VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Sběr a třídění dat (E)
Kód úlohy
IN-u-2/AE96
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
Vzdělávací oblasti
IN - Informatické vzdělávání
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Střední škola, ZŠ a MŠ Prostějov, Komenského, Prostějov
Klíčové kompetence
Digitální kompetence
Datum vytvoření
10. 10. 2019 15:34
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
8
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
4
Charakteristika/anotace
Námětem projektu je představení oboru vzdělání budoucím uchazečům o studium na škole. Žáci formou prezentace představí svůj pohled na obor, který studují, a následně do prezentace zakomponují i všeobecné informace, které získají na stránkách školy, společně s potřebnými grafickými podklady, další potřebné informace budou čerpat na stránkách úřadu práce.
Sbíraná a tříděná data by měla směřovat k oboru vzdělání, který žáci studují, aby hledali informace o vlastním oboru a o možnostech budoucího uplatnění. Utváří se tím vazba na oblast Člověk a svět práce a k samotnému oboru.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- získává a shromažďuje data;
- třídí data podle různého typu – grafické, zvukové a textové soubory;
- zpracovává získaná data;
- osvojí si zásady a tvorbu prezentace v programu pro to určeném;
- orientuje se v sesbíraných datech;
- vybírá relevantní informace ze sesbíraných dat;
- získává potřebné informace;
- prezentuje získané informace a poznatky.
Vazba na RVP
- uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout ve svém oboru, odpovídá na základě dat; uvede příklady zdrojů dat a informací;
- rozlišuje a používá různé datové typy; rozliší data obrázku, textu, zvuku a podle přípony souboru; vhodně používá kompresi dat – např. fotografií;
- vlastními slovy popíše konkrétní problém, určí, co k němu již ví a jaké informace bude potřebovat k jeho řešení;
- pojmenuje jednotlivá digitální zařízení;
- zaznamená, zobrazí, uloží, přenese, vytiskne data, využívá běžná vstupní a výstupní zařízení počítačových soustav;
- při práci využívá ovládací prvky a nástroje operačního systému, grafického uživatelského rozhraní a pracovní nástroje vybraných aplikací.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- Zadání úlohy. (1 h)
- Sběr a třídění dat: žáci vyhledávají a sbírají data o svém oboru, využívají k tomu především internet, ŠVP atd., průběžně konzultují svůj postup s učitelem ICT. (4 h)
- První žák sbírá a třídí fotografie
- Druhý žák sbírá a třídí základní informace o oboru
- Třetí žák sbírá a třídí základní informace o škole
- Čtvrtý žák provádí úpravu a kompresi dat – fotografií
- Žáci ukládají veškerá data do společné složky své pracovní skupiny.
- Zpracování a vyhodnocení dat, včetně tvorby prezentace v příslušném programu (2 h):
- úprava fotek – změna velikosti, rozlišení atd.;
- přenášení vyhledaných informací do prezentace;
- grafická úprava prezentace – přechody, barva nebo vzor snímků;
- časové rozvržení prezentace – prodleva mezi snímky;
- uložení prezentace;
- kompletní záloha veškerých dat na přenosné médium – flash disk.
- Žáci odprezentují svůj výsledek, který současně předají vyučujícímu na přenosném médiu. (1 h)
Metodická doporučení
Sbíraná a tříděná data by měla směřovat k oboru vzdělání, který žáci studují, aby hledali informace o vlastním oboru.
Úloha má hlavně motivační charakter – žáci si mají dokázat, že jsou schopni vytvořit i složitější typ dokumentů než je textový. Měla by se rozčlenit do několika kroků a po každém z nich by mělo skrze formativní hodnocení dojít jednak k poznání, co se jim podařilo splnit a v čem si musí doplnit znalosti, a také k další motivaci. Návrh rozčlenění kroků úlohy:
- Vytvoření samotného souboru prezentace (uložení pod určitým - logickým - názvem)
- Struktura prezentace a posloupnost
- Seznámení s daným oborem vzdělání
- Vysvětlení, jak žák postupoval při řešení úlohy
- Samotná ústní prezentace výsledku
Způsob realizace
Teoreticko-praktická úloha
Tvorba v učebnách školy – ICT učebna a kmenová třída
Pomůcky
- Počítač nebo notebook s potřebným SW a HW vybavením (program na tvorbu prezentací, grafický editor, textový editor)
- Mobilní telefon nebo digitální fotoaparát
- Multifunkční zařízení pro tisk, skenování a kopírování
- Přenosné médium – flash disk
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
- Soupis informací o oboru vzdělání, který žáci studují;
- prezentace.
Kritéria hodnocení
Hodnocení se neřídí pouze podle odevzdaných výstupů a jejich kvality, ale podle splněných kroků v položce metodická doporučení. Tedy:
- Vytvoření samotného souboru prezentace (uložení pod určitým - logickým - názvem)
- Struktura prezentace a posloupnost
- Seznámení s daným oborem vzdělání
- Vysvětlení, jak žák postupoval při řešení úlohy
- Samotná ústní prezentace výsledku
Všechny body mají přibližně stejnou váhu.
Zároveň se u hodnocení přihlíží k míře aktivity žáků.
Doporučená literatura
Informatické myšlení. Informatické myšlení [online]. Dostupné z: https://imysleni.cz/
Vzdělávací materiály. Informatické myšlení [online]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice
Základy informatiky pro střední školy. Informatické myšlení [online]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-stredni-skoly
Nápověda k LibreOffice Impress - LibreOffice Help. 302 Found [online]. Dostupné z: https://help.libreoffice.org/Impress/Welcome_to_the_Impress_Help/cs
Správná prezentace v PowerPointu. Správná prezentace v PowerPointu [online]. Dostupné z: https://www.prezentacepowerpoint.cz/
Poznámky
Obsahové upřesnění
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Vymazal. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.