VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Obchod – jednoduše a hravě
Kód úlohy
63-u-4/AI03
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
64 - Podnikání v oborech, odvětví
Vazba na vzdělávací modul(y)
Obchod – cesta produktu od výrobce k zákazníkovi
Škola
Integrovaná střední škola živnostenská, Plzeň, Škroupova 13, Škroupova, Plzeň - Jižní Předměstí
Klíčové kompetence
Personální a sociální kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
05. 02. 2020 16:33
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník, 3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
4
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše a pomocí doplňování, dílčích příkladů a vyhledávání v ověřených médiích, pochopit ekonomické téma obchod jeho vznik a vývoj, postavení v národním hospodářství a s ním související pojmy odbyt, logistika, velkoobchod a maloobchod. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Obchod – cesta produktu od výrobce k zákazníkovi“.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Dokáže stručně popsat historický vývoj obchodu
- Vysvětlí úlohu obchodu v národním hospodářství (NH).
- Charakterizuje hlavní funkce obchodu a dokáže vysvětlit pojem logistika.
- Vysvětlí rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem a jednotlivé druhy popíše a uvede příklady z praxe.
- Vytvoří prezentaci, kde ukáže cestu produktu od výroby až po konečného zákazníka.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- Žák dokáže stručně popsat historický vývoj obchodu
- sleduje prezentaci na dané téma.
- reaguje na dotazy vyučujícího.
- stručně popíše vývoj obchodu a s tím související historii trhu.
- s možností využití prezentace samostatně doma (popř. ve skupině při vyučovací hodině) dokáže odpovědět na otázky z pracovního listu na historický vývoj obchodu.
- Vysvětlí úlohu obchodu v národním hospodářství, Obchod jako samostatné odvětví NH
- Sleduje výklad látky vyučujícího a vytváří si poznámky.
- Reaguje na dotazy vyučujícího a na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky.
- Bude schopen posoudit, proč je funkce obchodu v NH nezbytná.
- Vysvětlí, co znamená Odvětvová klasifikace ekonomických činností (OKEČ).
- Charakterizuje hlavní oblasti obchodu a uvede příklady z praxe.
- Charakterizuje hlavní funkce obchodu a dokáže vysvětlit pojem logistika.
- Sleduje výklad látky vyučujícího a vytváří si poznámky.
- Ve skupinách při vyučování (nebo samostatně doma) se pokusí propojit získané teoretické poznatky s praxí s odbornou podporou učitele.
- Dokáže objasnit, v čem spočívá větší informovanost zákazníků o obchodu, jeho činnostech a sortimentu, a kteří prostředníci tuto informovanost zprostředkovávají.
- Uvede příklady sortimentu zboží spadajícího do obchodu se spotřebním zbožím a sortimentu zboží spadajícího do obchodu s kapitálovými statky.
- Vysvětlí rozdíl mezi přímou a nepřímou distribuční cestou a uvede konkrétní příklady z praxe.
- Žák pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího a uplatňuje práci s odborným textem (čtenářská gramotnost).
- Vysvětlí rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem, jednotlivé druhy popíše a uvede příklady z praxe.
- Aplikuje teoretické poznatky na praktických příkladech s odbornou podporou učitele.
- Na PC (mediální gramotnost) dokáže vyhledat a přiřadit konkrétní druhy velkoobchodů a maloobchodů k jednotlivým druhům.
- Každý žák nebo malá skupina žáků stručně popíše jednu maloobchodní a jednu velkoobchodní jednotku. Společně třída vytvoří dvě prezentace se stručným popisem jednotlivých druhů velkoobchodů a maloobchodů.
- Vytvoří prezentaci, kde ukáže cestu produktu od výroby až po konečného zákazníka.
- Žák pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího, vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů.
- Konzultuje nejasnosti s vyučujícím.
- Teoretické poznatky aplikuje na praktickém zadání, dokáže zhotovit prezentaci na téma“ Cesta produktu od výroby až ke konečnému zákazníkovi“.
- Zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím.
Doporučený časový rozvrh:
- 1. část 3 vyučovací hodiny
- 2. část 2 vyučovací hodiny
- 3. část 2 vyučovací hodiny
- 4. část 3 vyučovací hodiny
- 5. část 2 vyučovací hodiny
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce výše uvedených oborů a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
- prezentace slouží k poznání historie a vývoje obchodu
- učitel vede žáky formou diskuse k pochopení nových i již známých informací
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost jeho výsledků
2. dílčí část
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- cílem je zjistit, jaké je současné postavení obchodu v národním hospodářství ČR.
- použijí k tomu vhodné ukazatele a seznámí se z OKEČ
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost výsledků a různé odpovědi na kontrolní otázky spolu se žáky další hodinu formou diskuze vyhodnotí
3. dílčí část
- prezentace slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického života
- učitel společně se žáky vede diskuzi na dané téma
- žáci následně pracují samostatně a spojují příklady získané z praxe s teoretickými poznatky
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich dotazy
- učitel odpovídá na případné dotazy k dané problematice
- učitel zkontroluje správnost spojení teorie a praxe
4. dílčí část
- žák dokáže rozpoznat velkoobchod od maloobchodu
- aktivně se zapojuje do diskuze s učitelem a přiřazuje k jednotlivým typům maloobchodů a velkoobchodů základní znaky
- žáci propojují získané teoretické poznatky s praxí
- učitel vysvětlí jednotlivé druhy obchodních jednotek
- společně se žáky spolupracuje na splnění úkolu
- učitel přizpůsobuje tempo a zodpovídá na případné dotazy
5. dílčí část
- vyučující zadá samostatně každému žákovi nebo skupině žáků vytvoření prezentace
- učitel vysvětlí požadavky a podmínky ke správnému vyhotovení prezentace a následnému prezentování se před třídou
Způsob realizace
teoretická, průřezová, povinná
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- MS Word, MS Excel
- dataprojektor
- plátno na promítání
Učební pomůcky učitele:
- zadání prezentace - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
Učební pomůcky pro žáka:
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů; způsob formulace; aktivita žáka
- předpokládá se spolupráce vyučujícího se žákem, dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- 3 kontrolní otázky
- učitel společně se žáky diskutuje nad jejich názory
- společně vybírají nejvhodnější odpovědi na kontrolní otázky
3. dílčí část
- výstupem je kontrolní zaškrtávací test související s uvedenou prezentací
- celkový počet otázek je 15, vždy jedna odpověď správná
- 2 chyby …1, 3-5 chyb 2, 6-8 chyb 3, 9-11 chyb 4, 12 a více 5
4. dílčí část
- hodnotí se samostatnost při tvorbě dílčích úkolů a následná spolupráce a komunikace mezi žáky při tvorbě dvou společných prezentací sestavených z jednotlivých dílčích prací žáků
- sociální gramotnost
5. dílčí část
- hodnotí se dodržení požadavků a podmínek prezentace a následné prezentování se před třídou (vystupování a vyjadřování)
Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách a domácí příprava na samostatné práci a následné prezentování před třídou.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN isbn978-80-87301-23-4.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Markéta Kabátová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.