Detail komplexní úlohy Drogy napříč dějinami literatury (téma i „inspirace“)

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Drogy napříč dějinami literatury (téma i „inspirace“)

Kód úlohy

ČJ-u-4/AD24

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Vzdělávací oblasti

ČJ - Český jazyk

Vazba na vzdělávací modul(y)

Škola

Gymnázium a Střední odborná škola, Rokycany, Mládežníků 1115, Mládežníků, Rokycany

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence, Občanské kompetence a kulturní povědomí

Datum vytvoření

30. 09. 2019 16:24

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

20

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

4. ročník

Řešení úlohy

individuální, skupinové

Doporučený počet žáků

4

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha je zaměřena na schopnost analyzovat a následně syntetizovat výsledky učení získané v průběhu výuky v oblasti jazykovědné, estetické, společenskovědní, přírodovědné, s využitím oblasti odborné. Projekt je zaměřen na díla a autory české a světové literatury napříč dějinami. Žáci zmapují problematiku drog v dějinách literatury. Zamyslí se nad okolnostmi, motivy a příčinami, které vedou k drogové závislosti, uvědomí si zdravotní, sociální a ekonomický dopad tohoto problému. Samostatnou prací, realizovanou formou pracovních listů, si zároveň zopakují fakta k maturitní zkoušce. Naučí se pracovat se všeobecnou strukturou maturitní zkoušky z ČJ. Na základě informací, prožitků a znalostí z celé úlohy vytvoří slohový útvar úvaha, recenze filmu, dokument či rozhovor. Vhodně zvoleným titulem splní přečtení jedné z knih k maturitní zkoušce.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • odhadne a ověří správné řešení motivačního kvízu,
  • objasní souvislosti jednotlivých indicií,
  • obhájí svůj názor,
  • aplikuje získané znalosti z dějin literatury v souvislosti s rozborem literárních děl,
  • rozhodne, která z děl je možné označit jako cílová,
  • analyzuje vybraný text,
  • přiřadí fakta z analyzovaného textu k jednotlivým bodům pracovního listu,
  • sumarizuje své poznatky,
  • klasifikuje a shrne získaný materiál a poznatky,
  • vyvodí obecné závěry týkající se motivu užívání drog u literárních postav/autorů,
  • posoudí okolnosti vedoucí k závislostem,
  • zdůvodní, proč převládá motiv drog v určitém historickém období,
  • provede kritiku sledovaného materiálu,
  • uvede klady a zápory vybraných filmů a dokumentů,
  • srovná sledovaná fakta se společenskou normou,
  • prezentuje vlastní postupy, názory, pocity, dojmy,
  • obhájí argumentačně závěry své práce,
  • ocení práci svých spolužáků,
  • uvědomí si zdravotní, společenský a ekonomický dosah sledované problematiky.

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

 

Metodická doporučení

1. dílčí část

  • motivační kvíz slouží ke zjištění námětu komplexní úlohy
  • učitel vysvětlí žákům, jak prostřednictvím společného motivu indicií zjistí téma projektu
  • žáci vyřeší kvíz
  • obhájí své myšlenkové postupy
  • uvedou, z kterých oblastí uplatnili své poznatky

2. dílčí část

  • žáci obdrží pracovní list (v elektronické či tištěné verzi)
  • učitel vysvětlí žákům strategii práce s pracovními listy
  • žáci pracují samostatně v rámci maturitní přípravy
  • žáci průběžně analyzují dosud probrané poznatky
  • poznatky zaznamenávají do pracovních listů
  • pracují během celého prvního pololetí

3. dílčí část

  • učitel podrobně seznámí žáky s dalšími dílčími úkoly obecné úlohy (beseda, skupinová práce, slohová část)

4.dílčí část

  • učitel zajistí lektora na besedu s drogovou problematikou
  • možnost řešit v rámci minimální prevence
  • lektor realizuje besedu
  • žáci si uvědomí souvislost mezi obsahem besedy a projektem
  • žáci jsou motivováni do další práce

5.dílčí část

  • skupinová práce – vytvoření prezentace
  • žáci ve skupinách (maximálně po čtyřech) zpracují individuální pracovní listy
  • vyberou si titul jednoho českého a jednoho světového autora s danou tematikou
  • vyberou si film se stejnou problematikou
  • vyberou dokument
  • vytvoří prezentaci na základě zadaných kritérií
  • pracují částečně ve škole, částečně mimo školu

6. dílčí část

  • žáci napíší slohový útvar úvaha
  • žáci napíší slohový útvar recenze filmu
  • pracují ve škole
  • pracují zcela samostatně
  • jako bonus se pokusí vytvořit dokument/rozhovor na dané téma

7.dílčí část

  • sami studenti ohodnotí svoji práci a práci svých spolužáků
  • ohodnotí projekt jako celek
  • argumentačně obhájí své názory 
  • odpoví na případné dotazy
  • učitel provede závěrečné vyhodnocení celé komplexní úlohy
  • možnost podrobněji se vrátit k nejvíce úspěšné knize, filmu, dokumentu

Způsob realizace

Všechny části komplexní úlohy jsou povinné s výjimkou bonusu ve slohové části

Místo realizace: učebna, mimo školu (doma)

Pomůcky

Technické vybavení:

  • počítače (tablety, notebooky) s přístupem na internet
  • MS Word
  • dataprojektor
  • plátno na promítání
  • kopírka

Pomůcky učitele:

  • motivační kvíz
  • pracovní listy
  • obecná struktura skupinové práce
  • úkoly slohové části

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

1.dílčí část

  • žáci obhájí dedukci, kterou došli k vyřešení kvízu
  • zapojí se všichni žáci

2. dílčí část

  • žáci samostatně v rámci domácí přípravy pracují s pracovními listy

3. dílčí část

  • žáci jsou motivováni k další práci, diskutují o projektu

4. dílčí část

  • lektor realizuje besedu na dané téma
  • žáci spolupracují
  • kladou otázky
  • mají připomínky

5. dílčí část

  • žáci ve skupinách vytvoří prezentaci
  • žáci odprezentují skupinovou práci
  • prezentace probíhá elektronicky

6. dílčí část

  • v rámci slohové přípravy k maturitní zkoušce napíší slohový útvar úvaha, recenze
  • dodrží rozsah 250 slov
  • pokusí se o nepovinnou část – dokument/rozhovor

7.dílčí část

  • žáci vyhodnotí svoji práci, práci spolužáků
  • žáci vyhodnotí celý projekt
  • učitel provede komplexní hodnocení

Kritéria hodnocení

1. dílčí část            

  • učitel uvede správné označení indicií kvízu
  • uvede správné řešení
  • prodiskutuje postupy vedoucí ke správnému řešení

2. dílčí část

  • učitel vyhodnotí pracovní listy žáků
  • ohodnotí kvantitu i kvalitu poznatků
  • ohodnotí invenci žáků
  • možnost vytvoření bodové škály

3. dílčí část

  • učitel ohodnotí zájem o další práci na projektu
  • znovu na základě splnění předcházejících dílčích úkolů motivuje žáky k další práci

4. dílčí část

  • učitel ohodnotí aktivitu a interakci

5. dílčí část

  • žáci ve skupině sami ohodnotí svá vystoupení
  • upozorní na problémy, s kterými se potýkali
  • vyzdvihnou silné stránky své prezentace
  • po prezentaci všech vystoupení žáci pod vedením učitele ohodnotí vystoupení svých spolužáků
  • poukáží na klady a zápory jednotlivých projektů
  • důraz kladou na pozitiva
  • učitel provede zhodnocení každé skupiny
  • zdůrazní kladné stránky prezentací
  • upozorní na nedostatky

6. dílčí část

  • učitel ohodnotí slohové práce
  • v rámci přípravy k maturitě využije kritéria, na jejichž základě se hodnotí maturitní slohové práce
  • kladně ohodnotí ty žáky, kteří splnili i nepovinnou část dílčího úkolu

7. dílčí část

  • žáci vyhodnotí celý projekt
  • zdůrazní klady 
  • upozorní na nedostatky
  • označí titul, autora, film, dokument, který je nejvíce zaujal
  • učitel provede celkové vyhodnocení projektu
  • vyzdvihne ty části úlohy, které dopadly nejlépe
  • upozorní na slabší stránky projektu
  • vyzdvihne práci těch, kteří odvedli nadstandardní výkon
  • zhodnotí práci třídy jako celku během realizace komplexní úlohy

Doporučená literatura

učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího

Náměty na beletrii (v libovolných vydáních): Burroughs, W. S.: Nahý oběd; de Quincey T.: Zpověď anglického poživače opia; Christiane F.: My děti ze stanice ZOO; John, R.: Memento; Welsh I.: Trainspotting; Agejev, M.: Kokain; Selby. H.: Poslední odbočka na Brooklyn; Pérez-Reverte A.: Královna jihu; Sorokin, V.: Den opričníka,  všechna díla Ch. Bukowského aj. 
 

 

Poznámky

Časová náročnost:

  1. dílčí část: 1 hodina
  2. dílčí část: 1 hodina
  3. dílčí část: 1 hodina
  4. dílčí část: 2 hodiny
  5. dílčí část: 6–7 hodin
  6. dílčí část: 6 hodin
  7. dílčí část: 1–2 hodiny

Úloha je určena pro řešení:

  • individuální: 1., 2., 6. dílčí část úlohy
  • skupinové: 3., 4., 5., 7. dílčí část úlohy – 4 žáci ve skupině

Obsahové upřesnění

VV - Všeobecné vzdělávání

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Kopová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.