VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Technické kreslení, zobrazování a čtení výkresů
Kód úlohy
82-u-3/AA51
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
Vazba na vzdělávací modul(y)
Kreslení výrobků dle platných technických norem
Škola
Střední odborná škola, Litvínov - Hamr, příspěvková organizace, Mládežnická, Litvínov - Hamr
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
05. 02. 2019 13:42
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
24
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky osvojení významu technického kreslení, zobrazování objektů a čtení výkresů:
- orientace v technické dokumentaci
- použití technických výkresů
- konstrukce geometrických tvarů
- kosoúhlé zobrazování
- perspektivní zobrazování
- čtení z výkresové dokumentace
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- zdůvodňuje používání technického kreslení a charakterizuje důvody vytváření technické dokumentace
- orientuje se v technické dokumentaci
- charakterizuje druhy výkresů a jejich použití
- rýsuje základní geometrické konstrukce
- zobrazuje objekty v kosoúhlém promítání a perspektivním zobrazování
- čte z výkresové dokumentace a orientuje se v ní
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- charakterizuje důvody použití technického kreslení a vytváření technické dokumentace
- vysvětlí používání technického kreslení
- charakterizuje důvody vytváření technické dokumentace
- charakterizuje druhy výkresů a jejich použití
- orientuje se a čte v technické dokumentaci
- zpracuje základní geometrické konstrukce
- rýsuje geometrické tvary
- rýsuje mnohoúhelníků
- rýsuje kosoúhleho promítání
- rýsuje perspektivního zobrazování
Doporučený časový rozvrh: 24 hodin
2 hodiny:
- znalost používání technického kreslení a vytváření technické dokumentace
1 hodina:
- znalost a orientace v technické dokumentace
19 hodin:
- rýsování dle zadaných krytérií - samostatná činnost
2 hodiny:
- čtení technické dokumentace
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci býuky předmětu odborné kreslení, odborný výcvik.
Způsob realizace
- praktická i teoretická forma výuky v učebně s potřebným vybavením (kreslírna)
- samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu
pro žáka:
- učebnice Odborné kreslení
- druhy výkresové dokumentace
- rýsovací pomůcky
- papíry na výkresy v různých formátech
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením/ kreslírna/ dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Ve výuce jsou doporučeny kombinovat metody:
Slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- odborný výklad s prezentací (druhy výkresové dokumentace, technické výkresy, geometrické tvary, výkres kosoúhlého zobrazování, výkres perspektivního zobrazování)
Demonstrační a praktické:
- rýsování geometrických tvarů dle zadání
- rýsování kosoúhlého promítání dle zadání
- rýsování perspektivního zobrazování dle zadání
- čtení výkresů
Zpracování samostatné práce:
- zpracování objektů dle jednotného zadání ( výrobek dílec)
- zobrazování objektů ( konstrukce geometrických tvarů, kosoúhlé zobrazování, perspektivní zobrazování)
- technický výkres formátu A3
Kritéria hodnocení
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- zpracování objektů dle jednotného zadání ( 1 kus výrobeku nebo dílce)
- zobrazování objektů dle zadání ( konstrukce geometrických tvarů, kosoúhlé zobrazování, perspektivní zobrazování)
- technický výkres formátu A3
Prospěl – neprospěl
1 – 100% - 88% , 2-87% - 74%, 3-73% - 59%, 4-58% - 43%, hranice úspěšnosti zkoušky
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu písemnou neo ústní formou, rýsování zadáné práce dle normy.
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, nesplnění požadavků na rýsování, úkoly řeší jen s pomocí učitele, rýsování vykazuje závažné nedostatky.
Doporučená literatura
NUTSCH, Wolfgang, Odborné kreslení a základy konstrukce pro truhláře, Sobotáles, ISBN: 978-80-86706-20-7
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Findeis. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.