VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Drogy napříč dějinami literatury (téma i „inspirace“)
Kód úlohy
ČJ-u-4/AD24
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Vzdělávací oblasti
ČJ - Český jazyk
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Gymnázium a Střední odborná škola, Rokycany, Mládežníků 1115, Mládežníků, Rokycany
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence, Občanské kompetence a kulturní povědomí
Datum vytvoření
30. 09. 2019 16:24
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
20
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
4. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
4
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha je zaměřena na schopnost analyzovat a následně syntetizovat výsledky učení získané v průběhu výuky v oblasti jazykovědné, estetické, společenskovědní, přírodovědné, s využitím oblasti odborné. Projekt je zaměřen na díla a autory české a světové literatury napříč dějinami. Žáci zmapují problematiku drog v dějinách literatury. Zamyslí se nad okolnostmi, motivy a příčinami, které vedou k drogové závislosti, uvědomí si zdravotní, sociální a ekonomický dopad tohoto problému. Samostatnou prací, realizovanou formou pracovních listů, si zároveň zopakují fakta k maturitní zkoušce. Naučí se pracovat se všeobecnou strukturou maturitní zkoušky z ČJ. Na základě informací, prožitků a znalostí z celé úlohy vytvoří slohový útvar úvaha, recenze filmu, dokument či rozhovor. Vhodně zvoleným titulem splní přečtení jedné z knih k maturitní zkoušce.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- odhadne a ověří správné řešení motivačního kvízu,
- objasní souvislosti jednotlivých indicií,
- obhájí svůj názor,
- aplikuje získané znalosti z dějin literatury v souvislosti s rozborem literárních děl,
- rozhodne, která z děl je možné označit jako cílová,
- analyzuje vybraný text,
- přiřadí fakta z analyzovaného textu k jednotlivým bodům pracovního listu,
- sumarizuje své poznatky,
- klasifikuje a shrne získaný materiál a poznatky,
- vyvodí obecné závěry týkající se motivu užívání drog u literárních postav/autorů,
- posoudí okolnosti vedoucí k závislostem,
- zdůvodní, proč převládá motiv drog v určitém historickém období,
- provede kritiku sledovaného materiálu,
- uvede klady a zápory vybraných filmů a dokumentů,
- srovná sledovaná fakta se společenskou normou,
- prezentuje vlastní postupy, názory, pocity, dojmy,
- obhájí argumentačně závěry své práce,
- ocení práci svých spolužáků,
- uvědomí si zdravotní, společenský a ekonomický dosah sledované problematiky.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Metodická doporučení
1. dílčí část
- motivační kvíz slouží ke zjištění námětu komplexní úlohy
- učitel vysvětlí žákům, jak prostřednictvím společného motivu indicií zjistí téma projektu
- žáci vyřeší kvíz
- obhájí své myšlenkové postupy
- uvedou, z kterých oblastí uplatnili své poznatky
2. dílčí část
- žáci obdrží pracovní list (v elektronické či tištěné verzi)
- učitel vysvětlí žákům strategii práce s pracovními listy
- žáci pracují samostatně v rámci maturitní přípravy
- žáci průběžně analyzují dosud probrané poznatky
- poznatky zaznamenávají do pracovních listů
- pracují během celého prvního pololetí
3. dílčí část
- učitel podrobně seznámí žáky s dalšími dílčími úkoly obecné úlohy (beseda, skupinová práce, slohová část)
4.dílčí část
- učitel zajistí lektora na besedu s drogovou problematikou
- možnost řešit v rámci minimální prevence
- lektor realizuje besedu
- žáci si uvědomí souvislost mezi obsahem besedy a projektem
- žáci jsou motivováni do další práce
5.dílčí část
- skupinová práce – vytvoření prezentace
- žáci ve skupinách (maximálně po čtyřech) zpracují individuální pracovní listy
- vyberou si titul jednoho českého a jednoho světového autora s danou tematikou
- vyberou si film se stejnou problematikou
- vyberou dokument
- vytvoří prezentaci na základě zadaných kritérií
- pracují částečně ve škole, částečně mimo školu
6. dílčí část
- žáci napíší slohový útvar úvaha
- žáci napíší slohový útvar recenze filmu
- pracují ve škole
- pracují zcela samostatně
- jako bonus se pokusí vytvořit dokument/rozhovor na dané téma
7.dílčí část
- sami studenti ohodnotí svoji práci a práci svých spolužáků
- ohodnotí projekt jako celek
- argumentačně obhájí své názory
- odpoví na případné dotazy
- učitel provede závěrečné vyhodnocení celé komplexní úlohy
- možnost podrobněji se vrátit k nejvíce úspěšné knize, filmu, dokumentu
Způsob realizace
Všechny části komplexní úlohy jsou povinné s výjimkou bonusu ve slohové části
Místo realizace: učebna, mimo školu (doma)
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače (tablety, notebooky) s přístupem na internet
- MS Word
- dataprojektor
- plátno na promítání
- kopírka
Pomůcky učitele:
- motivační kvíz
- pracovní listy
- obecná struktura skupinové práce
- úkoly slohové části
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1.dílčí část
- žáci obhájí dedukci, kterou došli k vyřešení kvízu
- zapojí se všichni žáci
2. dílčí část
- žáci samostatně v rámci domácí přípravy pracují s pracovními listy
3. dílčí část
- žáci jsou motivováni k další práci, diskutují o projektu
4. dílčí část
- lektor realizuje besedu na dané téma
- žáci spolupracují
- kladou otázky
- mají připomínky
5. dílčí část
- žáci ve skupinách vytvoří prezentaci
- žáci odprezentují skupinovou práci
- prezentace probíhá elektronicky
6. dílčí část
- v rámci slohové přípravy k maturitní zkoušce napíší slohový útvar úvaha, recenze
- dodrží rozsah 250 slov
- pokusí se o nepovinnou část – dokument/rozhovor
7.dílčí část
- žáci vyhodnotí svoji práci, práci spolužáků
- žáci vyhodnotí celý projekt
- učitel provede komplexní hodnocení
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- učitel uvede správné označení indicií kvízu
- uvede správné řešení
- prodiskutuje postupy vedoucí ke správnému řešení
2. dílčí část
- učitel vyhodnotí pracovní listy žáků
- ohodnotí kvantitu i kvalitu poznatků
- ohodnotí invenci žáků
- možnost vytvoření bodové škály
3. dílčí část
- učitel ohodnotí zájem o další práci na projektu
- znovu na základě splnění předcházejících dílčích úkolů motivuje žáky k další práci
4. dílčí část
- učitel ohodnotí aktivitu a interakci
5. dílčí část
- žáci ve skupině sami ohodnotí svá vystoupení
- upozorní na problémy, s kterými se potýkali
- vyzdvihnou silné stránky své prezentace
- po prezentaci všech vystoupení žáci pod vedením učitele ohodnotí vystoupení svých spolužáků
- poukáží na klady a zápory jednotlivých projektů
- důraz kladou na pozitiva
- učitel provede zhodnocení každé skupiny
- zdůrazní kladné stránky prezentací
- upozorní na nedostatky
6. dílčí část
- učitel ohodnotí slohové práce
- v rámci přípravy k maturitě využije kritéria, na jejichž základě se hodnotí maturitní slohové práce
- kladně ohodnotí ty žáky, kteří splnili i nepovinnou část dílčího úkolu
7. dílčí část
- žáci vyhodnotí celý projekt
- zdůrazní klady
- upozorní na nedostatky
- označí titul, autora, film, dokument, který je nejvíce zaujal
- učitel provede celkové vyhodnocení projektu
- vyzdvihne ty části úlohy, které dopadly nejlépe
- upozorní na slabší stránky projektu
- vyzdvihne práci těch, kteří odvedli nadstandardní výkon
- zhodnotí práci třídy jako celku během realizace komplexní úlohy
Doporučená literatura
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Náměty na beletrii (v libovolných vydáních): Burroughs, W. S.: Nahý oběd; de Quincey T.: Zpověď anglického poživače opia; Christiane F.: My děti ze stanice ZOO; John, R.: Memento; Welsh I.: Trainspotting; Agejev, M.: Kokain; Selby. H.: Poslední odbočka na Brooklyn; Pérez-Reverte A.: Královna jihu; Sorokin, V.: Den opričníka, všechna díla Ch. Bukowského aj.
Poznámky
Časová náročnost:
- dílčí část: 1 hodina
- dílčí část: 1 hodina
- dílčí část: 1 hodina
- dílčí část: 2 hodiny
- dílčí část: 6–7 hodin
- dílčí část: 6 hodin
- dílčí část: 1–2 hodiny
Úloha je určena pro řešení:
- individuální: 1., 2., 6. dílčí část úlohy
- skupinové: 3., 4., 5., 7. dílčí část úlohy – 4 žáci ve skupině
Obsahové upřesnění
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Kopová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.