VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Orientace v hospodaření organizace
Kód úlohy
99-u-3/AH97
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
Orientace v hospodaření organizace – pojmy
Škola
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace, Žákovská, Sokolov
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
31. 01. 2020 11:24
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník, 3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Modul je určen pro všechny obory vzdělání s průřezovou ekonomikou. Žák získá přehled s pojmy: příjmy, výdaje, základ daně a dále související pojmy - náklady, výnosy, hosp. výsledek, tržby, obraty, zisk a výpočet daně z příjmů jak FO tak PO v obchodním závodu.
Žák po absolvování modulu chápe pojmy související s hospodařením obchodního závodu, chápe důvody výpočtu daní a správně se orientuje se souvisejícími pojmy.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Vysvětlí podstatu příjmů, výdajů, nákladů a výnosů
- Charakterizuje pojem hospodářský výsledek (HV) a s tím související pojmy
- Popíše a vysvětlí zápisy v deníku příjmů a výdajů
- Vysvětlí výpočet HV
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- Používá odbornou terminologii
- sleduje prezentaci na dané téma a reaguje na dotazy vyučujícího
- samostatně řeší zadaný úkol - Pracovní list doporučený časový rozvrh činí 4 vyučovací hodiny
- Vytvoří vlastní dokument pro zápis – příjmů, výdajů, nákladů a výnosů
- na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
- žák si systematicky připraví vlastní tiskopis a vytiskne
- žák si systematicky rozdělí úkoly do skupin a navrhne plán pro pokračování úkolů – výnosy, náklady
- Vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při byznys plánu
- definuje a navrhne si vlastní dokumentaci hospodaření pro fiktivní firmu
- sestaví, vytvoří, zapíše a vytiskne pomocí fiktivně vytvořené firmy svojí dokumentaci hospodaření
Doporučený časový rozvrh činí 4 vyučovací hodiny pro každou část.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
- prezentace slouží k vysvětlení a procvičení terminologií na konkrétních příkladech
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost
2. dílčí část
- pracovní list slouží opakování a postupnému zapamatování učiva
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost tvorby dokumentů a jejich vyplnění
- žáci následně pracují samostatně
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel odpovídá na případné dotazy k dané problematice
- učitel zkontroluje správnost souvislého příkladu
- společně se žáky spolupracuje na splnění úkolu
- učitel přizpůsobuje tempo a zodpovídá na případné dotazy
3. dílčí část
- vyučující zadá samostatně každému žákovi nebo skupině žáků vytvoření samostatného modelového příkladu
- učitel vysvětlí požadavky a podmínky zadaného modelového příkladu – hospodaření fiktivní firmy. Definování vzhledu a tvorby dokumentu a tiskopisů, formu a způsob odevzdání zadá učitel.
Způsob realizace
teoretická, průřezová, povinná
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- tiskárna
- MS Word, MS Excel (či jiný srovnatelný kancelářský SW)
- dataprojektor
- plátno na promítání
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů; způsob formulace; aktivita žáka
- předpokládá se spolupráce vyučujícího se žákem, dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost tvorby a doplnění; aktivní přístup; samostatnost
- hodnotí se věcná správnost, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace výsledků před třídou a vyučujícím
3. dílčí část
- hodnotí se námět samostatného modelového příkladu; forma zpracování; věcná správnost; samostatnost při řešení; obhajoba a prezentace přinesené práce
- celkový počet za modelový příklad 30 bodů; uspěl při dosažení celkem 10 bodů
Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách a domácí příprava na samostatném modelovém příkladu.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jana a kolektiv. Ekonomie 2017: Stručný přehled. Zlín: CEED, 2018. 304 s. ISBN 978-80-87301-23-4
VEBER, J; SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy: 3. vyd. Praha: Grada, 2012. 332 s. ISBN 978-80-247-4520-6
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.