VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Daňová evidence plátce DPH v příkladech
Kód úlohy
66-u-4/AC41
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Vazba na vzdělávací modul(y)
Peněžní deník pro plátce DPH
Škola
Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
12. 06. 2019 13:51
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
20
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
4
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše a pomocí dílčích příkladů a samostatné práce naučit žáky vést daňovou evidenci plátce DPH a vypočítat daň z příjmů fyzických osob. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Daňová evidence pro plátce DPH“.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá odbornou terminologii daňové evidence pro plátce DPH v praktických příkladech
- vede daňovou evidenci pro plátce DPH
- vypočte DPH
- vypočte daň z příjmu fyzických osob
- vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při vedení daňové evidence
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1) používá odbornou terminologii daňové evidence pro plátce DPH na praktických příkladech
- sleduje prezentaci na dané téma a reaguje na dotazy učitele
- na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
- samostatně nebo ve skupině žáků řeší zadaný pracovní list
Doporučený časový rozvrh činí 3 vyučovací hodiny.
2) vede daňovou evidenci pro plátce DPH
- žák si systematicky rozdělí daňové a nedaňové příjmy
- žák si systematicky rozdělí daňové a nedaňové výdaje
- žák vypočte DPH
- zapisuje jednotlivé položky do deníku příjmů a výdajů
Doporučený časový rozvrh činí 4 vyučovací hodiny.
3) vypočte DPH
- vypočte výši DPH
- vede záznamní evidenci DPH
- vyčíslí daňovou povinnost či přeplatek na DPH
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
4) vypočte daň z příjmu fyzických osob
- do připravené tabulky vypočítá základ daně z příjmu fyzických osob
- vyčíslí hodnotu daňově neuznatelných výdajů
- sníží vypočtenou daň o slevy a vyčíslí výši daně z příjmu fyzických osob
Doporučený časový rozvrh činí 3 vyučovací hodiny.
5) vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při vedení daňové evidence
- navrhne si fiktivní firmu, která je plátcem DPH
- z balíčku učitele si vybere příslušné dokumenty
- definuje si účetní operace za určité časové období
- sestaví deník příjmů a výdajů
- vypočítá a určí daňovou povinnost či přeplatek na DPH
- vypočítá daň z příjmu fyzických osob
Doporučený časový rozvrh činí 8 vyučovacích hodin. Je doporučena i domácí příprava.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
- prezentace slouží k vysvětlení a procvičení daňové terminologie na konkrétních příkladech
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost výsledků
2. dílčí část
- pracovní list slouží opakování a postupnému zapamatování učiva
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, objasňuje a zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost výsledků
3. dílčí část
- souvislý příklad slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- učitel seznámí žáky se souvislým příkladem, připomene postup při řešení
- učitel společně se žáky do „deníku příjmů a výdajů“ zapíše několik účetních případů
- žáci následně pracují samostatně
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zodpovídá případné dotazy k dané problematice
- učitel zkontroluje správnost souvislého příkladu
4. dílčí část
- výpočet daně z příjmů slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- učitel vysvětlí jednotlivé položky tabulek na uvedených příkladech
- společně se žáky spolupracuje na splnění úkolu
- učitel přizpůsobuje tempo a zodpovídá případné dotazy
- společně kontrolují výsledek výpočtu daně z příjmu fyzických osob
5. dílčí část
- učitel zadá samostatně každému žákovi nebo skupině žáků vytvoření samostatného modelového příkladu
- učitel vysvětlí požadavky a podmínky zadaného modelového příkladu – v čem bude fiktivní firma podnikat; počet účetních operací; definování daňových a nedaňových příjmů a výdajů; formu a způsob odevzdání.
- učitel předá žákovi balíček tiskopisů, které jsou potřebné pro realizaci 5. dílčí části komplexní úlohy.
Způsob realizace
v průběhu realizace modulu „Daňová evidence pro plátce DPH“, v odborné učebně.
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- MS Word, MS Excel
- dataprojektor
- plátno na promítání (interaktivní tabule)
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- zákon z příjmů fyzických osob č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
- daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob
- balíček tiskopisů k realizaci 5. dílčí části komplexní úlohy
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část - není žádný písemný výstup, žáci opakují teoretické poznatky společně s učitelem
2. dílčí část - pracovní list – doplňovačka
3. dílčí část - souvislý příklad včetně záznamní evidence DPH
4. dílčí část - výpočet daně z příjmu fyzických osob
5. dílčí část - samostatný modelový příklad
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů; způsob formulace; aktivita žáka
- předpokládá se spolupráce učitele se žákem, dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost doplnění; aktivní přístup; samostatnost
- celkem 3 dílčí příklady; žák získá za každý příklad 5 bodů; celkem 15 bodů; uspěl při správném a věcném doplnění 1 příkladu a dosažení celkem 5 bodů
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a učitelem
- celkem 6 dílčích příkladů; žák získá za každý příklad 5 bodů; celkem 30 bodů; uspěl při správném a věcném doplnění 2 příkladů a dosažení celkem 10 bodů
4. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a učitelem
- výpočet daně z příjmu fyzických osob; žák získá celkem 10 bodů; uspěl při získání 5 bodů
5. dílčí část
- hodnotí se námět samostatného modelového příkladu; forma zpracování; věcná správnost; samostatnost při řešení; obhajoba a prezentace přinesené práce
- celkový počet za modelový příklad 30 bodů; uspěl při dosažení celkem 10 bodů
Komplexní úloha se skládá celkem z pěti dílčích částí, žák může získat celkem 85 bodů, uspěl při dosažení 30 bodů.
Při celkovém hodnocení žáka se dále zohledňuje i práce ve vyučovacích hodinách a domácí příprava na samostatném modelovém příkladu.
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Daňová evidence 2017: praktický průvodce. 6. aktualizované vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2017. ISBN 978-80-88221-03-6.
Poznámky
Přehled o úloze:
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí:
- daňová evidence – procvičování, prezentace
- doplňovačka – pracovní list
- souvislý příklad – pracovní list
- výpočet daně z příjmů fyzických osob – pracovní list
- samostatný modelový příklad
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.