku" - v elektronické i tištěné verzi - počet odpovídá žákům ve třídě
- dílčí část - pracovní list " Největší producenti bot na světě" - v elektronické i tištěné verzi - počet odpovídá žákům ve třídě
- dílčí část - názorné video
Učební pomůcky pro žáka:
- psací potřeby
- fixy, případně pastelky
- učební dokumenty k dané problematice
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1) dílčí část - kreativní tvorba "Co víte o svých botách"
- kreativní tvorba - žáci doplňují informace o svých botách
2) dílčí část - pracovní list "Vystavte správnou účtenku"
- pracovní listy - žáci doplňují do tabulky a snaží se vystavit správnou účtenku
3) dílčí část - pracovní list " Největší producenti bot na světě"
- pracovní listy - žáci přiřazují stát k produkci obuvi
4) dílčí část - názorné video
- není žádný písemný výstup, žáci sledují krátký film a diskutují o něm
Kritéria hodnocení
1) dílčí část - kreativní tvorba "Co víte o svých botách"
- předpokládá se práce ve skupině žáků
- dílčí část se nehodnotí
2) dílčí část - pracovní list "Vystavte správnou účtenku"
- předpokládá se samostatná nebo skupinová práce
- hodnotí se věcná správnost
3) dílčí část - pracovní list " Největší producenti bot na světě"
- předpokládá se samostatná nebo skupinová práce
- hodnotí se věcná správnost
Doporučená literatura
https://www.fairtrade.cz/
https://youtu.be/6yENw6bZSmc
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Zezulková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.