Praktické měření strojírenských součástí
23-u-4/AD06
M (EQF úroveň 4)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Praktické měření strojírenských součástí
Střední průmyslová škola a Obchodní akademie Uherský Brod, Nivnická, Uherský Brod
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
21. 06. 2019 07:54
24
1. ročník, 2. ročník
individuální
Hlavním cílem úlohy bude praktické měření strojírenské součásti pomocí měřidel a měřících přístrojů. Zadání úlohy bude provést kontrolu strojírenské součásti měřením, naměřené hodnoty zapsat do protokolu a porovnat s výkresovou dokumentací.
Student:
Žáci chápou základní informace o:
Komplexní úloha obsahuje dvě části, a to praktické měření pomocí měřidel a měřících přístrojů a část vyhodnocení naměřených hodnot a srovnání s dokumentací.
Žáci samostatně změří vybranou součást a naměřené hodnoty zapíší do Náměrového protokolu. S použitím Strojnických tabulek přiřadí k danému rozměru toleranci a barevně označí ty výsledky měření, které nejsou v toleranci.
Před vypracováním úlohy je potřeba znalosti obsluhy měřidel a měřících přístrojů.
Organizační formou výuky je praktická výuka v učebně kontroly a měření, metrologické laboratoři nebo instrukční učebně v dílně praktického vyučování.
Psací potřeby,
tiskopis Náměrového protokolu,
posuvné měřítko nóniové s rozlišením 0,05 mm nebo 0,02 mm, rozsah měření 0 – 150 mm,
nebo posuvné měřítko digitální s rozlišením 0,01 mm, rozsah měření 0 –150 mm,
nebo posuvné měřítko s číselníkem s rozlišením 0,02 mm, rozsah měření 0 – 150 mm,
třmenový mikrometr 0 – 25 mm,
třmenový mikrometr 25 – 50 mm,
dutinoměr průměr 15 – 25 mm,
mikrometrický hloubkoměr 0 – 25 mm,
rádiusové měrky R1 – R7, R7, 5 – R15,
nebo souřadnicový měřící stroj,
nebo měřící mikroskop,
nebo univerzální měřící délkoměr.
Žáci mají za úkol vytvořit zápis skutečných naměřených hodnot do náměrového protokolu a provést vyhodnocení stavu součásti.
Hodnotí se známkou:
Stupeň 1 (výborný)
Činnosti vykonává pohotově, samostatně a tvořivě, uplatňuje získané dovednosti a návyky. Bezpečně ovládá postupy a způsoby práce, výsledky jeho práce jsou bez nedostatků.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Praktické činnosti vykonává samostatně, v postupech a způsobech práce se nevyskytují podstatné chyby. Výsledky jeho práce mají drobné nedostatky.
Stupeň 3 (dobrý)
V praktických činnostech se dopouští chyb a při postupech a způsobech práce potřebuje občasnou pomoc učitele. Výsledky práce mají nedostatky.
Stupeň 4 (dostatečný)
V praktických činnostech, dovednostech a návycích se dopouští větších chyb. Ve výsledcích práce má závažné nedostatky.
Stupeň 5 (nedostatečný)
V praktických činnostech, dovednostech a návycích má podstatné nedostatky. Výsledky jeho práce jsou nedokončené, neúplné, nepřesné, nedosahují ani dolní hranice požadovaných ukazatelů.
LEINVEBR, Jiří. VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky. Úvaly: Albra, 2017. ISBN 978-80-7361-111-8.
DILLINGER, a kol.: Moderní strojírenství pro školu a praxi
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Matěk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.