VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Pravěké umění
Kód úlohy
82-u-4/AB15
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Pravěké umění
Škola
Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Datum vytvoření
27. 03. 2019 23:53
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
12
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
1
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáka zorientovat se v termínech pravěkého umění a naučit ho pracovat s odbornou literaturou. Žák aplikuje odborné termíny v kontextu chronologického vývoje pravěkého umění (doba kamenná, bronzová a železná), vývoje jednotlivých uměleckých disciplín a vývoje způsobu života v jednotlivých etapách pravěku. Žák vychází z výukových materiálů učitele, alespoň dvou doporučených publikací a nejméně jednoho ověřeného internetového zdroje.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje jednotlivá období pravěku
- doba kamenná
- doba bronzová
- doba železná
- charakterizuje jednotlivé etapya chronologicky seřadí a popíše hlavní rysy, nejvýznamnější kultury a projevy v jednotlivých uměleckých disciplínách
- používá odbornou terminologii, odpovídající klasifikaci pravěkého výtvarného umění a kultury
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s členěním a datací jednotlivých vývojových etap pravěkého umění
- charakterizuje pravěká architekturu
- charakterizuje pravěkou malbu
- charakterizuje pravěké sochařství
- charakterizuje užité umění v pravěku
- charakterizuje význam pravěkého umění pro další vývoj společnosti a kultur
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Doporučený časový rozvrh:
6 vyučovacích hodin:
2 vyučovací hodiny:
- práce s odbornou literaturou pod vedením učitele
2 vyučovací hodiny:
- samostatná práce se zdroji
2 vyučovací hodiny:
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky výtvarné přípravy, výtvarné technologie a malby.
Způsob realizace
- teoretická frontální výuka s prezentací
- obrazová poznávačka s prezentací
- skupinová práce s literaturou
- individuální vypracování klasifikačního testu
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu
pro žáka:
- poznámkový aparát (psací potřeby, papíry)
pro učitele a technické vybavení:
- počítač s připojením k dataprojektoru
- dataprojektor
- Smartboard/Whiteboard
- powerpointová prezentace teoretická
- powerpointová prezentace obrazová
- zadání klasifikačního testu s hodnotícími kritérii
- Vybraná odborná literatura k tématu - podle počtu skupin
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- skupinová práce s odbornou literaturou:
- hodnocení pedagogem - vyhodnocení a schválení
- prezentace před žáky
- klasifikace
- samostatná klasifikační práce:
- vypracování klasifikační práce žákem
- hodnocení pedagogem
- klasifikace pedagogem
Zpracování samostatné klasifikační práce:
- teoretická část
- zpracování základních informací v rámci zadaného tématu
- stylistika a řazení textu odpovídá odborné práci
- odpovídající formulace a použití správné terminologie
- využití relevantních zdrojů
- praktická část
- prezentace s odpovídající obrazovou dokumentací
- závěr
- shnrnutí informací
- zodpovězení otázek k tématu
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Kritéria hodnocení
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- skupinová práce s odbornou literaturou a internetovými zdroji
- samostatná klasifikační práce
Kritéria hodnocení:
- správnost a dostatek informací
- správné řazení a členění
- charakteristika a vývoj v jednotlivých uměleckých disciplínách
- vývoj způsobu života a vazba na vývoj umění
- adekvátní použití terminologie
- památky a naleziště v zahraničí
- souvislá prezentace
- památky a naleziště u nás
Samostatná klasifikační práce:
- úspěšné splnění je podmínkou pro úspěšné absolvování modulu
- kritéria hodnocení:
- 1 výborný - 24-22 bodů
- 2 chvalitebný - 21-17 bodů
- 3dobrý - 16-10 bodů
- 4 dostatečný - 9-5 bodů
- hranice úspěšnosti - 4 body
Doporučená literatura
- PIJOAN, José. Dějiny umění. Odeon : Praha, 1998. ISBN: 80-7176-765-4
- SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974
- GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0
- MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2
- ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvrného umění. GAUDETOP : Praha, 2012. ISBN: 978–80–85970–93–7
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.