VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Ekonomická teorie
Kód úlohy
99-u-4/AI04
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Integrovaná střední škola technická, K Učilišti, Mělník
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
05. 02. 2020 17:02
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha má za cíl naučit žáky, na základě jednoduchých doplňovaček a dílčích příkladů ekonomickou teorii. Jedná se o porozumění základním pojmům ekonomie, členění ekonomie, základnímu členění tržního hospodářství, trhu a tržního mechanismu, národní hospodaření a banky.
Komplexní úloha je rozdělena do několika dílčích částí. Dílčí části jsou uvedeny ve formuláři pro zadání komplexní úlohy. Přílohou je zadání komplexních úloh a také řešení komplexních úloh.
V komplexní úloze budou použity motivační a fixační didaktické metody, jako například motivační rozhovor, uvádění příkladů z praxe, ústní opakování, písemné procvičování, a další. Také budou použity didaktické metody diagnostické a klasifikační.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Vysvětlí pojem ekonomie, tržní hospodářství, trh a tržní mechanismy, národní hospodářství a banky
- Vysvětlí charakteristiku a členění trhu
- Vysvětlí státní rozpočet
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák:
- Používá základní pojmy ekonomické teorie
- sleduje prezentaci na dané téma a odpovídá na otázky učitele
- aplikuje teoretické znalosti na praktických příkladech
- definuje pojem ekonomie, tržní hospodářství
- definuje trh a tržní mechanismy
- definuje národní hospodaření
- definuje bankovní soustavu
- samostatně nebo ve skupině žáků řeší zadané pracovní listy
- Vyplní pracovní list
- Vyplní otázky v pracovním listu
- Vytvoří samostatný příklad, kde popíše sestavování státního rozpočtu
- definuje příjmy státního rozpočtu a jeden přesně popíše
- definuje výdaje státního rozpočtu
- sestaví možné varianty řešení daného problému (rozpočet vyrovnaný, schodkový, přebytkový)
Doporučený časový rozvrh činí:
- 4 vyučovací hodiny pro první část
- 1 vyučovací hodina pro druhou část
- 3 vyučovací hodiny pro třetí část
Dále je doporučena domácí příprava v rozsahu 2 vyučovacích hodin
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů a je rozdělena do 4 dílčích částí.
1. dílčí část
- prezentace slouží k vysvětlení a procvičení terminologií na konkrétních příkladech
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost
2. dílčí část
- pracovní list slouží k opakování a postupnému zapamatování učiva
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost tvorby dokladů a jejich vyplnění
3. dílčí část
- pracovní list slouží k opakování a postupnému zapamatování učiva
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
Způsob realizace
forma výuky – teoretická
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače nebo tablety s přístupem k internetu
- MS Word, MS EXCEL, Adobe Reader
- dataprojektor
Učební pomůcky pro učitele:
- zadání komplexní úlohy (každý žák má vlastní komplexní úlohu)
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby, kreslící potřeby (pastelky)
- zadání dílčích částí komplexních úloh
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- aktivita při výkladu a zapojování se do výkladu
2. dílčí část
- pochopení ekonomické teorie
- vytvoření pracovního listu
3. dílčí část
- vyplnění pracovního listu
- vytvoření a popis státního rozpočtu
Kritéria hodnocení
Každá dílčí část má hodnocení 30 bodů. Žák uspěl při splnění alespoň 40 % možných bodů z kažé části.
Doporučená literatura
ZLÁMAL, Jaroslav a Zdeněk MENDL. Ekonomie nejen k maturitě. Vyd. 3. Kralice na Hané: Computer Media, 2012. ISBN 978-80-7402-130-5.
KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH a Danuše CHROMÁ. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Desáté, přepracované vydání. Praha: Eduko nakladatelství, 2019. ISBN 978-80-88057-62-8.
BUČKOVÁ, Veronika, Alena FABIČOVICOVÁ a Monika NOVÁKOVÁ. Ekonomika pro střední školy - úvod. Brno: Didaktis, c2013. ISBN 978-80-7358-204-3.
NAVRÁTILOVÁ, Petra, Zdeněk MENDL a Jaroslav ZLÁMAL. Ekonomie (nejen) k maturitě: testy - řešení. Kralice na Hané: Computer Media, 2007. ISBN 978-80-86686-89-9.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Vlková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.