VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Vady dřeva
Kód úlohy
82-u-3/AA71
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Vady dřeva
Škola
Střední škola stavebních řemesel Brno-Bosonohy, příspěvková organizace, Pražská, Brno
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
04. 03. 2019 11:46
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
16
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
12
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky základní vady dřeva, rozdělení vad dřeva. Žáci charakterizují základní vady dřeva a posoudí kvalitu materiálu vzhledem k dalšímu využití.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- určuje základní vady dřeva vzniklé během růstu, při těžbě, dopravě, skladování, při nesprávném zpracování, při výrobě, poškozením dřevokaznými houbami, hmyzem a cizopasnými rostlinami
- posoudí kvalitu materiálu vzhledem k dalšímu využití
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše základní vady dřeva ( vzniklé během růstu, při těžbě, dopravě, skladování, při nesprávném zpracování, při výrobě, poškozením dřevokaznými houbami, hmyzem a cizopasnými rostlinami)
- posoudí kvalitu materiálu vzhledem k dalšímu využití
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Doporučený časový rozvrh - 1. ročník (12 hod):
Průběžný časový rozvrh činí 8 vyučovací hodiny.
- charakterizuje jednotlivé druhy vad
Průběžný časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
- na vzorcích určí danou vadu dřeva
Průběžný časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
- navrhne možnosti použití materiálu obsahující vadu
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci předmětu materiály, technologie a odborný výcvik.
slovní metody:
- odborný výklad s prezentací
přímé vyučování:
- přednes s použitím audiovizuální techniky a odborné literatury
- hodnocené domácí úkoly (hledání materiálů a informací, vytvoření prezentace k danému tématu)
Způsob realizace
- teoreticko-praktická forma výuky v učebně s potřebným vybavením, externí prostory např. arboretum, dílna s potřebným vybavením
- samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
pro žáka:
- program pro tvorbu prezentací
- digitální fotoaparát nebo fotoaparát v mobilním telefonu
- vzorky dřev s vadami
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením/ kreslírna/ dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
- vizualizér
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Metody názorně demonstrační:
- ukázky vad dřeva a na vzorcích, žáci určí danou vadu dřeva
- charakterizuje a popíše zjištěnou vadu dřeva
- navrhne možnosti použití prověřovaného materiálu obsahující vadu
Zpracování samostatné práce:
- zpracování vlastní prezentace na zadané téma
- vlastní prezentace před třídou
- uplatnění dosažených znalostí žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
1 – 100 %, 2 – 87 %, 3 – 73 %, 4 – 58 %,
hranice úspěšnosti zkoušky – 43 %
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
Neprospěl: neorientuje se v učivu, písemné nebo ústní úkoly řeší jen s pomocí učitele, jeho řešení vlastní prezentace má po obsahové stránce větší závady
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ Zdeňka, Nauka o materiálech, pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, Sobotáles, ISBN: 978-80-86817-25-5
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Božeková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.