Měření kapacity kondenzátorů
26-u-3/AA13
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Měření impedance, kapacity a indukčnosti
Střední průmyslová škola Chrudim, Čáslavská, Chrudim
Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
02. 12. 2018 09:09
8
skupinové
2
Úloha je určena pro realizaci modulu Měření impedance, kapacity a indukčnosti s cílem osvojení znalostí a dovedností v oblasti základních metod měření kapacity, přímé a nepřímé metody měření, zapojení, výpočet, určení velikosti, postup při měření a vyhodnocení výsledků měření.
Žák:
- ovládá metody měření běžně užívané v dílenské nebo laboratorní praxi pro měření kapacity;
- volí vhodnou měřicí metodu;
- sestavuje měřicí obvody;
- odečítá a vyhodnocuje údaje z měřicích přístrojů, správně interpretuje naměřené výsledky.
Kapacita vodiče, kapacita deskového kondenzátoru, kapacitní reaktance, parametry kondenzátorů, značení kondenzátorů - odborný výklad s prezentací, řešení úloh a příkladů ve skupinách: 2 hod.
Měření kapacity kondenzátorů multimetrem, spojování kondenzátorů - praktická měření: 2hod.
Měření kapacity kondenzátoru nepřímou metodou pomocí Ohmova zákona - laboratorní úloha: 2 hod.
Měření kapacity můstkovou a rezonanční metodou - laboratorní úloha: 2 hod.
Organizační forma výuky teoreticko-praktická, řešení úlohy bude probíhat v kmenové učebně a v elektrotechnické laboratoři.
- různé druhy kondenzátorů, vodiče
- multimetry pro měření napětí a proudu
- R, L, C metry
- můstky pro měření kapacit
- funkční generátor
Výpočet kapacity deskového kondenzátoru, kapacitní reaktance a výsledné kapacity při sériovém a paralelním zapojení kondenzátorů. Popis a schéma zapojení při měření kapacity různými metodami. Protokol z měření kapacity nepřímou metodou, můstkovou a rezonanční metodou.
1. Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky (protokol z měření).
2. Žák vypracuje přehled metod měření kapacity (schéma zapojení, vzorec pro výpočet, postup při měření).
3. Žák vyřeší testové úlohy v teoretických testech.
Žák uspěl, pokud splnil všechny tři části zkoušky.
Výslednou známka bude určena jako vážený průměr s váhou dílčích zkoušek - písemné zkoušení - test 1, praktická měření 2, přehled metod 2. (Každou známku vynásobit její vahou, poté se vypočítá aritmetický průměr.)
Prospěl na výborný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí správně výsledky. Vypracuje včas a bez chyb přehled metod měření kapacity.
Minimálně 90 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na chvalitebný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky s drobnými chybami, které po upozornění odstraní. Vypracuje včas a bez chyb přehled metod měření kapacity.
Minimálně 75 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na dobrý:
Žák provede praktická měření. Výsledky vyhodnotí s chybami, které po upozornění odstraní. Vypracuje přehled metod měření kapacity.
Minimálně 65 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na dostatečný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky s pomocí. Vypracuje přehled metod měření kapacity, chyby po upozornění odstraní, případně doplní chybějící údaje.
Minimálně 50 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Neprospěl:
Méně než 50 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Nesplní měření praktické úlohy, neodevzdá protokol s vyhodnocením měření, nezpracuje přehled.
BEN - technická literatura. Elektrotechnická měření. Dotisk 1.vydání. Praha: Nakladatelství BEN – technická literatura, 2003. ISBN 80-7300-022-9.
Tkotz, K. a kol.: Příručka pro elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha 2006.
BASTIAN, P. a kol.: Praktická elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha 2004.
HÄBERLE, G. a kol.: Elektrotechnické tabulky pro školu i praxi, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha 2006.
HAASZ, V.: SEDLÁČEK, Miloš. ELEKTRICKÁ MĚŘENÍ, Přístroje a metody. Dotisk 2. vydání. Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2005. 337 s. ISBN 80-01-02731-7.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.