Režimy čítače/časovače T1 u ATmega2560
18-u-4/AC61
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Mikroprocesorová technika 8 bitů
Střední škola informatiky, elektrotechniky a řemesel Rožnov pod Radhoštěm, Školní, Rožnov pod Radhoštěm
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
16. 06. 2019 14:25
16
3. ročník
Úloha je určena k ověření teorie čítače/časovače T1 u mikrokontroléru ATmega 2560 a tvorby aplikačních programů v asembleru nebo jazyku C s tímto čítačem/časovačem využívajících vývojové prostředí AVR Studio.
Žák
Mikrokontrolér ATmega 2560 – čítač/časovač T1. Princip čítače, režimy, výstupní porty/piny, programování v asembleru a jazyku C, práce s dokumentací – odborný výklad 6 hodin.
Projekt Blikání LED na kitu Atmega 2560. Samostatná práce dle pracovního listu – 3 hodiny.
Projekt Generování impulzů na kitu Atmega 2560. Samostatná práce dle pracovního listu – 3 hodiny.
Projekt Řízení DC motoru z kitu ATmega 2560. Samostatná práce dle pracovního listu – 4 hodiny.
Při teoretickém výkladu žáci synchronně s vyučujícím pracují s dokumentací a vývojovým prostředím.
Praktické úlohy zadávat v pořadí se vzrůstající složitostí (Blikání LED na kitu ATmega 2560, Generování impulzů na kitu ATmega 2560, Řízení DC motoru z kitu ATmega 2560).
Komplexní úloha bude vyučována ve specializované počítačové učebně.
Vybavení počítačové učebny:
Počítač učitele, dataprojektor, plátno.
Individuální počítače nejlépe pro každého žáka, nanejvýš pro dvojici.
Testovací počítač s kitem ATmega 2560.
Všechny počítače (učitelský, žákovské i testovací) musí být zapojeny do sítě. Každý žák na svém pracovišti pracuje dle zadání. Výsledný program pak uloží na serveru ve svém adresáři, v připravené doméně. Tento program je pak k dispozici pouze pro čtení z počítače učitelského a testovacího.
Všechny počítače musí mít nainstalován program AVR Studio 5 nebo 6.
Testovací pracoviště musí disponovat DC motorkem s H mostem. Pokud to DC motor vyžaduje, je nutné připravit i vhodný napájecí zdroj. Pokud na kitu nejsou k dispozici vhodné led nebo tlačítka, musí být připravena externě.
V učebně musí být k dispozici dvoukanálový osciloskop.
Žáci mají splnit tři úlohy, v nichž použijí čítač T1 v mikrokontroléru ATmega 2560:
První dvě úlohy jsou určeny pro programování v asembleru, třetí úloha je pak určena pro programování v jazyku C.
Každá úloha je hodnocena samostatně dle popsaných kritérií v příloze hodnocení úlohy.
Hodnocení každé úlohy je bráno se stejnou váhou. Celková známka se vypočítává průměrem ze splnění všech tří úloh s tím, že každý úkol musí splnit minimálně na hodnocení dostatečná.
Teoretická část úlohy bude řešena ve skupině max. 30 žáků. Praktická část může být řešena buď individuálně, nebo ve skupinách max. 2 žáků.
Pro úspěšné řešení úlohy je vhodné, aby žáci úspěšně zvládli výuku předmětu Číslicová technika.
Současně je nutné, aby žáci zvládli úvodní část modulu Mikroprocesorová technika 8 bitů a měli alespoň základní znalosti programování v jazyku C.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Král. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.