Pomocné materiály
23-u-2/AC81
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Pomocné materiály E
Pomocné materiály (brusiva, maziva, nátěrové hmoty)
Střed.škola stavební a podnikatel. s.r.o, Štěpánovská, Olomouc - Chomoutov
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
18. 06. 2019 16:15
8
1. ročník
individuální
Obsahem úlohy je přehled pomocných technických materiálů. Cílem komplexní úlohy je studium odborného textu po částech a porozumění textu s následnými otázkami k odborné problematice v uvedených textech. Obsahuje elektronickou prezentaci s návazností na textovou. Následují pracovní listy k doplňování odborných údajů do textu a pracovní list s otázkami k přemýšlení. Ty jsou doplněny správným řešením komplexní úlohy. Následují doplňovačky pro brusiva a nátěrové hmoty.
Žák:
Základní teoretické znalosti prezentovány formou výkladu a čtení odborného textu po částech v pracovních listech, nebo formou elektronické prezentace s důrazem na pozornost při čtení a objasnění méně známých odborných pojmů. Jsou doplněny obrázky i praktickými ukázkami materiálů (dle materiálů: brusiva, lepidla, nátěrové hmoty. Po jednotlivých částech následují otázky (žáci odpovídají – po první prezentaci nemusí být hodnoceni známkou, mohou se navzájem doplňovat, při dalším procvičování je možno hodnotit známkou, lze využít i k opakování) časový rozvrh: celkem dle rozsahu materiálů v oboru 2-5 hod
Pracovní listy – doplňování textu, v nichž žáci samostatně doplňují chybějící části odborného textu – vhodné k opakování a procvičování, možno klasifikovat známkou.
Doplňovačky – k opakování odborných pojmů, jako alternativa k zaškrtávacím testům a křížovkám. Nutno vyplnit všechna políčka – možno hodnotit známkou.
Otázky k přemýšlení: souhrn opakovacích otevřených otázek – odpověď možná většinou jednou větou nebo stručně několika slovy – hodnotit podle počtu správných odpovědí.
Komplexní úloha tak souhrnně (komplexně) objasní žákům učivo s důrazem na nutnost soustředit se na učení a následně prověří, co si zapamatovali a čemu z hlediska odborných pojmů porozuměli a co je nutno znovu zopakovat.
Získané znalosti materiálů navazují na znalost jejich vlastností použití v rámci předmětů Technologie a Odborný výcvik.
Teoretické výuka předmětu materiály navazuje na předmět technologie a odborný výcvik. Organizační forma výuky: Teorie- v učebně, popř. počítačové učebně (prezentace) pracovní listy k procvičení možno zadat i jako domácí úkol k samostatnému zpracování.
Psací potřeby pro žáky, k prezentaci pro učitele interaktivní tabule nebo počítač. Učitel může využít ukázky vzorků materiálů a tím doplnit prezentaci o praktické ukázky.
Žáci odpoví správně, v případě chyb společně objasní učivo za účelem porozumění textu, doplní texty v pracovních listech, vyplní volná políčka a doplní tajenku v doplňovačkách, odpoví stručně na otevřené kontrolní otázky (číst pozorně znění otázek-mohou tu být i tzv. chytáky).
Všechny (popř. jen některé) části mohou být klasifikovány podobně jako klasické písemky či testy a mohou je dle uvážení vyučujícího nahradit – učitel tak má k dispozici hotové ověřovací materiály k odzkoušení znalostí.
U odpovědí na dílčí otázky: správně – výborný, zcela nesprávně – nedostatečný, jinak lze na učiteli nechat diference známek s cílem povzbudit snahu o správnou odpověď a při špatné odložit klasifikaci – cílem není známka, ale znalosti, které žák učením získá.
Doplnění textu a otázky k přemýšlení:
Hodnocení:
Doplňovačky:
Hodnocení:
ŘASA, Gabriel. Strojírenská technologie 1.díl. Scientia Praha. 2005 ISBN 80-7183-337-1
DEDEK, VOŠICKÝ. Stavební materiály pro 1.roč SPŠ. Sobotáles Praha 2002. ISBN 80-85920-90-5
LEINVEBER, VÁVRA. Strojnické tabulky. Albra Praha 2008. ISBN 978-80-7361-051-7
Katalog nátěrových hmot. Barvy a laky Merkur Praha
1) Odborné vzdělávání: počet hodin:
Čtení textu po částech – otázky a odpovědi k porozumění kombinace ústní a písemné formy 1 –3 hod
Pracovní listy – Doplňování odborného textu 1 hod
Prezentace – části odborného textu vč. obrázků – otázky a odpovědi (ústní nebo písemnou formou –možno i pro dvojice-procvičení spolupráce) 1 – 2 hod
Doplňovačky (odborné pojmy) 1 hod
Otázky k přemýšlení 1 hod
Celkem 4 – 8 hod
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Tvrdá. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.