VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Holocaust a já
Kód úlohy
ČJ-u-4/AD25
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Vzdělávací oblasti
ČJ - Český jazyk
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky s.r.o., Hradecká, Hradec Králové
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence, Občanské kompetence a kulturní povědomí
Datum vytvoření
30. 09. 2019 16:50
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
80
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník, 3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
10
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha nenahrazuje literární učivo v tradičním historizujícím chronologickém pojetí, nenahrazuje ani dějepisné, společenskovědní nebo jiné učivo, jak je popsáno v RVP. Toto učivo však rozšiřuje o osobní zkušenost s četbou, exkurzí a vlastní tvorbou zaměřenou na vnímání a interpretaci holocaustu. Pojetí komplexní úlohy je v propojení vzdělávacích oblastí vzdělávání a komunikace českém jazyce, společenskovědní vzdělávání a estetické vzdělávání.
Cílem modulu je seznámit žáka s 2. světovou válkou, holocaustem, literaturou o 2. světové válce a holocaustu na vyšší úrovni, než je tomu v RVP; vést k respektování práv a osobnosti druhých lidí; směřovat k vyjadřování (uměleckému i neuměleckému) k dané problematice.
Žáci se nejprve seznámí s historií židovského národa se zvláštním důrazem na dějiny konce 19. a 20. století. Vyhledávají odborné informace o holocaustu a posléze je porovnávají s texty umělecké literatury. Nepřeberné množství textu o dané problematice umožňuje zapojit do komplexní úlohy i vyšší počet žáků než 10. Zároveň tato šířka materiálu umožňuje žákům vybrat text „na tělo“.
Obsah:
- Židovské dějiny do konce 19. století
- Sionismus a antisionismus konce 19. a počátku 20. století
- Vzrůstající antisemitismus v 1. polovině 20. století
- Adolf Hitler a nacismus
- Židé a komunismus
- Židé na začátku 2. světové války
- Konečné řešení a konference ve Wannsee
- Holocaust
- Literatura o 2. světové válce – obecný přehled, rozdělení
- Holocaust v 1. etapě válečné literatury
- Holocaust ve 2. etapě válečné literatury
- Holocaust ve 3. etapě válečné literatury
- Exkurze Památník Terezín
- Exkurze Auschwitz-Birkenau
- Židé po 2. světové válce
- Holocaust dnes
Náměty na autory:
- A. Franková; T. Keneally; A. Spiegelman; G. Tabori; R. Höß, R. Merle; A. Lustig; L. Fuks; O. Pavel; J. Weil; J. Otčenášek; J. Škvorecký; E. Hostovský; V. Fischl
- Uvedení autoři jsou pouze náměty, ve výuce lze využít jakékoli dílo podle výběru učitele/žáka, které odpovídá tématu, včetně uměleckých děl neliterárních, pamětí atp.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- porozumí historickému kontextu vývoje židovských dějin, dokáže rozlišit termíny sionismus, antisionismus, antisemitismus
- porozumí a vysvětlí antisemitistické tendence v první polovině 20. století, chápe a je schopen diskutovat o nebezpečí nacismu a teorií A. Hitlera, osvojí si informace o vztahu sovětských komunistů k Židům
- porozumí dějinám Židů během 2. světové války, vysvětlí nepřátelské postoje určitých skupin obyvatelstva vůči Židům, ovládá informace o konečném řešení židovské otázky a holocaustu
- chápe význam literatury o 2. světové válce a holocaustu, orientuje se v rozdělení a charakteristice této literatury, rozumí základním dílům této literatury, stručně charakterizuje díla i autory
- posoudí umělecké i neumělecké texty s problematikou holocaustu, prezentuje vlastní četbu uměleckého i neuměleckého díla s touto tematikou
- rozumí poválečnému vývoji židovského státu i národa, uvědomuje si význam odkazu holocaustu pro dnešní dobu, uvědomuje si tendence současného světa, které mohou být nebezpečné pro demokracii a svobodu člověka
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- Individuální četba žáků (práce žáků s konkrétními texty – každý žák během školního roku přečte jednu až dvě knihy /podle náročnosti/ s danou problematikou)
- Vysvětlení historického kontextu a vývoje žáky (samostatná práce žáků s vytvořením prezentace, předvedení před ostatními žáky, učitel působí především jako moderátor a případný korektor nepřesných informací; doporučuje se pracovat s historickými materiály a dobovým tiskem, filmem atp.)
- Tvorba pracovních listů (připravují žáci pod vedením učitele podle vlastní prezentace historického kontextu a vývoje, slouží k ověřování osvojení si prezentovaných informací)
- Prezentace přečtených děl z hlediska žákovských dojmů a postřehů z četby
- Tvorba pracovních listů (připravují žáci pod vedením učitele podle vlastní četby, slouží k ověřování informací o diskutovaných knihách)
- Tvorba vlastního textu, případně výtvarného díla (na základě získaných informací každý žák vytvoří krátký umělecký nebo neumělecký text o problematice holocaustu, je možné vytvořit i výtvarné dílo inspirované holocaustem), jeho interpretace před spolužáky
- Řešení souborů úloh podle individuálního záměru učitele
Hodinové rozvržení uvedených bodů provádí učitel podle individuálního záměru.
Metodická doporučení
Komplexní úloha jako celek zasahuje především do předmětů český jazyk a literatura, dějepis a občanská nauka. V případě, že je ve škole vyučován předmět dějiny výtvarné kultury, výtvarná výchova, je vhodné zajistit přesah i do těchto předmětů. Vhodné četbu doplňovat o ukázky z filmů, které danou knihu zpracovávají.
Způsob realizace
Individuální četba žáků
Prezentace historického kontextu a vývoje
Tvorba pracovních listů
Řešení pracovních listů s ukázkami
Řešení souborů úloh
Prezentace přečtených děl, včetně ukázek z filmových zpracování
Hodnocení jednotlivých žákovských prezentací žáky
Hodnocení vlastních žákovských výtvorů žáky
Pomůcky
Počítač (notebook)
Internet
Příslušenství umožňující žákovské prezentace (internet, projektor, notebook, reproduktory atp.)
Pracovní listy
Testové sešity + záznamové archy
Konkrétní díla podle výběru žáka a učitele
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Ad očekávané výsledky učení
1. porozumí historickému kontextu vývoje židovských dějin, dokáže rozlišit termíny sionismus, antisionismus, antisemitismus
- porozumí historickým souvislostem a odlišnostem vývoje židovského národa
- rozliší a vysvětlí termíny sionismus, antisionismus a antisemitismus
- chápe vznik těchto směrů
2. porozumí a vysvětlí antisemitistické tendence v první polovině 20. století, chápe a je schopen diskutovat o nebezpečí nacismu a teorií A. Hitlera, osvojí si informace o vztahu sovětských komunistů k Židům
- pojmenuje a vysvětlí proces vzniku antisemitistických tendencí v první polovině 20. století
- zná základní literaturu, která očerňuje židovský národ, orientuje se v soudních procesech, které se vedly proti Židům
- chápe nebezpečí nacismu, vysvětlí nebezpečí těchto teorií pro lidstvo
- porozumí vztahu sovětského Ruska a SSSR k Židům, chápe pojem židobolševismus
3. porozumí dějinám Židů během 2. světové války, vysvětlí nepřátelské postoje určitých skupin obyvatelstva vůči Židům, ovládá informace o konečném řešení židovské otázky a holocaustu
- orientuje se v přístupu nacistického Německa i ostatních evropských států k Židům v předvečer 2. světové války
- orientuje se v různých směrech řešení židovské otázky, chápe a vysvětlí zásadní význam konference ve Wannzee v souvislosti s konečným řešením židovské otázky
- porozumí základním otázkám konečného řešení, chápe jeho nebezpečí
- orientuje se v problematice ghet, koncentračních a vyhlazovacích táborů
4. chápe význam literatury o 2. světové válce a holocaustu, orientuje se v rozdělení a charakteristice této literatury, rozumí základním dílům této literatury, stručně charakterizuje díla i autory
- porozumí literatuře o 2. světové válce a o holocaustu, chápe podmíněnost vzniku této literatury v západních demokraciích a socialistickém bloku
- rozdělí literaturu o válce na jednotlivé etapy a charakterizuje je
- charakterizuje základní autory a díla literatury o holocaustu
- propojí životní osud autora s jeho literaturou
5. posoudí umělecké i neumělecké texty s problematikou holocaustu, prezentuje vlastní četbu uměleckého i neuměleckého díla s touto tematikou
- interpretuje přečtený umělecký i neumělecký text, porovná více textů z různých úhlů pohledu
- prezentuje vlastní prožitky z četby
- prokáže porozumění užitým jazykovým a kompozičním prostředkům výstavby textu
6. rozumí poválečnému vývoji židovského státu i národa, uvědomuje si význam odkazu holocaustu pro dnešní dobu, uvědomuje si tendence současného světa, které mohou být nebezpečné pro demokracii a svobodu člověka
- orientuje se ve vzniku státu Izrael
- chápe význam odkazu holocaustu pro dnešní svět, rozumí nebezpečí různých tendencí popírání holocaustu
- obhajuje vyslovené názory a argumenty
Kritéria hodnocení
Ad Očekávané výsledky učení
1. porozumí historickému kontextu vývoje židovských dějin, dokáže rozlišit termíny sionismus, antisionismus, antisemitismus
- ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
- vysoká objektivita hodnocení – hodnocení na úrovní stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem
- hodnocení žákovských výstupů (referáty, prezentace)
2. porozumí a vysvětlí antisemitistické tendence v první polovině 20. století, chápe a je schopen diskutovat o nebezpečí nacismu a teorií A. Hitlera, osvojí si informace o vztahu sovětských komunistů k Židům
- ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
- vysoká objektivita hodnocení – hodnocení na úrovní stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem
- hodnocení žákovských výstupů (referáty, prezentace)
3. porozumí dějinám Židů během 2. světové války, vysvětlí nepřátelské postoje určitých skupin obyvatelstva vůči Židům, ovládá informace o konečném řešení židovské otázky a holocaustu
- ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
- vysoká objektivita hodnocení – hodnocení na úrovní stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem
- hodnocení žákovských výstupů (referáty, prezentace)
4. chápe význam literatury o 2. světové válce a holocaustu, orientuje se v rozdělení a charakteristice této literatury, rozumí základním dílům této literatury, stručně charakterizuje díla i autory
- ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
- vysoká objektivita hodnocení – hodnocení na úrovní stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem
- hodnocení žákovských výstupů (referáty, prezentace)
5. posoudí umělecké i neumělecké texty s problematikou holocaustu, prezentuje vlastní četbu uměleckého i neuměleckého díla s touto tematikou
- ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh, východiskem texty
- v rámci přípravy na maturitní zkoušku lze využít tematických testových nástrojů
- ověřováno prostřednictvím prezentace a samostatných vystoupení žáků ve třídě včetně učitelem řízené diskuse
6. rozumí poválečnému vývoji židovského státu i národa, uvědomuje si význam odkazu holocaustu pro dnešní dobu, uvědomuje si tendence současného světa, které mohou být nebezpečné pro demokracii a svobodu člověka
- ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
- vysoká objektivita hodnocení – hodnocení na úrovní stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem
- hodnocení žákovských výstupů (referáty, prezentace)
Doporučená literatura
JOHNSON, Paul. Dějiny židovského národa. Vyd. 2. Přeložil Věra LAMPEROVÁ, přeložil Jan LAMPER. Praha: Rozmluvy, 2007. ISBN 978-80-85336-38-2.
BRENNER, Michael. Malé dějiny Židů. Praha: Paseka, 2014. ISBN 978-80-7432-443-7.
PĚKNÝ, Tomáš. Historie Židů v Čechách a na Moravě. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Sefer, 2001. ISBN 80-85924-33-1.
http://www.terezinstudies.cz/index.html [online]
http://www.dejepis.com/ucebnice/ [online]
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_strana [online]
Případně další díla odborné literatury dle uvážení.
Díla krásné literatury dle výběru žáků a učitele.
Poznámky
Ideální rozvržení výuky: 8 hodin měsíčně po dobu celého školního roku v rámci projektových dnů; lze rozvrhnout podle potřeb školy i jinak. Ve dvou dnech exkurze, první do Památníku Terezín, druhá do Památníku Auschwitz-Birkenau.
Ročník: 1.–4. ročník oborů M a L0, případně 1.–3. ročník oboru H; není nutné zařazení do konkrétního ročníku, v rámci projektových dnů je možné modul použít průřezově pro přihlášené žáky od 1. do 4. ročníku.
Doporučený počet žáků: 4–10. V případě potřeby či jiném organizačním uspořádání lze počet žáků navýšit, ale max. na polovinu třídy, tedy cca 15 žáků.
Vstupním předpokladem je osvojení očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti literární výchovy, především těch, které se týkají práce s texty. Úroveň vstupních vědomostí a dovedností: znalosti 2. světové války, holocaustu a literatury o 2. světové válce a holocaustu na úrovni absolventa základní školy.
Obsahové upřesnění
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Richard Rejthar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.