Goniometrické funkce
MA-u-4/AD12
M (EQF úroveň 4)
MA - Matematika a její aplikace
Goniometrie a trigonometrie
Střední průmyslová škola Třebíč, Manž. Curieových, Třebíč
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Personální a sociální kompetence, Matematické kompetence
29. 09. 2019 11:14
8
12
1. ročník, 2. ročník, 3. ročník, 4. ročník
skupinové
3
Komplexní úloha je zaměřena na pochopení goniometrických funkcí, jejich odvození na základě studia periodického harmonického děje.
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Obsahový okruh: Závislosti a funkce
Obsahový podokruh: Goniometrické funkce
Využívané tematické celky: goniometrické funkce a rovnice (MAT), základy fyzikálních měření (FYZ), mechanické kmitání a vlnění oscilátoru (FYZ), informace a informační zdroje (IKT), základy práce s textem (IKT), počítačové prezentace (IKT), nauka o grafické stránce českého jazyka (CJL), jazyková stylistika (CJL)
Na základě monitorování pohybu kyvadla (vlastnosti kyvadla jsou specifikována v zadání práce) vytvoří žáci grafickou závislost okamžité výchylky kyvadla na čase. Na základě naměřených dat z informačních zdrojů žáci dohledají matematickou funkci, která by odpovídala danému kmitavému pohybu (sin, cos), napíšou základní rovnici kmitavého pohybu a vyvodí vztah mezi časovým grafem kmitavého pohybu (grafickým záznamem f-ce sin) a jednotkovou kružnicí. Postup práce a získané výsledky odprezentují svým spolužákům. Celá prezentace nebo její část může být v cizím jazyce.
a) Žák realizuje experiment
b) Žák zpracuje výsledky měření a provede jejich analýzu
c) Žák prezentuje výsledky práce
teoreticko-praktická výuka
úloha bude řešena: fyzikální laboratoř (není nutná), učebna IKT, standardní učebna, doma
Každá skupina odevzdá:
Hodnocení lze provést slovně, bodovým ohodnocením nebo známkou či více známkami. Slovní ohodnocení (vysvětlení bodového ohodnocení či známky) by mělo být nedílnou součástí.
Kritéria hodnocení:
zpracování teoretických podkladů k práci (10 b)
hodnoceno: odborná správnost nastudované a zpracované teorie, samostatnost při zpracování, formální úprava textového dokumentu
experiment (15 b)
hodnoceno: správné provedení laboratorního úkolu, samostatnost při práci
zpracování výsledků měření (10 b)
hodnoceno: odborná správnost zpracování výsledků měření (výpočty a analýza výsledků měření), samostatnost při zpracování, zápis matematických výpočtů v txt dokumentu (využití programu na tvorbu rovnic), formální úprava textového dokumentu
zpracování videa (15 b)
hodnoceno: odborná správnost, atraktivnost, grafické provedení
zpracování dat v tabulkovém programu (5 b)
hodnoceno: odborná správnost, grafické provedení
prezentace projektu (10 b)
hodnoceno: odborná správnost, formální „úprava“ počítačové prezentace, provedení prezentace (verbální i nonverbální projev), schopnost zaujmout, odpovědi na otázky k tématu
formální a jazyková stránka, struktura práce (5 b)
hodnoceno: dodržení nastavení oficiálního formátu (formální zpracování), logika struktury práce, využití správných jazykových prostředků, aplikace gramatiky českého jazyka
využití cizího jazyka (10 b)
hodnoceno: zařazení cizího jazyka při prezentaci práce, použití správných jazykových prostředků
samostatnost zpracování projektu (10 b)
hodnoceno: samostatnost při práci, schopnost aplikace získaných vědomostí a dovedností v praxi
kreativita (10 b)
hodnoceno: kreativita provedení úkolů, využití netradičních způsobů realizace projektu
Hodnocení:
100–86 ⇒ výborný
85–70 ⇒ chvalitebný
69–50 ⇒ dobrý
49–34 ⇒ dostatečný
33–0 ⇒ nedostatečný
Zadání lze přizpůsobit oboru vzdělávání i možnostem a vybavení školy.
Provedení pokusu a jeho zpracování je založené na kreativitě žáků. Žáci brzy zjistí, že u běžných kyvadel (kmitavých pohybů) nejsou schopni zaznamenat závislost výchylky na čase. Přesto to musí udělat – velmi často sami přijdou na myšlenku, pokus natočit, video rozkrokovat a takto udělat časovou závislost výchylky na čase.
Skupinová práce
Při skupinové výuce jsou žáci vedeni k tomu, aby si navzájem dokázali rozdělit role a práci si naplánovali. Každý žák pracuje na úkolu, který je důležitý pro úspěšné splnění společného cíle, a zároveň si žáci pomáhají, radí si a navzájem se kontrolují. Případné spory se učí vyřešit si sami.
Rozdělení do skupin je vhodné nechat na žácích, aby si za práci týmu zodpovídali hned od samého počátku. Ani losování (vytváření náhodných skupin) není kontraproduktivní. V takových případech se žáci učí spolupracovat i v nevyrovnaných skupinách.
Při hodnocení by si žáci měli uvědomovat přínos jednotlivých členů skupiny a stejně tak by si svůj podíl na výsledku měl uvědomit a umět zhodnotit každý jedinec. Měli bychom se vyvarovat srovnávání členů ve skupině. Všechny žáky hodnotíme stejně. Při práci v týmu je nutné hodnocení skupiny jako celku. Za splnění úkolu jsou zodpovědní všichni členové skupiny. Zjednodušeně – podle předem zadaných kritérií dostanou všichni žáci jednoho týmu stejnou známku.
Žáci musí být předem seznámeni s „pravidly“ a je jen na nich, jak si role v týmu rozdělí a jak se navzájem domluví.
Ročník
Požadované vstupní vědomosti a dovednosti: standardní znalost práce s počítačem a základním programovým vybavením (zejména programy typu Office), znalost natáčení a upravování videí, odpovídající schopnost komunikovat v cizím jazyce a pracovat s odborným textem.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Bobek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.