VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Modelování slohového výrobku
Kód úlohy
82-u-4/AA46
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Modelování slohového výrobku
Škola
Akademie - Vyšší odborná škola, Gymnázium a Střední odborná škola uměleckoprůmyslová Světlá nad Sázavou, Sázavská, Světlá nad Sázavou
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
26. 01. 2019 20:20
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
10
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky modelovat slohové výrobky, a to v modelových skicách detailu slohového výrobku, naučit je modelovat slohový výrobek, jeho část a detail, zdobné prvky slohového výrobku, slohový nábytek v historickém kontextu za využití různých modelovacích materiálů a technik ke zvládnutí modelových skic a studií, a tímto se poučit k realizaci vlastních návrhů.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- provádí modelové skici, studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho části (prvky interiérové a exteriérové architektury, dekorační prvky, výrobky z uměleckořemeslných oblastí)
- provádí modelové skici, studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho části v různých modelovacích materiálech a technikách, ve skutečné velikosti, v různých měřítkách, objemové i reliéfní zobrazení, stylizace (zjednodušení)
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s provedením modelové skici podle předlohy
- provádí modelové skici a studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho částí
- pracuje s postupy a využívá poznatky při tvorbě modelu různými formami
- pracuje s postupy a využívá poznatky při tvorbě modelu různými technikami s různými materiály a v různých měřítkách
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Doporučený časový rozvrh:
Průběžné práce
6 vyučovacích hodin:
- modelové skici (2 – 3 práce)
- jednoduché jednotlivé modelové studie (1 – 2 práce)
6 vyučovacích hodin:
Zpracování souborné práce:
- teoretická část – záměr
- praktická část – studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho částí v různých materiálech a technikách napříč historickými obdobími, v různých měřítkách (2 práce)
- závěr – výsledné práce
- 2 práce (různé modelové materiály, techniky, měřítka aj.)
Doporučený časový rozvrh – individuální:
- samostatná práce žáků
- domácí modelové skici a studie – zmenšené měřítko (2 – 4 práce)
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky odborný výcvik, výtvarná příprava.
Způsob realizace
- praktická forma výuky v učebně s potřebným vybavením/ kreslírna/ dílna s potřebným vybavením
- samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu
pro žáka:
- užití různých modelačních materiálů a nástrojů k modelování (různé druhy modelovacích hlín popřípadě syntetických plastických hmot; klasické a moderní; špachtle, očka, obkročák, nože, šablony, pauzy aj.)
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením /modelovna/ dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- modelování skic a studijních modelů slohového výrobku, prvku a jeho částí modelovacím materiálem
- modelování skic a studijních modelů slohového výrobku, prvku a jeho částí modelovacími technikami
- modelování skic a studijních modelů slohového výrobku, prvku a jeho částí ve skutečné velikosti (poměr 1 :1)
- modelování skic a studijních modelů stejného slohového výrobku, prvku a jeho částí v různých měřítkách
- modelování skic a studijních modelů slohového výrobku, prvku a jeho částí v reliéfním zobrazení (redukce tvaru)
- modelování skic a studijních modelů slohového výrobku, prvku a jeho částí v různé míře stylizace (zjednodušení)
Kritéria hodnocení
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- modelové skici (2 – 3 práce)
- jednoduché jednotlivé modelové studie (1 – 2 práce)
- zpracování souborné práce
- domácí modelové skici a studie – zmenšené měřítko (2 – 4 práce)
Prospěl – neprospěl
Způsoby hodnocení:
Bodový
Výborný: 15 – 13 bodů, chvalitebný: 12 – 10 bodů, dobrý: 9 -7 bodů, dostatečný: 6 – 4 body, hranice úspěšnosti: 4 body
Prospěl: samostatné provedení práce, správné zachycení zobrazovaného objektu, zvládnutí modelovacích postupů, technik a materiálu, vystižení tvaru a materiálu, redukce prostoru u reliéfu, objemové ztvárnění u objektu, zachycení celku a detailu, správné použití měřítka (zvětšování x zmenšování), zvládnutí a pochopení stylizace; jasná a správná specifikace záměru
Neprospěl: nedokáže se orientovat v požadavcích, nesplnění požadavků; úkoly řeší jen s pomocí učitele, samostatná práce vykazuje závažné nedostatky
Doporučená literatura
NUTSCH, W., Odborné kreslení a základy konstrukce pro truhláře,
SMITH, R., Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Slovart, 2000
BASL, Josef: Modelování v hlíně (Příruční kniha pro učitele modelování), Praha 1925, Nakladatel I. L. Kober knihkupectví v Praze
ZELL, Mo: Škola kreslení a modelování pro architekty, 2009, Slovart, ISBN 80-7391-154-6
FLÁDR, Ladislav: Modelování, 1967, SPN
SOUKUP, O.: Modelovací a pomocné techniky v sochařství, ÚDLT, Praha 1965
ŠEDIVÝ, Václav: Sochařské řemeslo (Základ sochařského umění) SNKLHU, 1953
MATĚJČEK, Stáňa: Plastika,
PISCH, Ondřej: Modelování v hlíně a látkách příbuzných
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Ratajová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.