Detail komplexní úlohy Pravěké umění

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Pravěké umění

Kód úlohy

82-u-4/AB15

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Vazba na vzdělávací modul(y)

Pravěké umění

Škola

Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc

Klíčové kompetence

Kompetence k učení

Datum vytvoření

27. 03. 2019 23:53

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

12

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

12

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

1. ročník

Řešení úlohy

skupinové

Doporučený počet žáků

1

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáka zorientovat se v termínech pravěkého umění a naučit ho pracovat s odbornou literaturou. Žák aplikuje odborné termíny v kontextu chronologického vývoje pravěkého umění (doba kamenná, bronzová a železná), vývoje jednotlivých uměleckých disciplín a vývoje způsobu života v jednotlivých etapách pravěku. Žák vychází z výukových materiálů učitele, alespoň dvou doporučených publikací a nejméně jednoho ověřeného internetového zdroje. 

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje jednotlivá období pravěku
    • doba kamenná
    • doba bronzová
    • doba železná
  • charakterizuje jednotlivé etapya  chronologicky seřadí a popíše hlavní rysy, nejvýznamnější kultury a projevy v jednotlivých uměleckých disciplínách
  • používá odbornou terminologii, odpovídající klasifikaci pravěkého výtvarného umění a kultury

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se s členěním a datací jednotlivých vývojových etap pravěkého umění
  • charakterizuje pravěká architekturu
  • charakterizuje pravěkou malbu
  • charakterizuje pravěké sochařství
  • charakterizuje užité umění v pravěku
  • charakterizuje význam pravěkého umění pro další vývoj společnosti a kultur
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Doporučený časový rozvrh:

6 vyučovacích hodin:

  • prezentace učitele

2 vyučovací hodiny:

  • práce s odbornou literaturou pod vedením učitele

2 vyučovací hodiny:

  • samostatná práce se zdroji

2 vyučovací hodiny:

  • klasifikace

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být využita v rámci výuky výtvarné přípravy, výtvarné technologie a malby.

Způsob realizace

  • teoretická frontální výuka s prezentací
  • obrazová poznávačka s prezentací
  • skupinová práce s literaturou
  • individuální vypracování klasifikačního testu

Pomůcky

Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu

pro žáka:

  • poznámkový aparát (psací potřeby, papíry)

pro učitele a technické vybavení:

  • počítač s připojením k dataprojektoru
  • dataprojektor
  • Smartboard/Whiteboard
  • powerpointová prezentace teoretická
  • powerpointová prezentace obrazová
  • zadání klasifikačního testu s hodnotícími kritérii
  • Vybraná odborná literatura k tématu - podle počtu skupin

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Přímé vyučování:

  • skupinová práce s odbornou literaturou:
    • hodnocení pedagogem - vyhodnocení a schválení
    • prezentace před žáky
    • klasifikace
  • samostatná klasifikační práce:
    • vypracování klasifikační práce žákem
    • hodnocení pedagogem
    • klasifikace pedagogem

Zpracování samostatné klasifikační práce:

  • teoretická část 
    • zpracování základních informací v rámci zadaného tématu
    • stylistika a řazení textu odpovídá odborné práci
    • odpovídající formulace a použití správné terminologie
    • využití relevantních zdrojů
  • praktická část
    • prezentace s odpovídající obrazovou dokumentací
  • závěr
    • shnrnutí informací
    • zodpovězení otázek k tématu
  • 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)

Kritéria hodnocení

Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:

  • skupinová práce s odbornou literaturou a internetovými zdroji
  • samostatná klasifikační práce

Kritéria hodnocení:

  • správnost a dostatek informací
  • správné řazení a členění
  • charakteristika a vývoj v jednotlivých uměleckých disciplínách
  • vývoj způsobu života a vazba na vývoj umění
  • adekvátní použití terminologie
  • památky a naleziště v zahraničí
  • souvislá prezentace
  • památky a naleziště u nás

Samostatná klasifikační práce:

  • úspěšné splnění je podmínkou pro úspěšné absolvování modulu
  • kritéria hodnocení:
    • 1 výborný - 24-22 bodů
    • 2 chvalitebný - 21-17 bodů
    • 3dobrý  - 16-10 bodů
    • 4 dostatečný - 9-5 bodů
    • hranice úspěšnosti - 4 body

Doporučená literatura

  • PIJOAN, José. Dějiny umění. Odeon : Praha, 1998. ISBN: 80-7176-765-4
  • SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974
  • GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0
  • MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2
  • ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvrného umění. GAUDETOP : Praha, 2012. ISBN: 978–80–85970–93–7

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné

Stáhnout všechny přílohy