VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Podnikání - základní pojmy
Kód úlohy
99-u-3/AH98
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
Podnikání – základní pojmy
Škola
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace, Žákovská, Sokolov
Klíčové kompetence
Občanské kompetence a kulturní povědomí, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
31. 01. 2020 14:18
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
14
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník, 3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl pomocí tvorby ve Wordu nebo v Excelu, dílčích příkladů a samostatné práce naučit žáky, že stačí správně uchopit tyto pojmy a následně správně rozhodnout pro právní aspekt. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Podnikání - základní pojmy“.
Žák pochopí základy podnikání a pojmy obchodní závod, podnikatel, podnikání, práva a povinnosti, právní aspekty. V různých situacích bude umět zhodnotit chování a případně navrhnout a kriticky posoudit své návrhy řešení problémů souvisejících s podnikáním. Měl by být schopen si uvědomit význam pojmů, rozpoznat cíle, popsat, jak správně založit podikání právnické a fyzické osoby. Určit cíl, ke kterému směřuje a způsoby, jakými těchto cílů dosáhne.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání, teorie a předlohy jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá odbornou terminologii určitých pojmů – podniku, podnikání a právních aspektů
- vytvoří karty pro majetek a vede deník příjmů a výdaj
- vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při vedení evidence majetku a deníku příjmů a výdajů
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- používá odbornou terminologii základních pojmů
- sleduje prezentaci na dané téma a reaguje na dotazy vyučujícího
- samostatně řeší zadaný úkol - Pracovní list
- vytvoří karty pro majetek a vede deník příjmů a výdajů
- na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky,
- žák si systematicky rozdělí získané doklady z odborné praxe a z předchozího modulu a zapíše do deníku příjmů a výdajů,
- žák si systematicky rozdělí a zařadí daný majetek živnostníka na předepsané karty
- vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při vedení evidence majetku a deníku příjmů a výdajů
- navrhne si fiktivní firmu,
- definuje a určí dlouhodobý a krátkodobý majetek fiktivní firmy,
- sestaví, vytvoří a zapíše pomocí fiktivně vytvořených dokladů do deníčků příjmů a výdajů
Doporučený časový rozvrh činí 4 vyučovací hodiny pro každou část. Je doporučena i domácí příprava.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
- prezentace slouží k vysvětlení a procvičení terminologií na konkrétních příkladech
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost
2. dílčí část
- pracovní list slouží opakování a postupnému zapamatování učiva
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost tvorby dokumentů a jejich vyplnění
3. dílčí část
- souvislý příklad slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- učitel seznámí žáky se souvislým příkladem, připomene postup při řešení
- učitel společně se žáky do „skladní karty a inventární karty“ zapíše několik případů a majetků
- žáci následně pracují samostatně
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zodpovídá na případné dotazy k dané problematice
- učitel zkontroluje správnost souvislého příkladu
- společně se žáky spolupracuje na splnění úkolu
- učitel přizpůsobuje tempo a zodpovídá na případné dotazy
4. dílčí část
- vyučující zadá samostatně každému žákovi nebo skupině žáků vytvoření samostatného modelového příkladu
- učitel vysvětlí požadavky a podmínky zadaného modelového příkladu – v čem bude fiktivní firma podnikat; počet a druh majetku firmy, definování vzhledu a tvorby dokumentu a tiskopisů, formu a způsob odevzdání.
Způsob realizace
teoretická, průřezová, povinná
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- tiskárna
- MS Word, MS Excel či obdobný kancelářský SW
- dataprojektor
- plátno na promítání
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- živnostenský zákoník a zákon o obchodních korporacích
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
- ÚZ živnostenského zákona a
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů; způsob formulace; aktivita žáka
- předpokládá se spolupráce vyučujícího se žákem, dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost tvorby a doplnění; aktivní přístup; samostatnost
- hodnotí se věcná správnost, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace výsledků před třídou a vyučujícím
- celkem 3 dílčí příklady; žák získá za každý příklad 5 bodů; celkem 15 bodů; uspěl při správném a věcném doplnění 1 příkladu
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a vyučujícím
- žák získá celkem 10 bodů; uspěl při získání 5 bodů
4. dílčí část
- hodnotí se námět samostatného modelového příkladu; forma zpracování; věcná správnost; samostatnost při řešení; obhajoba a prezentace přinesené práce
- celkový počet za modelový příklad 30 bodů; uspěl při dosažení celkem 10 bodů
Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách a domácí příprava na samostatném modelovém příkladu.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jana a kolektiv. Ekonomie 2017: Stručný přehled. Zlín: CEED, 2018. 304 s. ISBN 978-80-87301-23-4
VEBER, J; SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy: 3. vyd. Praha: Grada, 2012. 332 s. ISBN 978-80-247-4520-6
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.