Detail komplexní úlohy Obchod – jednoduše a hravě

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Obchod – jednoduše a hravě

Kód úlohy

63-u-4/AI03

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

64 - Podnikání v oborech, odvětví

Vazba na vzdělávací modul(y)

Obchod – cesta produktu od výrobce k zákazníkovi

Škola

Integrovaná střední škola živnostenská, Plzeň, Škroupova 13, Škroupova, Plzeň - Jižní Předměstí

Klíčové kompetence

Personální a sociální kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

Datum vytvoření

05. 02. 2020 16:33

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

12

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník, 3. ročník, 4. ročník

Řešení úlohy

skupinové

Doporučený počet žáků

4

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše a pomocí doplňování, dílčích příkladů a vyhledávání v ověřených médiích, pochopit ekonomické téma obchod jeho vznik a vývoj, postavení v národním hospodářství a s ním související pojmy odbyt, logistika, velkoobchod a maloobchod. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Obchod – cesta produktu od výrobce k zákazníkovi“.

Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách. 

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. Dokáže stručně popsat historický vývoj obchodu
  2. Vysvětlí úlohu obchodu v národním hospodářství (NH).
  3. Charakterizuje hlavní funkce obchodu a dokáže vysvětlit pojem logistika.
  4. Vysvětlí rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem a jednotlivé druhy popíše a uvede příklady z praxe.
  5. Vytvoří prezentaci, kde ukáže cestu produktu od výroby až po konečného zákazníka.

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

  1. Žák dokáže stručně popsat historický vývoj obchodu
    • sleduje prezentaci na dané téma.
    • reaguje na dotazy vyučujícího.
    • stručně popíše vývoj obchodu a s tím související historii trhu.
    • s možností využití prezentace samostatně doma (popř. ve skupině při vyučovací hodině) dokáže odpovědět na otázky z pracovního listu na historický vývoj obchodu.
  2. Vysvětlí úlohu obchodu v národním hospodářství, Obchod jako samostatné odvětví NH
    • Sleduje výklad látky vyučujícího a vytváří si poznámky.
    • Reaguje na dotazy vyučujícího a na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky.
    • Bude schopen posoudit, proč je funkce obchodu v NH nezbytná.
    • Vysvětlí, co znamená Odvětvová klasifikace ekonomických činností (OKEČ).
    • Charakterizuje hlavní oblasti obchodu a uvede příklady z praxe.
  3. Charakterizuje hlavní funkce obchodu a dokáže vysvětlit pojem logistika.
    • Sleduje výklad látky vyučujícího a vytváří si poznámky.
    • Ve skupinách při vyučování (nebo samostatně doma) se pokusí propojit získané teoretické poznatky s praxí s odbornou podporou učitele.
    • Dokáže objasnit, v čem spočívá větší informovanost zákazníků o obchodu, jeho činnostech a sortimentu, a kteří prostředníci tuto informovanost zprostředkovávají.
    • Uvede příklady sortimentu zboží spadajícího do obchodu se spotřebním zbožím a sortimentu zboží spadajícího do obchodu s kapitálovými statky.
    • Vysvětlí rozdíl mezi přímou a nepřímou distribuční cestou a uvede konkrétní příklady z praxe.
    • Žák pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího a uplatňuje práci s odborným textem (čtenářská gramotnost).
  4. Vysvětlí rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem, jednotlivé druhy popíše a uvede příklady z praxe.
    • Aplikuje teoretické poznatky na praktických příkladech s odbornou podporou učitele.
    • Na PC (mediální gramotnost) dokáže vyhledat a přiřadit konkrétní druhy velkoobchodů a maloobchodů k jednotlivým druhům.
    • Každý žák nebo malá skupina žáků stručně popíše jednu maloobchodní a jednu velkoobchodní jednotku. Společně třída vytvoří dvě prezentace se stručným popisem jednotlivých druhů velkoobchodů a maloobchodů.
  5. Vytvoří prezentaci, kde ukáže cestu produktu od výroby až po konečného zákazníka.
    • Žák pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího, vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů.
    • Konzultuje nejasnosti s vyučujícím.
    • Teoretické poznatky aplikuje na praktickém zadání, dokáže zhotovit prezentaci na téma“ Cesta produktu od výroby až ke konečnému zákazníkovi“.
    • Zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím.

Doporučený časový rozvrh:

  • 1. část 3 vyučovací hodiny
  • 2. část 2 vyučovací hodiny
  • 3. část 2 vyučovací hodiny
  • 4. část 3 vyučovací hodiny
  • 5. část 2 vyučovací hodiny

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce výše uvedených oborů a je rozdělena do dílčích částí.

1. dílčí část

  • prezentace slouží k poznání historie a vývoje obchodu
  • učitel vede žáky formou diskuse k pochopení nových i již známých informací
  • žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
  • žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
  • učitel zkontroluje správnost jeho výsledků

2. dílčí část

  • učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
  • cílem je zjistit, jaké je současné postavení obchodu v národním hospodářství ČR.
  • použijí k tomu vhodné ukazatele a seznámí se z OKEČ
  • učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
  • učitel zkontroluje správnost výsledků a různé odpovědi na kontrolní otázky spolu se žáky další hodinu formou diskuze vyhodnotí

3. dílčí část

  • prezentace slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického života
  • učitel společně se žáky vede diskuzi na dané téma
  • žáci následně pracují samostatně a spojují příklady získané z praxe s teoretickými poznatky
  • učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich dotazy
  • učitel odpovídá na případné dotazy k dané problematice
  • učitel zkontroluje správnost spojení teorie a praxe

4. dílčí část

  • žák dokáže rozpoznat velkoobchod od maloobchodu
  • aktivně se zapojuje do diskuze s učitelem a přiřazuje k jednotlivým typům maloobchodů a velkoobchodů základní znaky
  • žáci propojují získané teoretické poznatky s praxí
  • učitel vysvětlí jednotlivé druhy obchodních jednotek
  • společně se žáky spolupracuje na splnění úkolu
  • učitel přizpůsobuje tempo a zodpovídá na případné dotazy

5. dílčí část

  • vyučující zadá samostatně každému žákovi nebo skupině žáků vytvoření prezentace
  • učitel vysvětlí požadavky a podmínky ke správnému vyhotovení prezentace a následnému prezentování se před třídou

Způsob realizace

teoretická, průřezová, povinná

Pomůcky

Technické vybavení:

  • počítače
  • MS Word, MS Excel
  • dataprojektor
  • plátno na promítání

Učební pomůcky učitele:

  • zadání prezentace - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě

Učební pomůcky pro žáka:

  • učební dokumenty k dané problematice
  • psací potřeby

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Kritéria hodnocení

1. dílčí část

  • posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů; způsob formulace; aktivita žáka
  • předpokládá se spolupráce vyučujícího se žákem, dílčí část se nehodnotí

2. dílčí část

  • 3 kontrolní otázky
  • učitel společně se žáky diskutuje nad jejich názory
  •  společně vybírají nejvhodnější odpovědi na kontrolní otázky

3. dílčí část

  • výstupem je kontrolní zaškrtávací test související s uvedenou prezentací
  • celkový počet otázek je 15, vždy jedna odpověď správná
  • 2 chyby …1, 3-5 chyb 2, 6-8 chyb 3, 9-11 chyb 4, 12 a více 5

4. dílčí část

  • hodnotí se samostatnost při tvorbě dílčích úkolů a následná spolupráce a komunikace mezi žáky při tvorbě dvou společných prezentací sestavených z jednotlivých dílčích prací žáků
  • sociální gramotnost

5. dílčí část

  • hodnotí se dodržení požadavků a podmínek prezentace a následné prezentování se před třídou (vystupování a vyjadřování)

Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách a domácí příprava na samostatné práci a následné prezentování před třídou.

Doporučená literatura

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN isbn978-80-87301-23-4.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Markéta Kabátová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.