Detail komplexní úlohy Modelování slohového výrobku

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Modelování slohového výrobku

Kód úlohy

82-u-4/AA46

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Vazba na vzdělávací modul(y)

Modelování slohového výrobku

Škola

Akademie - Vyšší odborná škola, Gymnázium a Střední odborná škola uměleckoprůmyslová Světlá nad Sázavou, Sázavská, Světlá nad Sázavou

Klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

Datum vytvoření

26. 01. 2019 20:20

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

12

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník

Řešení úlohy

skupinové

Doporučený počet žáků

10

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky modelovat slohové výrobky, a to v modelových skicách detailu slohového výrobku, naučit je modelovat slohový výrobek, jeho část a detail, zdobné prvky slohového výrobku, slohový nábytek v historickém kontextu za využití různých modelovacích materiálů a technik ke zvládnutí modelových skic a studií, a tímto se poučit k realizaci vlastních návrhů. 

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • provádí modelové skici, studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho části (prvky interiérové a exteriérové architektury, dekorační prvky, výrobky z uměleckořemeslných oblastí)
  • provádí modelové skici, studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho části v různých modelovacích materiálech a technikách, ve skutečné velikosti, v různých měřítkách, objemové i reliéfní zobrazení, stylizace (zjednodušení)

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se s provedením modelové skici podle předlohy
  • provádí modelové skici a studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho částí
  • pracuje s postupy a využívá poznatky při tvorbě modelu různými formami
  • pracuje s postupy a využívá poznatky při tvorbě modelu různými technikami s různými materiály a v různých měřítkách
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Doporučený časový rozvrh:

Průběžné práce

6 vyučovacích hodin:

  • modelové skici (2 – 3 práce)
  • jednoduché jednotlivé modelové studie (1 – 2 práce)

6 vyučovacích hodin:

Zpracování souborné práce:

  • teoretická část – záměr
  • praktická část – studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho částí v různých materiálech a technikách napříč historickými obdobími, v různých měřítkách (2 práce)
  • závěr – výsledné práce
  • 2 práce (různé modelové materiály, techniky, měřítka aj.)

Doporučený časový rozvrh – individuální:

  • samostatná práce žáků
  • domácí modelové skici a studie – zmenšené měřítko (2 – 4 práce)

 

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být využita v rámci výuky odborný výcvik, výtvarná příprava.

Způsob realizace

  • praktická forma výuky v učebně s potřebným vybavením/ kreslírna/ dílna s potřebným vybavením
  • samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)

Pomůcky

Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu

pro žáka:

  • užití různých modelačních materiálů a nástrojů k modelování (různé druhy modelovacích hlín popřípadě syntetických plastických hmot; klasické a moderní; špachtle, očka, obkročák, nože, šablony, pauzy aj.)

pro učitele a technické vybavení:

  • učebna s potřebným vybavením /modelovna/ dílna s potřebným vybavením
  • počítač s připojením k internetu
  • dataprojektor
  • plátno na promítání

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Přímé vyučování:

  • modelování skic a studijních modelů slohového výrobku, prvku a jeho částí modelovacím materiálem
  • modelování skic a studijních modelů slohového výrobku, prvku a jeho částí modelovacími technikami
  • modelování skic a studijních modelů slohového výrobku, prvku a jeho částí ve skutečné velikosti (poměr 1 :1)
  • modelování skic a studijních modelů stejného slohového výrobku, prvku a jeho částí v různých měřítkách
  • modelování skic a studijních modelů slohového výrobku, prvku a jeho částí v reliéfním zobrazení (redukce tvaru)
  • modelování skic a studijních modelů slohového výrobku, prvku a jeho částí v různé míře stylizace (zjednodušení)

Kritéria hodnocení

Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:

  • modelové skici (2 – 3 práce)
  • jednoduché jednotlivé modelové studie (1 – 2 práce)
  • zpracování souborné práce
  • domácí modelové skici a studie – zmenšené měřítko (2 – 4 práce)

Prospěl – neprospěl

Způsoby hodnocení:

Bodový

Výborný: 15 – 13 bodů, chvalitebný: 12 – 10 bodů, dobrý: 9 -7 bodů, dostatečný: 6 – 4 body, hranice úspěšnosti: 4 body

Prospěl: samostatné provedení práce, správné zachycení zobrazovaného objektu, zvládnutí modelovacích postupů, technik a materiálu, vystižení tvaru a materiálu, redukce prostoru u reliéfu, objemové ztvárnění u objektu, zachycení celku a detailu, správné použití měřítka (zvětšování x zmenšování), zvládnutí a pochopení stylizace; jasná a správná specifikace záměru

Neprospěl: nedokáže se orientovat v požadavcích, nesplnění požadavků; úkoly řeší jen s pomocí učitele, samostatná práce vykazuje závažné nedostatky

Doporučená literatura

NUTSCH, W., Odborné kreslení a základy konstrukce pro truhláře,

SMITH, R., Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Slovart, 2000

BASL, Josef: Modelování v hlíně (Příruční kniha pro učitele modelování), Praha 1925, Nakladatel I. L. Kober knihkupectví v Praze

ZELL, Mo: Škola kreslení a modelování pro architekty, 2009, Slovart, ISBN 80-7391-154-6

FLÁDR, Ladislav: Modelování, 1967, SPN

SOUKUP, O.: Modelovací a pomocné techniky v sochařství, ÚDLT, Praha 1965

ŠEDIVÝ, Václav: Sochařské řemeslo (Základ sochařského umění) SNKLHU, 1953

MATĚJČEK, Stáňa: Plastika,

PISCH, Ondřej: Modelování v hlíně a látkách příbuzných

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Ratajová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.