Sommeliérská příručka – teoretický základ
65-u-3/AB49
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Základy sommelierství
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
23. 04. 2019 23:22
12
3. ročník, 4. ročník
skupinové
20
Hlavním cílem komplexní úlohy je upevnit a rozšířit žákům jejich dosavadní základní znalosti a vysvětlit jim širší souvislosti o vinohradnictví a vinařství. Hlavním tématem je víno – oblasti pěstování, jeho výroba, kategorie, charakteristiky, choroby a podmínky skladování. Dílčí cíle představují osvojení si základních pojmů týkajících se vína, naučit se základy vinohradnictví a provést nácvik tvorby návrhu vlastního vinného lístku.
Žák získá zejména teoretický základ pro splnění kvalifikační zkoušky a osvojené znalosti uplatní v dalších praktických cvičeních/úkolech týkající se pozice a práce sommeliéra.
Tento teoretický základ splňuje výchozí požadavky na odborné znalosti sommeliéra, jež jsou na něj z pohledu odborníka kladeny.
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí profesní kvalifikace 65-010-H Sommelier, konkrétně se jedná o následující odborné způsobilosti:
Dílčí kompetence jednotlivých odborných způsobilostí uvedeny na: http://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-16-Sommelier
Žák:
Výuka probíhá frontální formou výkladu za použití prezentace „Sommeliérská příručka“ a „Slovníček sommeliéra“. Výklad doplňují konzultace se žáky a praktické cvičení. Žáci si doplňují případné další informace a poznatky během výkladu. Teoretický výklad je vhodné doplnit o krátké videoukázky (např. u témat práce na vinici, výroba vína či skladování), odborné články či příspěvky žáků. Pro efektivnější upevnění znalostí a nabytí teoretických informací je doporučena návštěva vinařství, vinic, vinotéky nebo vinného sklepa či odborná přednáška vinaře nebo sommeliéra. K výkladu je nezbytný dataprojektor, TV či PC a promítací plátno. K praktickému cvičení potřebuje každý žák svůj PC.
Žáci se aktivně zapojují do výuky sdělováním vlastních poznatků, zkušeností a průběžně si opakují odborné názvosloví.
Žák:
Žák:
Komplexní úloha je určena pro teoretické vyučování a je možné ji částečně využít při odborném výcviku (dle posouzení učitele odborného výcviku).
Provázanost úlohy je v rámci předmětů stolničení, odborný výcvik a přímo konkretizuje odborný modul základy sommeliérství.
Má přesah do navazujících oborů vzdělání kategorie L0 a M.
Doporučuji pro skupinu max. 20 žáků a praktické cvičení pro 10 žáků.
Žáci se mohou navzájem doplňovat o své poznatky a zkušenosti, rozvíjejí si tak komunikační dovednosti s využitím odborné terminologie.
Teoretická forma doplněná praktickým cvičením
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
Učební (odborné) pomůcky/zařízení pro učitele:
Technické vybavení:
Slovní hodnocení úrovně správných odpovědí na zadané dílčí otázky během výkladu lektora, individuální přístup k zadaným úkolům, vlastní aktivita žáka.
Kombinace ústního, písemného a praktického zkoušení.
Ústní zkoušení je průběžné. U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probraným učivem, srozumitelnost, plynulost projevu a úroveň obhajoby vinného lístku.
Ústní zkoušení z výše uvedených obsahových témat pod č. 1, 2, 3 a 4.
Písemné zkoušení 2x za dobu konání komplexní úlohy. Písemná práce č. 1 se vztahuje k teoretickým obsahovým okruhům č. 1, 2 a 3 „Sommeliérské příručky“; jedná se konkrétně o subtémata:
Závěrečný písemný test doporučuji absolvovat na konci časové dotace úlohy.
Při hodnocení písemných testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:
Praktické zkoušení spočívá v tvorbě, prezentaci a obhajobě vlastního vinného lístku s využitím odborné terminologie, internetu, vlastních poznatků a zkušeností.
Výsledné hodnocení vychází z kombinace všech forem výše uvedeného ověřování znalostí a dovedností.
Žák je úspěšný, pokud splní následující kritéria:
Hodnocení slovní + známkou.
SALAČ, Gustav. Stolničení. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 80-7168-752-9.
ŠEVČÍK, Libor a Ivo DVOŘÁK. Sommelierství: umění podávat víno: hledání pravdy o víně. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0188-X.
KRAUS V., KUTTELVAŠER Z., VURM B.: Encyklopedie českého a moravského vína. Praha: Melantrich a.s., 1997. ISBN 80-7023-250-1.
FISCHER, Christina. Lexikon vín. Čestlice: Rebo Productions, s.r.o., 2005. ISBN 80-7234-381-5.
PRIEWE, Jens. Víno, malá škola. Praha: Euromedia Group, 2002. ISBN 80-242-0848-2.
https://www.sahm-gastro.cz/slovnik-pojmu/?param_search=1&abeceda=A
https://www.osobnivinoteka.cz/sommelierske-pojmy-nemuseji-byt-spanelskou-vesnici
http://www.sommelierstvi.cz/cs/sommelierstvi/sommelierstvi.php
https://fresh.iprima.cz/clanky/sommeliersky-slovnik-i-dil - včetně fotogalerie
https://fresh.iprima.cz/clanky/sommeliersky-slovnik-ii-dil - včetně fotogalerie
Tato komplexní úloha navazuje a rozšiřuje teoretické znalosti ze stolničení, event. subtéma alkoholické nápoje. Žák zde uplatní své poznatky a zkušenosti z odborného výcviku. Je zároveň vstupním a výchozím předpokladem pro splnění odborné kvalifikace 65-010-H Sommelier. Předpokládá vyšší zájem a motivaci žáků o příslušné téma.
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Janásová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.