VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Trh, tržní rovnováha
Kód úlohy
99-u-4/AI09
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
Trh a tržní rovnováha
Škola
Obch.akademie a Jazyk.škola s právem SJZ, Bartošova, Přerov 2
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
06. 02. 2020 16:04
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník, 3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl pomocí testů, pracovních listů a hry prohloubit u žáků získané teoretické znalosti o trhu.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny v jejím formuláři. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
Výuku je vhodné prokládat hledáním informací na internetu.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá odbornou terminologii
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- na internetu vyhledává, doplňuje a ověřuje si informace z pracovních listů
- pořizuje si poznámky
- řeší testy
- prostuduje pracovní listy a vypracuje testy: tržní rovnováha, komplementy, substituty, pravda – nepravda
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učitel má za úkol žáky:
- seznámit s novým učivem,
- umožnit, aby si nové učivo upevnili a prohloubili,
- motivovat je,
- diagnostikovat dosažený stav a prověřit výsledky učení
Celková časová náročnost 12 hodin, komplexní úloha
se skládá ze 4 částí.
Metodická doporučení
Učitel používá klasické výukové metody –
slovní a praktické
- vysvětlování
- vyjasňování
- tázání se
- práce s textem
- dialog
- metody práce s pracovními listy
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech
Způsob realizace
teoreticko-praktická,
prostor, ve kterém bude komplexní úloh řešena, je učební místnost, nebo učebna s PC
Pomůcky
Technické vybavení:
- dataprojektor
- plátno na promítání
- počítače
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
Učební pomůcky žáka:
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- Trh, tržní rovnováha - prezentace
Žák sleduje prezentace – trh, tržní rovnováha, nabídka, poptávka, používá odbornou terminologii.
2. dílčí část
- Trh, tržní rovnováha - test
- Žák sleduje prezentaci, vyřeší test – trh, tržní rovnováha, používá odbornou terminologii
- Využívá prezentaci, internet k vyřešení testu.
- pracovní list – hra – nabídka, poptávka, tržní rovnováha
- Žáci si rozdělí role. Polovina třídy bude přestavovat nabídku – výrobce, poskytovatele služeb. Polovina žáků bude přestavovat poptávku – kupující. Role si vylosují. Učitel určí druh výroby, poskytovaných služeb. Počet bankovek pro kupující. Nabídka – výrobci si sami určí, hodnotu a kvalitu jimi nabízených statků. Délku hry určuje učitel.
3. dílčí část
- pracovní list – komplementy, substituty
- Žák sleduje prezentaci, vyřeší test – komplementy, substituty
- Prostuduje pracovní list a vyřeší test - komplementy, substituty.
- Využívá prezentaci, internet k vyřešení testu.
4. dílčí část
- pracovní list – pravda – nepravda
- Žák vyplní pracovní list – pravda – nepravda
- Pracovní list slouží k opakování a postupnému zapamatování učiva o trhu, tržní rovnováze.
- Učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpoví případné dotazy žáků k dané problematice, dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby, zkontroluje správnost testu – pravda – nepravda.
Kritéria hodnocení
Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách i domácí příprava.
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů, způsob formulace,
- aktivita žáka,
- předpokládá se spolupráce učitele s žákem,
- hodnotí se test, který se skládá ze 14 otázek. Za přidělení 1 bodu považujme správně zodpovězenou celou otázku.
2. dílčí část – hra na nabídku a poptávku, tržní rovnováhu
- aktivní přístup a samostatnost,
- hra pomáhá žákům si uvědomit role. Faktory, které ovlivňují nabídku a poptávku.
- učitel by si měl nechat čas na zhodnocení tržního chování jednotlivých aktérů hry. Vzhledem k náročnosti úkolu, by se známky za tuto činnost měli pohybovat od 1 – 3.
3. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů, způsob formulace,
- aktivita žáka,
- předpokládá se spolupráce učitele s žákem,
- hodnotí se test, který se skládá ze 12 otázek. Za přidělení 1 bodu považujme správně zodpovězenou celou otázku.
4. dílčí část
- hodnotí se aktivní přístup a samostatnost,
- pracovní list má celkem 20 otázek
Doporučená literatura
SAMUELSON, Paul Anthony a William D. NORDHAUS. Ekonomie: 19. vydání. Praha: NS Svoboda, 2013. ISBN 978-80-205-0629-0.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Trnčáková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.